Gå til innhold

Baby 4 1/2 mnd vil bare "stå" heele tiden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi blir mega sur når hun ikke får lov til og "stå" når alle holder henne. Jeg er litt bekymra med tanke på hoftene hennes...

Burde man være veldig forsiktig?

Hun klarer og stå selv, med litt balansehjelp, men det kan da ikke være bra? Prøver og holde henne oppe slik at vekten ikke blir for stor for hofter og ledd, men nå begynner hun og veie mer og mer, og det er slitsomt og holde henne... Det er bare når folk skal holde henne at hun vil opp. INGEN får lov til og holde henne liggende som en "normal" baby lenger. Sånn har det vel vært i litt over 1 mnd nå. Og det som er så koselig!

Er forsåvidt bekymret for ryggen hennes også da hun sitter på fanget ellers.. :-/

Er det noen som har hatt det likedan?

Hva kan være skadelig? :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt ut som min jente! Hun begynte med dette rundt 3 måneders alder, og det er nå heeelt gruusomt å måtte ligge i armen - det er liksom bare for babyer det... ;-) (hun er nå 4 mnd, og virker veldig sterk i kroppen).

Nå aner jeg ikke om det er skadelig, men det er rett og slett ikke mulig å få henne til å ligge i armkroken, da blir hun jo helt hysterisk. Men ligger mye på mage og rygg på gulvet da.

Skrevet

vi har en sånn en! Bare at han har villet stå så å si fra dag en..om det er skadeli vet vi jo ikje enda. Håper selvfølgeli at det ikje er det. Har også vært bekymret med tanke på at det blir for stor belastning, men når alternativet er at ungen hyler og i hvertfall mistrives har vi da valgt å la han stå og prøver å støtte under arman det vi klarer. Han kan jo ligge på golvet, er bare på fanget han nekter. Og han sier jo ifra når han blir sliten av å være på fanget (altså oppreist, siden han ikje vil ligge). Jeg tenker litt sånn som, at det er greit å holde ungen oppreist når den selv vil det, bare man ikje setter ungen i nåkka "gåstol" eller hva det no finnes. Når man holder selv så begrenser det seg selv i og med at man blir sliten i arman av å holde :) Men tiden vil vise om det var greit eller ikje. No har han det bra i hvert fall!

Gjest Madolyn
Skrevet

Vår gutt på 4,5 mnd viser liten interesse av å stå, vil egentlig si null? Hehe.. Men så har jeg ikke holdt ham stående nesten i det hele tatt; heier egentlig på at han skal begynne å rulle på gulvet først, men det skjønner han ingenting av :) Han har de siste ukene vært sterk nok i nakken til å kunne sitte og kose seg på fanget da! Kjenner han er sterk i beina; holder lett sin egen vekt når han presser fra, så han er nok bare litt treg, hehe <3 Han elsker å bæres rundt da!

Passer meg fint at han kan lalle rundt liggende i babystilling en stund til, pga nakkelåsning var ikke denne stillingen aktuell før for 1 mnd siden uansett :)

Skrevet

Vi fikk vel ha henne liggende i armene til hun var 1 mnd, vært klaging siden den gang;) Hun liker ikke å stå, men kan gjerne ligge sittende på oss når vi sitter i sofaen ol. Hun liker også å sitte på sin egen rumpe, mens vi holder henne under armene, men jeg er så bekymret for ryggen hennes at det blir minimalt. Hodet er det ikke noe "løst" lengre, det har hun full kontroll på.

Når vi var på kontroll 3 mnd og 2 uker gammel, sa helsesøsteren at hun var veldig sterk i kroppen. Lå og svømte på magen, og det var noe de skulle klare på 6 mnds kontrollen:) Vet ikke om dette har noe med det å gjøre at hun ikke ville ligge i armene våre, kanskje det er genene til faren hun har arvet, hehe..

Skrevet

Heisann :)

Har ei jente på snart 4 mnd. Hun vil også bare sitte og opp å stå. Tok dette opp med helsesøstra idag og hun skal IKKE sitte eller stå så tidlig. Hun skal ikke sitte i pga at muskelaturen i ryggen ikke er ferdig utviklet. Om de skal "sitte" skal de ligge tibakelent med god støtte i ryggen. Helsesøstra sa at de helst ikke skal sitte før de er minst 10 mnd.

Når det gjelder å stå. Jenta vår kjennes sterk ut når hun står. Hun skal ikke stå med egen styrke på bena da muskelaturen i lårene overbelastes. Overkroppen er er for ung å bære.

HS sa at de skal ligge mye på gulvet å trene seg opp. Både på rygg og mye på magen. Når de ligger på magen får de trent både rygg, nakke og magemuskelaturen. Noe som gjør at de utvikler seg iforhold til å begynne å rulle, kravle, krype og til slut gå.

Skrevet

Ja, man skal være forsiktig. De er altfor små til å bære mye av egenvekten, så de skal ha liten belastning. Det er ingen tvil om at det er gøy å stå, sitte og gå - og at mange små foretrekker dette fremfor å ligge flatt på rygg, eller på mage. Det er derimot vår jobb som foreldre å begrense det vi vet kan være skadelig. Små barn vet ikke sitt eget beste, så vi må faktisk ta upopulære avgjørelser - og det vil du måtte gjøre i mange, mange år fremover. Det er en del av foreldrefunksjonen rett og slett.

Babyer skal ligge mye på gulvet, eller i det minste på flatt underlag med mulighet for bevegelse. De skal lære å beherske egen kropp, finne ut av hvordan den fungerer. Det er så mye de skal lære - og alt dette læres ikke ved å sitte rett opp og ned på rumpa, eller på et fang.

Din baby liker å stå, men du som voksen må begrense det. La henne stå i korte økter, men la henne ligge masse på gulvet. Legg deg ned ved siden av og les en avis, eller lek med henne.

Skrevet

Sånn var min og. Hun rullte bortover gulvet fra hun var 3 måneder. Hun krøp fra hun var 5 måneder, reiste seg opp som 6 måneder og gikk langs møblene fra hun var 7 måneder.

Fra hun var 2,5 mndr gammel begynnte hun å kave for å komme seg opp. Vi har latt henne. Jeg har to gutter som var like rask, og helsesøster sa at de var klar for det, da de var så sterke i ryggen. (løftet hodet på klinikken.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...