Gå til innhold

Hjelp! Hvordan fortelle sambo at han må slutte å betale for lillebroren??

Anbefalte innlegg

Sambo har en svært sensitiv og fintfølende lillebror som han nok føler litt "ansvar" for, og nå har det seg slik at i vår husholdning betaler jeg mesteparten av regningene, siden både sambo og hans lillebror har dårlig betalte jobber.

Men hver gang vi er ute og spiser, eller leier film osv, tilbyr min samboer seg til å betale for lillebroren, og broren tar velvillig imot. Og nå kjenner jeg at jeg knapt orker å se på lillebroren hans, for jeg vet jo at hver gang broren kommer inn døren hos oss, medfører det utgifter for sambo.

Dette ødelegger forholdet mitt til hans bror, og jeg kjenner at jeg blir frustrert gubben. Hvordan kan jeg legge dette frem for sambo, uten at det blir rabalder i hjemmet? BØR jeg legge det frem i hele tatt, eller er det jeg som er "gjerrig"???

Fortsetter under...

Kjenner godt til dilemaet ditt! Men her handler det ikke om penger, men om arb.kraft.

Samboeren min sliter med helsa (diabetes og stoffskifte) og blir lett utslitt, lillebroren hans eier gård, og "snylter" på storebror, altså, samboeren min jobber gratis for han oppe på gården, dette til tross for at økonomien vår er stram, vi har barn å forsørge og jeg er sykmeldt ut svangerskap (3 mnd på vei). Lillebroren hans ringer konstant og ber om hjelp med det ene og det andre. Slitsomt.

Løsningen her var å sette seg ned med brødrene, forklare at jeg forstår søsken båndet, men de begge må jo se ann hva som må prioriteres, her er jo det betalt arbeid, og barnet (barna).

Kanskje du kan gjøre lignende? Vet ikke helt jeg, temaet blir jo mer vriet når det går ut på penger :-/ Men de må jo begge forstå at dere må prioritere egen økonomi, fremfor lillebror, så kan dere sponse han innimellom istedenfor?

Joda, jeg har vært flink å invitere broren på middager, filmkvelder osv, men nå ser jeg at han på en måte han "forventer" at alt skal ramle i fanget på han, og da gidder jeg ikke mer..... Jeg føler at jeg blir utnyttet...

Snik det inn og hør om dette er noe han tenker over...

Si at du synes det er på tide å se gjennom budsjettene, også går dere gjennom punkt for punkt. Så spør du uskyldig om ikke lillebror bør få en fast post i budsjettet siden en god del av lønnen til mannen din jo uansett går til han?

Annonse

Hoho, hadde jeg bare turt det.. :-) Men noe må gjøres, helt klart. I alle fall om jeg skal kunne ha et ok forhold til broren uten å kjenne at jeg koker bare han kommer inn døren. Og ikke minst når andre legger merke til det og har begynt å kommentere det.. Det er litt flaut oppi det hele.

14:46 her igjen

Da sier jeg meg enig med 14:54, dere skal da ikke måtte betale for han heletiden heller, uansett hvem som tjener mest, enda dere har mer å rute med for syns skyld, så ser man jo at dere er familie, mens han er en enkelt persjon, bør jo da forstå at dere har mer utgifter også..

Han må få bruke pengene sine som han vil, men det ettere at han har betalt halvparten av alle husholdningsregningene og mat og klær. Ikke sikkert han har så mye igjen å bruke på broren.

Du kan ikke fortelle det om du ikke tør uansett. Så det er bare å hoppe i det.

Hva vi gir deg av tips, hjelper jo ikke om du likevel ikke tør ta det opp med din samboer..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...