Gå til innhold

subklinisk hypotyreose.. noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til legen i dag for å få svar på blodprøvene jeg tok forrige uke og han sa da at jeg hadde dette. Fikk med meg en resept og har nå begynt på medisin(Levaxin). Forstod egentlig ikke så mye av det legen sa, men skal hvertfall tilbake neste uke for å ta nye prøver, og til kontroll igjen hos han uken etter.

Skal til JM på mandag, så da får jeg nok en litt enklere forklaring av henne og mer utfyllende informasjon.

Har lest litt om det på nettet, men det jeg ikke har funnet på nettet er det jeg lurer mest på. Hvordan påvirker dette babyen i magen? Er det farlig? Kan det oppstå komplikasjoner de siste ukene av svangerskapet og ved fødsel?

Er 33+0 i dag.

Håper noen kan svare! :) takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

det viktigste for deg er å sette i gang med medisinene med en gang. Subklinisk hypothyreose skal bety at du har forhøyet verdi av TSH og normal verdi av T4. Det kalles forstadie til lavt stoffskifte.

Vet du prøvesvarene dine og referanseområder på disse?

Dersom du har vært i dårlig form i svangerskapet kan du nok komme til å merke bedring, spesielt på energinivå. Ofte tar det imidlertid litt tid før man kjenner virkning av medisinene. Men du skal være obs på at stoffskiftet kan gå motsatt vei og bli høyt etter at du har født. Det ble det hos meg.

Jeg har ikke hørt om komplikasjoner spesielt de siste ukene av et svangerskap i forbindelse med subklinisk hypothyreose. Formen blir bare bedre så lenge du får medisin, vil jeg tro. Dersom det kun er TSH som er forhøyet, vil det si at hjernen din registrerer at du trenger mer stoffskiftehormoner, og ber kroppen produsere mer. Levaxin er stoffskiftehormon. Samtidig er det jo slik at vi er alle forskjellige, og prøvesvarene trenger ikke reflektere hva som er dine optimale verdier. Har du tatt ANTI-tpo prøve?

Les gjerne mer og spør om info på Sonjas Stoffskifteforum, der kan de masse om stoffskifteproblemer. Helsepersonell er dessverre ikke alltid like oppdatert. Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...