Gå til innhold

hvordan er dagene deres, 4 1/2 måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan andre har det....har ingen barselgruppe for tiden.

Har ei lita jente som er ca. 6kg og 62 cm.

Her våkner snuppa i åttetiden og får litt melk (ammer) og litt grøt etter ei stund. Sovner en liten time i titiden. Hun sover i senga si eller i vogna hvis vi triller. Så sover hun litt igjen i totiden. Er ikke så glad i lange dupper denne vesla her i huset. Har funnet ut at siste soving er lurt i fem-seks tiden. Da er det greit å få til natt i nitiden, etter litt grøt og amming. Har forsøkt å legge tidligere, men det går ikke. Ammes ca. hver tredje time, både dag og natt....gleder meg til vi er oppe i full porsjon med grøt både morgen og kveld, kanskje hun sover over litt nattamming da.

Dette er et mønster i dagen vi har hatt nå ei stund. men ingen døgn er vel like....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla mi er 66,6 cm og veier 8,5 kg.... Hun våkner alt fra 06.00 til 08:30:)

Ammer ikke, så det blir flaske når hun våkner. I 09-11 tiden er det grøt, så sover hun en halvtime, er våken i ett par timer, får vanligvis melk i 12-13 tiden, men skal begynne å gi middag da, så er det litt melk i 16 tiden igjen og grøt+ vann i 18-18:30 tiden- Så er det natta.;) Hun spiser myyye, over 1 porsjon grøt pluss litt fruktmos er vanlig. Våkner 1 gang etter at hun er lagt for natta og det er mellom 2-4. ;)

Gjest Madolyn
Skrevet

Gutten vår er ca 68 cm og 8,3 kg.

Den siste uka har det skjedd store forandringer i søvnmønsteret hans; vi begynte med grøt, utsatte leggetiden, samt at jeg sluttet med koffein på samme dag så litt usikker hva som har hjulpet, sikkert en god mix av alle 3? Han pleide å våkne ca annenhver time for mat natten gjennom, og opp mellom kl 0530-0630.

Nå sovner han ca 2030, våkner for amming ca kl 0130 og ca kl 0330, og har ikke våknet skikkelig til før tidligst kl 0630, og har også kunnet drøye helt til kl 07 <3 På dagen så legger vi ham fast 2 timer etter forrige gang han våkna, og det fungerer overraskende nok veldig bra! Han sover 30-60 min i vogna 3-5 ggr per dag. Frem til han var 2 mnd sov han kun oppå oss, og fra 2-4 mnd slet vi utrulig mye med å få gutten til å sove mer enn 9 timer per døgn, så krysser fingrene for at noe har løsnet nå... Vi legger også gutten for siste dupp sånn rundt kl 17-1745, alt hva som passer inn med forrige dupp/hvor trøtt han er. OG - han har endelig begynt å ta smokk!!! Så jeg trur han gråter 1-2 timer mindre per døgn nå som han kan legges med smokken; deilig for ham (og oss) det!

Gutten får trekvart til èn porsjon med Nestlè risgrøt m/banansmak kl 19 (vi gir så lenge han gaper og vil ha). Ellers så ammer jeg hver 2. - 3. time på dagtid. Merker at gutten nok bør få et solid måltid på formiddagen også, men jeg tør rett og slett ikke å gi risgrøten på formiddagen også, siden han responderte med så deilig nattesøvn når han begynte å komme opp i en real porsjon... Vil ikke forvirre døgnrytmen hans nå!! :(

Vi gir ham litt most banan og litt vann å drikke på formiddagen, men jeg burde nok gi noe mer solid for å kutte ned på den hyppige ammingen, så tarmene hans kan få hvile litt.. Lurer på om jeg skal prøve hirsegrøt fra HIPP fra 4 mnd, som kan blandes med morsmelk, har dere prøvd den?

Gjest Madolyn
Skrevet

Beklager at det alltid blir så utrulig lange innlegg hver gang jeg skriver :P hehe

Skrevet

Nå ble jeg kjempeglad - så godt å høre at det kanskje (krysser fingrene) har løsnet litt for dere Madolyn! Har fulgt med på deg, og skjønt at jeg har det så inderlig lett med mitt lille sovetroll :-)

Min jente er bare så vidt bikket 4 mnd, skal på 4mnd-kontrollen på fredag. Hun nærmer seg nok 8 kg med stormskritt, og kan tenke meg at hun er er 64 cm?! Stor tullemor med andre ord :-)

Sover for tiden fra omlag 7.30 til mellom 06.00 og 07.30. Spiser da som regel rundt kl 03.00, og igjen rundt kl 06.00. -> Noen ganger sover hun videre til halv åtte, mens andre ganger er det morgen da.

På dagtid sover hun 30-60 min når hun har vært våken i omlag 2 timer. Helt unntaksvis kan hun sove i 2 timer på dagtid.

Skrevet

Uups.. skulle stå at hun sover fra 19.30 til mellom 06.00 og 07.30...

Får bare morsmelk foreløpig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...