Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Hvorfor mener dere at det kun er fint om man er av samisk avstamming ? Mener dere det samme om Nils og Sara?Mange samer som heter det også.... Bare lurer
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #2 Skrevet 23. august 2011 SÅ enig med deg! BRAVO!! Har vi ikke nok segregering i samfunnet?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 Nils og Sara er ikke samiske navn, bare mye brukt av samer OGSÅ. Poenget er vel at når navnet er veldig sterkt knyttet til en etnisk gruppe eller språkområde, kan det virke malplassert når det blir brukt uten tilknytning til opphavet. Stusser like mye hvis et norsk barn født i norge får navnet Muhammad, f eks. Men ikke om det norske barnet ble født i midtøsten, det er ganske vanlig å velge navn fra området der man bor. Kjenner til en iransk jente som heter Margrete, foreldrene valgte et norsk navn de likte godt. Og det er jo fint å bruke navn som har tradisjoner der man har tenkt å bo. PS: Her på landsbygda kan det bli like malplassert å velge et navn som har tradisjoner på nabogården, om man ikke er i slekt med dem..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Du kan ikke sammenligne Ailo, som er et navn av samisk opprinnelse, med andre navn som kommer fra feks. bibelen, men som også blir brukt av samer. Skal du sammenligne så er Annok, Ante og Biret mer egnet ettersom de også er rene samiske navn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #5 Skrevet 23. august 2011 Ja, der var en meget kjent Nils i bibelen, husker jeg.... :-)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 Jeg vet om jenter som heter Rose, Kate og Jane. Ikke særlig norsk det heller, men blir ikke noe stort oppstyr av det. Blir ikke bedre av at vi uttaler det som det skrives.....
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Men du kjente kanskje igjen Sara og så at jeg skrev "fra feks. bibelen". Poenget er at verken Nils eller Sara er navn med samisk opprinnelse slik Ailo er. 13:02
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 så fint jeg driter i navnets opprinnelse, så lenge jeg syns navnet er det fineste navnetså bruker jeg det på barnet mitt. og nei, man kan ikke kaalle barnet sitt for hva som helst, så slapp av Skjønner ikke at folk tar seg bryet med å skulle si hvem som får kalle barnet sitt for hva.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Nå er jo hele utgangspunktet for diskusjonen en tråd der trådstarter ønsket folks meninger om navnet. Rimelig spesielt å bli fornærmet av at folk deler meningene sine da...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 Min lille gutt på 3 mnd heter Mikkel, er det kun fint om man er same og da eller?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #11 Skrevet 23. august 2011 Eller rev??? :-) Bare tøyser. Mikkel er et søtt navn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #13 Skrevet 23. august 2011 Mikkel er ikke et samisk navn, er også mye brukt i dannmark og en del av nordmenn også...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #14 Skrevet 23. august 2011 Jeg vet ikke hvor utbredt navnet Ailo er blandt samer så om det passer vet jeg ikke, men generelt liker jeg at navnet viser litt av opphavet dit og at man følger tradisjoner. Bibelske navn som Sara Har vært brukt i mange land i veldig mange år og har derfor tradisjoner mange stede. Nils er et navn som har både norske og samiske tradisjoner og derfor like godt kan brukes av både samer og ikke samer i forhold til tradisjon. Navnet Kari har tradisjon som jentenavn i Norge, men som guttenavn i Finland. Jeg synes derfor det blir sært å kalle en norsk gutt Kari, selv om navnet i seg selv er fint nok. Når noen har et typisk samisk navn forventer jeg at de har samiske røtter akkurat som jeg forventer at en som har et typisk russisk navn har russiske røtter osv. Jeg ville blitt veldig overasket om en norsk gutt fra en kristen fammilie kalte gutten sin for Muhamed. Muhamed er et fint navn, men det bryter så klart med tradisjonene at jeg ville stusset kraftig.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 23. august 2011 Moren min ga meg navnet Heidi og min søster heter Nina . Heidi er tysk og Nina er russisk, men vi er av hverken tysk eller russisk avstammning . Men det er ingen som spørr om vi er tysk eller russisk. Og Samene er norske, så Ailo er jo da et navn med norske tradisjoner så hvorfor kan man ikke hete Ailo i Oslo ? Blir nesten det samme som å si at om du heter Berit så må du komme fra eller ha slekt i Rogaland .. Og det er mange nordmenn som heter Mohammed..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #16 Skrevet 23. august 2011 Selvfølgelig er det mange nordmenn som heter Mohammed, men det er et veldig uvanlig navn om du kommer fra en kristen fammilie. Selv om Heidi og Nina kommer fra andre land har de vært brukt så lenge her atr de er helt vanlige. Derfor reagerer ikke folk på dem som utenlandske navn. De fleste navn brukes mange steder. Det er det ikke noe galt i, men jeg personlig liker navn med tradisjoner og røtter. Det er ikke noe galt i å heye Ailo i Oslo. Det er den byen i landet med flest samer så vidt jeg vet, men for meg ville det blitt helt feil å velge et navn som hadde en helt annen bakgrunn enn min egen slekt.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #17 Skrevet 23. august 2011 Det er jo ingen som har nekta deg å kalle guten din Ailo, sjølv om du ikkje er same. Men det er ganske mange som meiner det er rart å nytte namn som er knytte til ein annan kultur enn det barnet tilhøyrer. Dette meiner me uansett kva du har lyst at me skal meine, og me seier det når nokon spør om meininga vår. Men eg synes Ailo er eit fint namn.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. august 2011 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2011 Men hva dere vil dere Og jeg er ikke same, men mannen min er :)Men, jeg bare lurte siden det var så mange som skrev at det var fint så lenge man er samisk .
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #19 Skrevet 23. august 2011 Navnet er fint uansett om man har samiske aner eller ikke mener jeg da. kan jo ikke si at navnet var fint kun om ungen har samiske aner. enten er det et fint navn eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #20 Skrevet 23. august 2011 Vet du, jeg dro ikke sammenlikningen med same før noen nevnte Ailo Gaup.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #21 Skrevet 23. august 2011 Jeg syns Ailo er kjempe fint, og det var favorittnavnet mitt til gutten i magen. Men så sa gubben "ikke snakk om, det er samenavn". Ble irritert jeg.. For meg er det viktigste at navnet er fint, ikke hvor det stammer fra. Hilsen Malin (som ikke er svensk, eller har svensker i familien).
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #22 Skrevet 23. august 2011 Ailo ? Aldri hørt om noen som heter det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #23 Skrevet 23. august 2011 De fleste sier jo at det er fint så lenge man er samisk, uavhengig av hvor man bor. Gutten din er samisk, så hva er problemet ditt, HI?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #24 Skrevet 23. august 2011 Men Sara og NIls er ikke samiske navn.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. august 2011 Forfatter #25 Skrevet 23. august 2011 Har ikke noe problem jeg Fant ut nå at Ailo engentlig stammer fra navnet Helge Og siden min avdøde far het Helge så passet det veldig bra .He he. Morsom tilfeldighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå