Gå til innhold

dere som IKKE vaksinerer babyene deres, hvorfor?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer veldig på hvorfor? Nå går det kikhoste i barnehagen til min sønn på 3 år, og vi er på vei inn til legen for å undersøke babyen vår på 3 mnd som enda ikke har fått sin første vaksine. LIVREDD for kikhoste hos en så liten en, og det er reelt! De kan dø om de får det. Lurer på om de som ikke vaksinerer tenker på disse tingene? Man tar jo som regel med seg babyer inn i barnehagene når man leverer eldre søsken, og de er utsatt for diasse sykdommene. Det er liksom en grunn til at disse vaksinene kom, tenker jeg. Fatter ikke at man heller tar kikhoste eller difteri fremfor eventuelle mistanker om allergier og astma hos de som får vaksiner. jeg tar MYE heller sjansen på en astma unge som kan få god hjelp av medisiner, enn kikhoste/difterei etc som babyer kan DØ av. Lurer på om de som ikke vaksinere tenker på at de utsetter ikke bare egne barn, men også andres babyer for disse sykdommene? Vet av erfaring at det stadig går kikhoste rundtforbi, har vært i praksis på helsestasjon så der fikk vi høre dette støtt og stadig. Det finnes 3. grunner til dette: 1.Folk fra andre land som er i norge på besøk (feks familie tIl våre innvandrere eller turister) Dette kan jo aldri unngåes 2. Voksne og store barn (over 11-12 års alderen) som blir utsatt for smitte kan få det da vaksinen blir "dårligere" ettersom årene går. Ikke farlig for så store folk å få det, bare ubehagelig 3. Barn som ikke er vaksinert, og som kan blir skikkelig dårlige.

igjen, hvorfor vaksinerer man ikke? er det uvitenhet om at man faktisk kan få disse sykdommene, selv om 90% av befolkningen er vaksinert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en liten baby på 3 uker og skal kikke nøye igjennom vaksinasjonsprogrammet, når vi kommer så langt. Vi kommer ikke til å sluke alle anbefalingene fra helsestasjonen rått. Det er sikkert og visst.

Men vi vil vurdere hver enkelt av de, om de er verdt risikoen, med bivirkninger osv. Dessuten synes vi det er endel hysteri rundt barnesykdommer generelt. At alt skal vaksineres mot. Såklart, noen sykdommer er mer risikofylte enn andre. Men andre sykdommer tåler barn fint å få.

Når det gjelder akkurat kikhoste så tenker jeg nok at vi tar den vaksinen. Men på en annen side, jeg ble også vaksinert mot kikhoste i sin tid, men fikk kikhoste likevel, da jeg var ganske liten. Så noen garanti har man aldri.

Gjest Madolyn
Skrevet

Fant ut, når jeg var 5 mnd på vei, at mamma ikke hadde gitt meg rubellavaksine når jeg var liten... Kan love at jeg da var nesten hysterisk nøye på å holde meg unna barnestua når jeg var på jobb (er operasjonssykepleier), da det i verste fall kunne ført til spontanabort for meg :( Så om dere ikke vaksinerer; SI FRA til barna deres når de blir større, slik at de evt kan vaksineres da!!

Skrevet

det er jo de under 1 år det er farlig for. Mange som får det i 3-4 årsalderen, emn da står det liksom ikke om livet. Selv om man fint kan overleve en kikhoste som barn, så kan det alikevel føre til hjerneskade eller i verste fall død.

Skrevet

Min lillebror fikk "kronisk" kikhoste av kikhoste vaksinen... Ikke ubehagelig for han sånn sett, men det høres ut som om han har hatt kolls i 40 år når han hoster. Og det har det gjort siden han var barn.. Er visst en av de "vanlige" bivirkningene på den vaksinen...!

Skrevet

Jeg visste ikke at det var valgfritt? Vi har bare kommet til klar sprøyte, og så har babyen blitt vaksinert. Vi har ikke engang fått informasjon om hva det var for, så det har vi måttet lese oss til i helseboka etterpå. Hvor kan man lese om vaksinasjonsprogrammet?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg løvinna.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen velger å ikke følge vaksinasjonsprogrammet. Det er egoistisk både ovenfor deres egen baby, og andres babyer/barn og også voksne.

De som velger å ikke vaksinere barna sine, må være utrolig lite opplyste. Det er en grunn til at norske helsemyndigheter anbefaler å ta vaksinene.

Jeg blir rett og slett ganske forbannet på foreldre som velger å ikke vaksinere barna sine. Idiotisk, spør du meg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...