Gå til innhold

Fristen på en jobb jeg søkte på gikk ut sist fredag. I dag er det tirsdag. Når bør man

Anbefalte innlegg

få greie på om man kan komme på intervju?

Er det for tidlig å ringe de å høre hvordan det ligger an?

Burde de ikke ha gjort opp en mening nå om hvem de vil ha inn?

Hvor mange er vanlig å ta inn på intervju forresten...?

Utålmodig ja! ;)

Fortsetter under...

Det kommer an på så mye: Om det er høysesong i bransjen. Hvor mange søkere det er. Hvor mange KVALIFISERTE søkere det er. Om det er privat eller offentlig sektor. Hvor flink sjefen er til å organisere seg å få ting unna. Om du for eksempel skiller deg ut som selvskrevet til å komme inn på intervju.

Du bør i alle fall vente en drøy uke før du ringer. I offentlig sektor ville jeg ventet enda litt lenger. Der er det mange prossedyrer som skal settes i gang og det tar normalt en del lengre tid.

Hilsen en som av og til pusler med ansettelser.

12.03 igjen: Det kommer litt an på hvor mange som er kvalifiserte eller om noen virkelig skiller seg ut. Tror jeg vil si at 3 til 6 inne til intervju er vanlig. Men hvis man er i tvil, så tar man heller med en ekstra enn å separere dem på søknad. Noen ganger tar man inn en til intervju som viser seg å være noe helt annet en man først antok (negativt) og da hender det at man kaller inn en ekstra kandidat i etterkant.

oi! Takk for svar :)

Da venter jeg med å ringe. Det er privat sektor da... Og jeg vet at sjefen har travle dager og er mye i utlandet.

Men nr det er så mange på intervju.. Hvordan skal man klare å skille seg ut og ta ordet da liksom? Uten å virke fooor "her er jeg"...?

Jeg har på følelsen at der jeg har søkt er det en og en. Men veit jo aldri..

Annonse

Det er alltid vanlig å kalle inn flere for det er ikke uvanlig at søkere har gitt feil inntrykk av seg selv i søknaden, derfor er det bra å ha alternativer uansett. Har opplevd at vi var HELT sikre på hvem vi ville ha, også kom den kandidaten og var totalt uforberedt og gjorde et kjempedårlig inntrykk.

det du bør gjøre er altså å forberede deg gjennom å lese deg opp på firmaet slik at du vet hva de står for og hva de driver med.

Still fornuftige spørsmål ut fra det, for eksempel om hvordan de forventer at deres ansatte skal oppfattes av utenomverdenen, hvilke fremtidige mål bedriften har og hvordan du som ansatt kan bidra til å nå de målene.

det er lov å være nervøs, det er egentlig plusspoeng for å gjøre oppmerksom på at man er det (hvis man er det, da).

tenk etter på forhånd hvordan du skal beskrive for dem de egenskapene hos deg som du mener vil tjene firmaet best. Husk at de først og fremst er interessert av firmaets beste, og blåser i om du broderer korssting på fritiden (tenk, det var det faktisk en som fortalte da hun ble bedt om å fortelle litt om seg selv. Gå IKKE i den fella).

de vil også spørre om dine svake sider. Da er det om å gjøre å balansere litt. Du skal være ærlig, men det er ikke noe poeng å trøkke til på en overbevisende måte.

Interne søkere er alltid en trussel, men noen ganger søker man etter ansatte fordi man trenger nytt blod, nye tenkemåter.

Og så ER det liv å tro på seg selv, det er ikke nødvendigvis for mye "her er jeg" jenter har en tendens til å nedvurdere eller ikke vise at de synes de kan jobben sin, mens gutter er motsatt: Kjempeselvtillit og ikke nødvendigvis så mye substans. Vi bruker å løse det problemet med en arbeidsprøve, men det er ikke i alle bransjer det lar seg gjøre. Spesielt mannlige sjefer (middelaldrende) har en tendens til å la seg dupere av selvtillitsstinne machogutter, så hvis det er en slik sjef, bør du manne deg opp og være tydelig på hva du kan.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...