Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 23. august 2011 #1 Skrevet 23. august 2011 Hei alle sammen, har så smått begynt å tenke på at etter graviditeten kommer menstruasjonen og behovet for prevansjon.. Hva skal dere begynne på? Jeg har alltid gått på p-pille, men ettersom vi ønsker barn nummer to med ikke så altfor stort mellomrom til nummer en som er på vei (termin 1.september) så tror jeg det er lurt å prøve andre former for prevansjon. Håper på tilbakemelding
miepia30 Skrevet 23. august 2011 #2 Skrevet 23. august 2011 Hvis du skal amme har du ikke så mange alternativer; Kobberspiral Hormonspiral Minipille conludag Østrogenfri p-pille Cerazette Der er en myte at det tar lang tid å bli gravid etter man slutter på prevensjon, så det behøver du ikke ta med i vurderingen. Er jo litt dyrt med hormonspiral hvis du ikke tenker ha den inne så lenge før du prøver bli gravid igjen. Conludag krever at du er veldig nøye med å ta til rett tidspunkt. Cerazette gir ofte litt småblødning i hytt og pine eller man mister mens helt. Kobberspiral gir kraftigere mens enn vanlig. Smak og behag, pest eller kolera. Fordeler og ulemper uansett type.
Siljebristol Skrevet 23. august 2011 #3 Skrevet 23. august 2011 Amming funka for meg I 14 Mnd....deretter gravid med éngang ..hahaha
miepia30 Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 amming hjelper til en viss grad, men er ikke trygt nok å stole på som eneste prevensjon hvis ikke man er villig til å ta det som det kommer om man blir gravid. Jeg fikk mensen tilbake 8 uker etter fødsel til tross for nattamming og alt. Snakk om uflaks.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Jeg gikk på cerazette pillen etter forrige svangerskap og ble kjapt gravid etter jeg sluttet på den. Tok 3 mnd og var vel bare den mnd jeg ble gravid vi for alvor 'siktet' oss inn på riktig dag. Første mann brukte vi 1 år på å få til sitte. MEN cerazette var ikke noe for meg. Jeg ble veldig humørsyk og fikk kviser av de. Begge deler gav seg når jeg sluttet på dem. Eneste positive var at jeg slapp mensen helt. Så jeg vet sannelig ikke hva jeg skal bruke denne gangen.
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 24. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2011 Er det noen av dere som har prøvd Pessar som prevansjon? Der er det jo absolutt ingen bivirkninger (ettersom det ikke er hormonelt) men er visst ikke så sikkert (4-10 av 100 blir gravid innen et år) Virker litt "knotete" tenker jeg, å da må det jo planlegges hver gang man skal ha sex.. "Vent litt, jeg må bare ut på badet og sette i pessaret" liksom..
miepia30 Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 det er nesten ikke å få tak i lenger! Vet ikke om noen steder man kan få tilpasset det i Norge. I utlandet er det sikkert mulig, og på nett, men da vet du jo ikke hvilken str du trenger.
Lykkelig91 Skrevet 24. august 2011 #8 Skrevet 24. august 2011 Jeg gikk på cerazette etter førstemann, brukte nesten 1 år på å bli gravid etter jeg sluttet på de, mistet desverre babyen(tidlig), fikk mensen igjen og ble gravid med en gang etterpå, da hadde jeg ikke brukt prevansjon i mellom. Tok også ett år å bli gravid etter jeg sluttet på p-piller første gang. Så jeg syns det virker som mer enn en myte at det ikke tar lenger til å bli gravid etter bruk av prevansjon;) Men syns de pillene funket helt fint:)
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 24. august 2011 #9 Skrevet 24. august 2011 Hva er galt med kondom? Det har vi brukt mellom fødsler, helt bivirkningsfritt og fullstendig uten effekt det øyeblikket det ikke brukes Og hvis man gjerne ønsker flere barn og vil ta i mot de som kommer, men ikke nødvendigvis har hastverk: Vi har brukt "sikre perioder", og så kun brukt kondom i de "usikre". Da er våre barn født med ca 2,5 års mellomrom.
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 24. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2011 Ingenting galt med kondom Men syns ikke det er helt "det samme" - men for all del, er nok det som blir mest aktuelt! For min del gikk det nesten et år etter jeg sluttet med p-pillen før jeg ble gravid, men prøvde bare å time med eggløsning siden august sånn ca.
Bolla med 2 små <3 Skrevet 24. august 2011 #11 Skrevet 24. august 2011 Har lurt litt på hormonspiral vi da. Noen som vet hvor lenge den skal sitte? Er litt usikker, har hørt noen skrekkhistorier der spiralen "grodde" fast i vevet :-/
mornr2 Skrevet 24. august 2011 #12 Skrevet 24. august 2011 gynekolog kan finne ut hvem størrelse du trenger på pessaret, de bestiller også for deg! Sæddrepende krem derimot måtte jeg bestille fra USA (over nettet). Vi endte opp med å ha sex uten prevensjon fordi det ble tungvint... Og nå venter vi ei prinsesse! Tenk deg godt om før du bestiller pessar! (bedre med kondom da, tror jeg....)
miepia30 Skrevet 25. august 2011 #13 Skrevet 25. august 2011 Den kan sitte i 5 år, men kan tas ut når som helst før hvis du vil
Glaciera Skrevet 25. august 2011 #14 Skrevet 25. august 2011 Har satt inn hormonspiral på 6-ukerskontroll etter begge mine barn og vært veldig veldig fornøyd. Det er riktignok litt dyrt, men veldig effektivt og har få bivirkninger (ingen, for mitt vedkommende). Hormonet skilles ut lokalt i skjeden så du får det ikke inn i systemet som du gjør med p-piller og minipiller. Når jeg har tatt ut spiralen har jeg blitt gravid igjen i løpet av to sykluser begge gangene, også nå sist hvor jeg hadde rundet 36 år og sånn sett kunne forventet større problemer med å bli gravid (termin med nr. 3 om 10 dager).
Nosferia *gravid med nr.2* Skrevet 25. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 25. august 2011 Hvor mye koster det med hormonspiral da? Dette høres ut som et bra alternativ for oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå