Gå til innhold

Nesespray/Otrivin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Bruker dere otrivin eller liknende når dere er gravide? Jeg klarer ikke å finne noe klart svar på om det er trygt eller ikke...

Er så forferdelig tett, men vil jo ikke ta noen sjanser heller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar zymelin, den skal være ok for gravide. Jeg har brukt den lenge nå, klarer meg ikke uten, er potte tett.

Skrevet

Tror det er Otrivin jeg har på nattbordet. Er ikke akkurat farlige saker siden det er lokalbehandling. Er vel heller slimhinnene som får gjennomgå. Er også tett, men har faktisk klart meg i 3 netter på rad nå uten nesespray *Juhuu*. har sånn neseskyllehorn som kan avhjelpe noe, men det må brukes flittig. Brukte det forrige gang da jeg begynte å bli så sår i slimhinnene etter INTENSIV nesespraybruk 8-)

Skrevet

Jeg fikk beskjed på apoteket at man ikke skal bruke Otrivin når man er gravid. Fikk heller den som blir nevnt her =)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg ringte fastlegen min til slutt, og hun sa at det er helt greit. Men jeg skal sjekke ut det andre merket! :-)

Skrevet

Oppdatering - har sjekket legemiddelhåndboka nå, og Zymelin og Otrivin inneholder samme virkestoff, så om den ene er ok så er nok den andre det også. Kan være greit for andre å vite også?

Litt rart at noen på apoteket sa at Zymelin er greit og ikke Otrivin... Kanskje jeg har misforstått noe her?

Skrevet

etter hva jeg har klart å lese meg til er rhinox bedre å bruke enn otrivin da den ikke inneholder konserveringsmiddel. men selvsagt anbefales det ikke bruk over ti dager av den heller.

jeg har også lest at fler har brukt otrivin gjennom flere svangerskap og har født helt fine friske barn.

selv har jeg gått over til rhinox for noen få uker siden, for å bedre egen samvittighet om ikke anna. men brukte otrivin de første tre mnd. grunnen til at det ikke anbefales er at de ikke er sikre på om det virker på slimhinnene i livmora som i nesa, da dette er samme type vev. hvilket kan igjen ha betydning for blodgjenomstrømningen til morkaka.

hilsen mangeårig otrivin avhengig som har googlet seg grønn:P

Skrevet

syns å huske at det stod i pakningsvedlegget til otrivin at det var greit å bruke i svangerskap om en fulgte anbefalt dose...

Skrevet

Denne er fin å bruke om man er usikker på medisiner. Skriv inn navn på medisin du ønsker å søke på

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

Kom frem til at Otrivin comp ikke anbefales gravide, mens rhinox, zymelin og otrivin ikke er skadelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...