Gå til innhold

Kan noen svare på dette med IVF-behandling? Hvordan er prosessen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål rundt dette med IVF-behandlig:

1. Hva koster det? Dumt at økonomi skal være en faktor, men hos oss er det engang sånn...

2. Hvordan er prosessen? Jeg har regelmessige sykluser, sambo har normal sædkvalitet.

3. Hvor lang er prosessen? Har blitt utredet privat, men vil ha behandlig på St.Olavs i Trondheim. Erfaring med St.Olavs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke gi fullgode svar, men kan kanskje hjelpe litt?

Jeg ble utredet på Medicus (var kanskje der du også var?), ble ferdig i dag :-) Alt ser fint ut både med meg og mannen, men jeg sliter tydeligvis med tette eggledere. Høyre er helt tett (etter en ex.u. for noen år tilbake) og den venstre var også litt "trang". Jeg kan tydeligvis bli gravid (har ett barn som kom etter 5 års prøving, uten hjelp), men sjansen er kraftig redusert. Jeg ble derfor anbefalt ivf ettersom jeg har svært gode muligheter der (alt er jo bra bortsett fra egglederne). Jeg kunne velge selv om jeg ville gjøre det på St. Olavs eller Medicus, men han anbefalte St. Olavs. Det kom til å bli 40-50.000 billigere... Og ikke så lang ventetid heller, trodde han, ettersom jeg er ferdig utredet. Får man det dekt gjennom det offentlige (altså sykehuset) må man "kun" betale medisinene selv, opptil ca. 15.000.

Vil tro det kommer an på svaret på utredningen om man har rett på behandling, i tillegg til alder osv. Jeg er 34 år, og vil nok dermed være i kategorien "klokka tikker"...

Vet ikke om du ble så mye klokere, men ønsker deg i hvert fall masse lykke til :-)

Skrevet

kom inn og les paa ass.befr, forumet.. der er vi mange som gaar gjennom dette...

prosessen kan vaere lang og tidkrevende, men det kan ogsaa gaa fort... noen maa vente i mange mnd før de faar innkalling. mens andre ike faar like lang ventetid...

og naar man endelig er igang med prosessen, er det jo ikke garrantert at det blir full klaff paa første forsøk... det er mange som maa gjennom mange mange forsøk....

man faar dekket medisinutgifter over 15 000 for inntill 3 forsøk... (dette er unenom fryseforsøk... saa faar du egg paa frys, saa er det bonus forsøk... som helfo dekker... ) les litt paa helfo.no :)

Skrevet

hvordan prosessen i et forsøk er : du ringer inn menstruasjon, begynner paa div hormoner, saa skal du til ultralyd (der ser de om eggposene er modne)

saa skal du tilbake etter noen dager aa ha uttak av egg... ved uttak, faar du smertestillende og beroligende, det kjennes ut som sterke menssmerter....

saa skal du hjem, og ringe klinikken dagen etter, høre om eggene er blitt befruktet.. hvis de er befruktet faar du til til innsett en dag etter.

saa er det hjem aa vente i 14 dager ca paa aa ta blodprøve for aa se om du er blitt gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...