Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #1 Del Skrevet 22. august 2011 Sønnen min hater briller, og når han tar de av seg sjeler han veldig. Men for hans del ser jeg så fram til han kan få muligheten å bruke linser dersom han ønsker det.... Han begynte med briller når han var 3 og blir snart 8. Ingen i min eller farens familie bruker briller så jeg har ingen erfaring med når det er vanlig å kan bruke briller og hva evt som er ulempa med det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143501923-hvor-gammel-m%C3%A5-de-v%C3%A6re-f%C3%B8r-de-kan-begynne-%C3%A5-bruke-linser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #2 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg tror de anbefaler at man bør være minst 12. Men det som er viktigst er at de mestrer dette med hygienen. Jeg ville tatt han med til optiker, se hvilke alternativer det finnes til barn. Er godt mulig han kan få slike man setter inn pg kun bytter hver måned. Da kan du jo gjøre det for han. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143501923-hvor-gammel-m%C3%A5-de-v%C3%A6re-f%C3%B8r-de-kan-begynne-%C3%A5-bruke-linser/#findComment-143501940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #3 Del Skrevet 23. august 2011 Hei - All den tid han er uten briller og skjeler er det sannsynlig at han undertrykker et øye. Dette øker risikoen for at skjeleøyet forblir dårligere enn det rettstilte øyet (og dersom han har gjennomgått lappbehandling, er han fortsatt så ung at effekten av denne kan gå noe/ en del tilbake om han ikke blir stimulert til å se på skjeleøyet). Han bør derfor bruke korreksjonen hele tiden! Om det er umulig å få ham til å bruke briller, er det mulig å bruke linser. Det er viktig å kontakte en optiker/ optometrist som er flink med linser - og med barn. Jeg tilpasser linser på barn, og ser at dette går veldig bra såfremt barnet selv er motivert. Det er fire faktorer som er ekstra viktige for at barnet skal kunne bruke linser: 1. Skjelingen må være rettstilt med kontaktlinsene (i samme grad som med briller). 2. Barnet må selv ville dette - da vil han (eller hun) også greie å håndtere linsene selv. Det er nemlig et viktig på poeng at barnet skal kunne ordne med linsene selv; får han et rusk i øyet på skolen, må han kunne ta linsen ut raskt og på egen hånd! 3. Det må velges en moderne linsetype; helst en god endagslinse i et materiale holder seg fuktig dagen igjennom og som "puster" godt. Hvis barnets styrker ikke er slik at de kan korrigeres i en endagslinse, velger jeg en månedslinse i silikonhydrogel. Dette er linser som kan brukes på døgnbasis (men å sove med linser anbefaler jeg ALDRIALDRIALDRI for barn) - poenget er at de er glatte, lett lar seg rense og slipper gjennom tilstrekkelig med oksygen til hornhinnen. Han må kunne det selv og han må lære seg å være nøye med håndvask hver gang han skal ta på linsene. Du skal også få opplæring i å ta linsene ut, men det skal være hans ansvar! Men: Du/dere må passe på at han gjør det han skal. 4. Tett oppfølging! Hver tredje måned den første tiden (frem til 10-11 år, deretter hvert halvår). Når det gjelder linsebruken, vil jeg alltid anbefale den som supplement til brillebruk. Han bør bruke brillene også, f.eks. på kveldene og en dag i helgen. De nyeste linsene på markedet skader ikke øynene om de brukes med vett og barnet lærer god håndhygiene. Eldre linsetyper skal unngås, da disse innebærer risiko for både det ene og det andre. Lykke til! Det er for øvrig mulig å få dekket linsekostnader via NAV (siden gutten din skjeler regner jeg med at dere får dekket briller til ham). Hvis han skal få dette dekket, må øyelegen spesifisere at og hvorfor kontaktlinser er nødvendig. Det at barnet ikke vil bruke briller er ikke god nok grunn, men om det setter synsutviklingen i fare (dette med et dårlig øye som jeg nevnte tidligere) eller er nødvendig til f.eks. idrett, da er det mulig. Undersøk med deres øyelege. Noen øyeleger er positive til linser hos barn, andre mer negative - det handler ofte om erfaring med nyere typer linser og samarbeid/rapporter fra optikeren dere oppsøker. Prøv å få til en god dialog! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143501923-hvor-gammel-m%C3%A5-de-v%C3%A6re-f%C3%B8r-de-kan-begynne-%C3%A5-bruke-linser/#findComment-143502397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #4 Del Skrevet 23. august 2011 Så fint kan DiB være fra tid til annen! Ha en god dag alle sammen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143501923-hvor-gammel-m%C3%A5-de-v%C3%A6re-f%C3%B8r-de-kan-begynne-%C3%A5-bruke-linser/#findComment-143502443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #5 Del Skrevet 23. august 2011 Har ikke barn som bruker briller, men nå har jeg lært noe nytt:) Herlig med sånne svar oppi denne smørja jeg leser hver dag Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143501923-hvor-gammel-m%C3%A5-de-v%C3%A6re-f%C3%B8r-de-kan-begynne-%C3%A5-bruke-linser/#findComment-143502479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå