Gloria ** Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Hei Jenter Kom på noe for noe dager siden... Hva med å bruke sånn gammeldags, elektrisk varmeteppe på rygg eller mage under de værste riene?? Så plutselig for meg at dette kunne lindre toppene. Hørte meg jordmor på journalinnskrivinga i dag, hun hadde aldri hørt om det men ba meg ta med teppe. Så nå må jeg finne ut hvor de selge slike... Clas Ohlsson? Hva tror dere som nettopp har født/flergangsfødende??
Nuffy Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Er det noe slikt du mener: http://www.enklereliv.no/products.aspx?search=varmeteppe ?
knerten09+ knerteline11 Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Jeg hadde ikke varmeteppe, men varm rispose som de hadde på sykehuset. Og det lindret en del det, men tok ikke toppene, heller 'bunnene'. Toppene var såpass vonde at det ikke nyttet med varme, eller mulig de hadde vært ennå værre uten. Men de værste toppene av riene varer noen sekunder, så det er til å holde ut. Jeg hadde også på varmen i bilsetet på veien til sykehuset, og det gjorde turen dit litt mer overkommelig. Om badekaret på føden er ledig, tror jeg at jeg skal prøve det som smertelindring denne gangen, om jeg rekker (gikk litt unna i svingene sist, så kan typisk gå ennå fortere denne gangen).
abella Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Jordmor laget varme omslag til meg sist av noen kluter hun pakket inn i plast og la på magen. Men for å være ærlig hjalp det ikke noe særlig :-) Jeg satser også på badekar denne gangen.
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Varme er definitivt alternativ smertelindring. Jordmor og doula som jeg skal ha med på fødselen sa en gang til meg at "tørr" varme ikke lindrer like mye som "våt" varme. De mener at risposene på sykehusene (og evt varmetepper) bør byttes ut med våte varmeomslag som er lagt i varmt vann. Jeg er advokat og vant til å argumentere for absolutt ALT, så min innvending var jo at det våte ville bli kaldt igjen og dermed ødelegge "varmeeffekten", men de mente at dette ikke ville bli et problem... Jeg er førstegangsfødende og har dermed ingen erfaringer rundt dette selv! Bare sånn at du er klar over det. Varmetepper fås kjøpt på sykepleieservice, clas ohlsson, Elkjøp, Euronics osv osv.
Gloria ** Skrevet 22. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. august 2011 Ja, det høres jo litt sannsynlig ut at våt varme virker mer direkte en tørr varme. Men sist fødsel er så lenge siden og husker lite fra den egentlig Men takk Nuffy, det er akkurat slikt teppe jeg vil ha! I morgen blir det tur til Clas ohlsson m.m. til jeg finner et slikt et! Skader ikke å prøve... Om ikke annet få noe jordmødre til å le! Hehe...
mim26 Skrevet 22. august 2011 #7 Skrevet 22. august 2011 har et slikt selv...men d skal ligge rett på sengen og ikke noe søl på d, så d kan bli en dyr kortsluttning varmt badekar var løsningen min sist og d blir garantert løsningen denne gangen også for d var fantastisk...med dusjhodet på magen
Tre små troll :) Skrevet 22. august 2011 #8 Skrevet 22. august 2011 Det absolutt beste alternative til smertelindring er pusteteknikker og avslappingsmetoder!! Jeg er tredjegangs, og har en skrekkfødsel og en drømmefødsel bak meg. Skrekkfødselen var jeg helt uforberedt på og spente meg under hele fødselen. Ante ikke hva jeg drev med og fikk dårlig hjelp og veiledning. Drømmefødselen kan jeg takke Lamazametoden for (google Lamaze - finnes mange kurs). Leste boka "Fødsel uten smerte" som omhandler metoden - og det funker faktisk! Hadde ikke noe smerte fram til 10 cm åpning, mens med førstemann ønsket jeg bare å dø under riene. Ved å bruke riktige pusteteknikker og avslapning var riene kun ubehagelige, men ikke smertefulle. De varte i ca 90 sekunder og etter det var det som om jeg ikke var i fødsel engang. Fantastisk metode som jeg anbefaler alle. Trengte ikke noe smertelindring. Pressriene kjente jeg jo godt og det var litt vondt, men da fikk jeg lystgass og det varer jo uansett ikke så lenge. Også ser man målet!! Og det beste av alt - man er ikke så sliten og utmattet at man ikke orker mer, og er våken og oppegående når babyen endelig kommer ut. Jeg satt og så på at babyen min ble født - en skikkelig "ut av kroppen opplevelse"! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå