lioness* Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Vi skal til verks i Stockholm i høst. Etter planen uttak 10. oktober. Er det flere der ute som holder på med det samme nå?
Swim83 Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Hei. Vi skal igang med dette i løpet av høsten.. Men jeg lurer på ting som jeg ikke har fått svar på, hverken av Nav eller leger.. Vet du eller andre om vi har rett på sykemelding/sykepenger for å reise til utlandet og gjennomføre denne behandlinga?
nyrestein Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Heisann, jeg har tidligere gjennomført pgd i Stockholm, så kan godt svare på spørsmålet ditt.. Både du og mannen din ordner med sykemelding, legen spesifiserer i sykemeldingsblanketten hvorfor dere skal til utlandet. I min manns tilflelle (bruker et annet legekontor enn meg) hadde de et eget skjema som han måtte fylle ut. Er dere i tvil, få legen til å skrive en erklæring i tillegg. Forøvrig bodde vi på SAS Radisson Blue som ligger kjempesentralt. Det var veldig greit å ta seg rundt derifra. Anett, som jobber på Karolinska, er kjempekoselig. Ønsker dere masse lykke til:)
lioness* Skrevet 8. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2011 H Swim83 og nyrestein, Har også lurt litt på dette med sykemelding den uken vi er i Stockholm. Er det fastlegen som skriver ut denne, ikke Ullevål/Riksen? Er på femte spraydag nå, deilig å være i gang! Merker veldig lite til bivirkninger så langt, håper det fortsetter slik. Lykke til med prossen du også, Swim83. Når der det dere skal sette i gang - eller venter du på informasjon om dette?
ALONDRA Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 etter 2 IVF/PGD jeg fikk barn i 2008, han 3,5 år, jeg begynner med spray neste uke, lykke til!!!
Swim83 Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Hei. Takk for svar. Så fastlegen skriver konkret at vi skal på pgd behandling? I utgangspunktet så vil vi egentlig ikke at så mange skal vite om dette. Vi skal straks igang.. Så blir spennede dette. Håper jeg også slipper bivirkninger.. Angående sykemelding jeg spurte fastlegen min før første gangen vi skulle til stockholm så sa hun at jeg måtte ta kontakt med Nav for å høre med dem. Men de kan jo ikke svare på meg, iallefall ikke gi meg noe ordentlig svar.. Så den ene dagen vi var der nå fikk jeg permisjon på jobben.. Lykke til dere som er igang og som skal i gang ;-)
lioness* Skrevet 26. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2011 Jeg har ikke vært i kontakt med fastlegen min i det hele tatt i denne prosessen faktisk. Alt har gått gjennom Ullevål. (Har ikke snakket med NAV heller - skjønner ikke hvorfor fastlegen ville ha deg til å kontakte dem?? Det er jo fastlegen som vurderer grunnlag for sykemeldinger, ikke pasientene selv som må utrede regelverket via NAV...) Vi får visstnok sykemelding for den uken vi må være i Stockholm for uttak-gentesting-innsett. Det er Ullevål som ordner med sykemelding tror jeg, det var i hvert fall det sekretæren på IVF-klinikken sa til meg på telefon. Mulig vi kunne fått sykemelding den ene dagen vi var på infomøte også, jeg tok det bare på egenmelding jeg. Du må jo ha blitt henvist til Stockholm via en genetisk avdeling og en fertilitetsklinikk på et norsk sykehus. Er det Ullevål eller Riksen feks? Hør med dem, de har sikkert litt bedre svar enn fastlegen din.
Swim83 Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 Takk for svar lioness*. Jepp Riksen har henvist oss.. Skal ta å høre med dem ang sykemelding ;-)
tør vi dette? Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Endelig finner jeg noen skal igjennom dette. Vi har nettopp sendt søknad om å få dekket pdg i utlandet. Har så utrolig masse jeg lurer på. Hvor lang tid tok det før dere fikk positivt svar på søknaden? Fra dere fikk ja til uttak ble gjennomført - hvor lang tid tok dette?
lioness* Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 13. oktober 2011 Hei! Så fint at du fant flere ,jeg har følt meg litt alene jeg også... Det er bare å spørre om alt du lurer på! Vi sendte søknad om pgd-behandling i slutten av januar 2010 tror jeg. Fikk svar i beg. av mars, det vil si at det tok ca seks uker å få grønt lys fra nemda. Deretter var vi til forsamtale på Karolinska i mai, og jeg startet opp med medisiner (spray) 3. september. Det har egentlig gått ganske raskt, mye raskere enn forespeilet. Det var ikke så lang ventetid på Karolinska, antar at det ikke er så mye lengre nå heller. Jeg har vært veldig fornøyd med Karolinska, vet ikke om dere har tenkt dere dit også? De er proffe og snille. Man har den fortløpende kontakten med "barnmorskaer", altså jordmødre på klinikken. De har en telefontjeste hvor de faktisk ringer deg tilbake på et oppgitt tidspunkt også, så du slipper å sitte i en time i telefonkø for å kunne stille et enkelt spørsmål (ikke helt som på Ullevål mao). Jeg er i Stockholm nå, vi hadde egguttak på mandag. De gav meg så mye intravenøs "dop" at jeg bare sovnet fra hele uttaket og fikk knapt med meg noenting. Så det var i hvert fall ikke smertefullt! Fikk ut fire egg. Det er jo litt lite med tanke på min translokasjon, hvor man forventer at veldig mange egg er syke. Så jeg er veldig spent på svarene vi kommer til å få i morgen... resultatene av gentestingen skal være klar i morgen formiddag, så da blir det enten innsett i morgen ettermiddag, eller hjemreise og avbrutt forsøk. (Har heldigvis en sønn fra før, hjemmelaget inniblant mange aborter... det gjør saken bedre selvfølgelig)! Kan jeg spørre om hva som er årsaken til at dere skal ha pgd? Ønsker deg masse lykke til.
tør vi dette? Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Takk for langt og fint svar. Vi vet enda ikke hvor vi skal - trodde det var nemden som bestemte dette. Men håper selvfølgelig på svergie pga språket. Så bra at det ikke tok alt for lang tid. Såg for meg at vi kanskje måtte vente i over ett år før vi fikk komme igang med selv prøverøret. Vi har også en hjemmelaget jente, men mistet en jente bare 3 mnd gammel pga alvorlig og arvelig kromosomfeil. Nå tørr vi ikke prøve på egenhånd igjen - derfor blir det søkt om pgd. Har aldri hatt abort og blitt gravid raskt begge gangene - så håper at det skal gå fint med pgd.
Swim83 Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Vår prosess har vart i ca 2 år. Fra første møte med Riksen til vi har vært på første møte i Stockholm. Men det har vært mye fram og tilbake med blodprøver og svar på dem. Og at ting har blitt misforstått og vi har måttet ta nye prøver osv.. Og plutselig beskjed om at andre prøver må tas.. Så det er jo ikke sikkert at det tar like lang tid for alle.. ;-) De har også måttet lage en gentest/markør for oss (så dette har tatt tid).. Men nå er vi i gang, og har en spennende tid foran oss. Lykke til :-)
tør vi dette? Skrevet 14. oktober 2011 #13 Skrevet 14. oktober 2011 Ja to år er ganske lang tid når man venter noe som dette. Vi er ferdig med alle gentester. Har snakket med et team av genforskere ol. Hos oss er det ingen problem med å bli gravid og gjennomføre et svangerskap. Men pga stor sjanse (50%) for å få nok et alvorlig sykt barn, er pgd det beste alternativet for oss når vi vil ha flere barn. Både vi og sykehuset er veldig optimistiske at dette skal gå bra for oss. Men samtidig prøver jeg å forberede meg på at ting ikke alltid går smertefritt, sånn at jeg ikke skal bli så skuffet hvis det ikke går første gangen eller hvis plutselig søknadsperioden blir uventet lang. Men vi får se. Spennende tid blir det iallfall. Håper det gikk bra for dere idag:) Har tenkt på dere.
lioness* Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #14 Skrevet 15. oktober 2011 Vi fikk velge mellom Karolinska og et sykehus i Brussel, ettersom det er disse to sykehusene som er best på translokasjoner. Nå er jo ikke dette årsaken til at dere skal ha pgd, derfor kan det jo hende at nemda foreslår et annet sted for dere, dersom det er andre som har bedre ekspertise ift akkurat deres genproblematikk. Veldig leit å høre at dere mistet den lille jenta deres. Jeg skjønner godt at dere ikke tar sjansen på å bli gravide igjen på egen hånd etter å ha opplevd det. Ettersom det er 50% sjanse for genfeil hos dere vil jeg tro at dere skal kunne få det til ganske greit... Translokasjoner kan være ganske kinkige, enkelte kan ha kromosomfeil på opptil 95% av eggene. Sånn sett har dere statistikken på deres side, og det at du ikke har andre utfordringer knyttet til det å bli gravid er jo også veldig bra! Jeg var super-duperheldig i Stockholm i går, de fant ett friskt egg blant de fire eggene som ble tatt ut (og det selv om bare to var gode nok for gentesting!). Legen mente vi har hatt veldig flaks, for han sa rett ut at ved translokasjoner er det veldig lite å få ut fire egg, ofte vil alle da være syke. Så nå ruger jeg på gullegget og krysser fingrene for at det skal feste seg. Tenker liksom at det er "ment to be" jeg nå da siden vi har vært så heldige så langt. Lykke til med prosessen, håper det går raskt å komme i gang!
tør vi dette? Skrevet 15. oktober 2011 #15 Skrevet 15. oktober 2011 Så fantastisk Lioness. Har tenkt så mye på dere. Gleder meg å høre at dere fikk satt inn. Skal tenke positive tanker sammen med dere:) Du må holde meg oppdatert - blir jo så engasjert når noen er igjennom det samme vi skal igjennom. Jeg har og hørt Stockholm eller Brussel. Håper på Stockholm pga språk og litt kortere reisevei. Men vi må nok vente en del uker enda. Har nettopp fått sendt inn søknad. Det er heller ikke mange mnd siden vi mistet vår lille prinsesse - så det er litt godt og at det ligger litt lengre frem i tid sånn vi får begynnt på en "normal" hverdag igjen også. Dagene går fortsatt veldig opp og ned selv om vi prøver å være positive og sette pris på de tre mnd vi fikk bli kjent med henne. Masse lykke til fremover:)
lioness* Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #16 Skrevet 15. oktober 2011 Du må ha hatt en veldig tøff tid de siste månedene. Jeg kan ikke forestille meg hvordan de må ha vært. Tre måneder er altfor, altfor kort for et menneskeliv Og tusen takk for at du tenkte på meg, det føles veldig godt. Skal oppdatere når den ubarmhjertige sannheten er på bordet.... kjenner jeg ønsker meg en positiv test veeeeeeldig. Håper svaret kommer ganske raskt for dere også - fra nemda altså!
Swim83 Skrevet 5. november 2011 #17 Skrevet 5. november 2011 Hei. Bare lurte på en liten ting jeg.. Dere som har "bodd" i Stockholm den uken som uttak og innsett har vært, har dere fått frokost inkludert med hotelloppholdet, eller har dere måtte betale for frokosten selv? Bare lurer fordi når vi kom til hotellet fikk vi beskjed om at det ikke var med frokost.. Og vi syntes det var litt rart...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå