Gå til innhold

Mistet mannen og har vært sykmeldt i 5-6 mnd. Fortelle om dette i en jobbsøknad?

Anbefalte innlegg

Jeg skal egentlig prøve å komme meg tilbake i min faste jobb om et par uker, i redusert stilling.

Men så dukker det opp en annen stilling som er veldig attraktiv for meg. Jeg har lyst til å søke.

Bør jeg la være å nevne dette i søknaden og heller si det på et evt. intervju?

Skal jeg f.eks skrive på CVen at jeg er enke og alenemor til tre eller ikke skrive noe om slike private ting i det hele tatt?

Hva hadde dere gjort?

Fortsetter under...

Jeg syns du kan skrive det i cv en og ikke i selve søknaden. Så kan du heller fortelle det på intervju om det passer seg slik.

Trist at du har mistet mannen din. Kondolerer.

Uff jeg ble lei meg jeg.. Kondolerer.. Håper du klarer deg bra!

Jeg ville kanskje ikke skrevet noe om det men fortalt det om du kommer så langt som på intervju. Masse lykke til!

Jeg ville ikke skrevet noe om det. Hadde jeg vært den som skulle ansette ville det at en trakk frem 5-6 mnd sykmelding etter dødsfall av mannen vært et negativt moment. Om du fortsatt formelt er annsatt i din gamle jobb ville jeg ikke skrevet noe om hverken sykmelding eller at du mistet mannen din. Hvis det gjør at du trenger spessiell tilrettekegging eller liknende på jobb ville jeg tatt det på intevju. Om du ikke trenger noe spessielt ville jeg ventet i det lengste med å nevne det, helst til etter at kontrakten var skrevet.

Er du ansatt enda der du har jobbet så trenger du vel ikke skrive annet enn ansatt fra 01.03.2006 til dags dato f.eks

Du kan jo evnt nevne dette på intervjuet om du føler behov for det. Ville ikke nevnt dette i selve jobbsøknaden!

Annonse

Ikke skriv noe i søknaden. Du kan ev. skrive at du er enke med 3 barn.

Resten kan du ta på et eventuelt intervju (og da er du jo allerede tilbake i din vanlige jobb)..

Jeg tror kanskje jeg hadde drøyd jobb-bytte nå om det hadde vært meg i den situasjonen. Greit med en arbeidsgiver man har litt "kred" hos i en vanskelig tid. OG kollegaer som vet osv osv.

Har egentlig ikke planlagt noe jobb-bytte så snart heller. Har vært et par ganger hos en krisepsykolog, og hun legger vekt på at kontinuitet er viktig i en sånn fase med sorg og traumer - ikke skifte jobb,ikke flytte osv.

Jeg vil egentlig ikke begynne å jobbe full tid heller, føler meg ikke helt klar for det ennå. Men denne jobben er utrolig attraktiv for meg med min bakgrunn, og her i byen kommer slike jobber på markedet en gang i tiåret, liksom.

Men vi får se - helsa kommer først, også den psykiske.

Takk for råd. HVis jeg søker kommer jeg til å utelate dette i søknaden ihvertfall.

Faktisk så ville jeg anbefale deg å være ærlig jeg.

Sivilstatus og antall barn er normalt med på en CV, da ville jeg skrevet enke og tre barn, som nevnt over her.

I tillegg ville jeg i søknaden, eller i feltet på cven hvor du skriver om deg selv (bare noen linjer) skrive at du har mistet din mann og bruke det som noe av begrunnelsen for at det er på tide å skifte arbeidsplass også, starte på ny og frisk på en måte...

Ærlighet kommer man lengst med bestandig, og dette er jo uansett noe du må fortelle en ny arbeidsgiver.

Vært subtil, men nevn det i søknad/cv er altså min anbefaling. Når man kommer til intervjuet og skal fortelle litt om seg selv vil en så nylig hendelse være naturlig å nevne.

Husk at du ikke må ta jobben om du får tilbudet. Om du får tilbudet vet du bare om du søker :-) Ville også utelatt det personlige, men jeg ville definitivt sendt søknaden!

Lykke til!

Hm, det er jo ikke så dumt det du sier nei, men det kan bli vanskelig å finne en subtil og elegant måte å få det inn på.

Hendelsen er kun tre og en halv måneder "gammel", for jeg var sykmeldt den siste tiden da han var syk også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...