Gå til innhold

Tar alle tidlig ultralyd, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en helsetilstand som gjør at jeg får tidlig ul for å sjekke at spiren vokser slik den skal. Siden jeg heller ikke stoler på legen min nå når jeg er gravid får jeg også gå til gynekologen min når jeg er 12 uker. Regner med å få ul da også. Skal så tilbake der i uke 18 for ord. ul og har lyst på 3D ul siden, er villig til å betale for den, og da vurderer jeg å ta med de to ungene vi allerede har. Etter dette kommer jeg nok til å bare gå til jordmor. Vi visste heller ikke kjønnet på nr 2 selv om vi hadde mange ul og også 3D ul, og denne gang skal ungene få bestemme om vi skal vite det eller ei.

Hei. Nei langt i fra alle går til tidlig UL. Det er ikke bare å be om det, så får man en henvisning. Man må ha en grunn for å få det. F.eks. en blødning, er det en abort/ truende abort, eller kommer det fra andre plasser? Er mor syk, så man må sjekke tilveksten? Har man opplevd MA, SA, EXU tidligere så vil man gjerne vite om alt er i orden denne gangen og ikke gå til uke 17 før man får svar, eller til en eggleder sprekker og man ender på opperasjonsbordet med livstruene blødning...

For oss som har det slik, er hvilket kjønn barnet har helt uintressant. Det som er viktig å få vite er om hjertet slår og om den lille vokser som den skal.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Har hatt tidlig UL alle 3 gangene jeg har vært gravid, første gang pga at jeg opprinnerlig hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne få barn, også ble jeg utrolig kvalm og kastet opp for det minste av mat, drikke og bevegelse generelt. Mistet i uke 21 pga infeksjon på fosterhinne.

Men etter det har jeg fått tidlig UL hver gang, pga det samme, og fordi det skal tas ekstra prøver om jeg skulle få tvillingsvangerskap igjen.

Annonse

jeg får mest sannsynlig henvisning på grunn av morkakesvikt da jeg var gravid sist. Om jeg ikke får henvisning så reiser jeg å tar ul og betaler selv. Nettopp fordi jeg er redd for at det skal bli morkakesvikt igjen. (Nå var det en del kompliksjoner i det svangerskapet, ikke bare morkakesvikt, men føler det er hovedgrunnen)

Med de to første var det bare rutineultralyden i uke 18, men denne gangen har det allerede blitt 2 ultralyder, og jeg skal på en ny om to uker. Er i uke 11 nå. Blir også satt opp på opptil 4 ultralyder til utenom den i uke 18, alt på grunn av en kobberspiral på avveie. Merker at all dette ekstra fokuset gjør meg mer bekymret.

Jeg tok tidlig ul fordi både jeg og sambo ikke helt har forstått at vi skal bli foreldre. Så det var egentlig mest for å se det med egne øyne istedenfor å ta alt for god fisk det som legen sa. Selv er jeg så god i formen at jeg sjekker graviditetstestene et par ekstra ganger om dagen, eller jeg ser på graviditetskortet jeg fikk av legen. Nå ser jeg bare på kjøleskapet og smiler istedet. Så nå drar vi til Hellas med goooode følelser! :-D

Jeg hadde rett og slett bestilt time for gu uavhengig av at jeg var gravid, men hun måtte samtidig ta en klamydiatest (pålagt) og da ble det samtidig en innvendig ul..

Først da gikk det egentlig opp for meg :) Var ikke stort og se, men kunne tydelig se at det banket!

Annonse

Det er ikke slik at alle tar tidlig UL, det er stort sett hvis en har en helsetildtsnd som tilsier at en kan få problemer, eller hvis en har hatt problemer i tidligere svangerskap. Her inne på BIM får en liksom inntrykk av at "alle" tar det, noe som ikke er tilfelle.

Jeg selv var på tidlig UL allerede i uke 7. Rett og slett fordi at jeg har diabetes type 1, noe som kan føre til feil i utviklingen hos embryo/foster + at barnet kan bli VELDIG stort. Var så på UL i uke 12 og ordinær i uke 17 og 19. Skal på ca. 9 UL til iløpet av svangerskapet (titter inn fra 2.termin her). Så ingen av UL'ene jeg tar er "fordi jeg vil vite kjønn", men av hensyn til helsetilstand og barnet. At en får vite det, er jo opp til en selv...og der har jo alle mulighet på ordinær UL.

Jeg hadde ikke tidlig ul forrige svangerskap - derfor var overraskelsen stor på rutine- ul i uke 19, da den viste at jeg gikk med tvillinger. Fikk morkakesvikt hos den ene, de ble tatt ut i uke 27+3. Derfor fikk jeg henvisning til tidlig ul nå. 10+4.

Men spør du meg, så er det en ganske annen opplevelse enn en senere ultralyd. Er ikke noe stas med innvendig ultralyd...

Dette har jeg hørt litt rundt om. Leger sier når du kommer at de må ta en gynekologisk undersøkelse for å sjekke om du har klamydia, når de EGENTLIG bare trenger å ta en blodprøve... Er teit å komme uforberedt til en gynekologisk undersøkelse, og samtidig ikke vite at du bare kan ta blodprøve istedet.

Er nokk ikek alle som får tidlig UL. helt uten videre nei. Men mange av de som ikke får henvisning og tidlig UL. Bestiller selv og betaler selv.. Da de også har lyst til å forsikre seg om at alt er greit der inne og se det lille nurket i magen og få en mer virkelighetsfølelse over å være gravid.. De fleste synes vel det er verdt pengene :)

De som derimot får henvisning til tidlig UL. får det pga. tidligere feil på fostre, tidligere SA. pga. sykdom eller annet. Tidlig UL. pga sykdom i familie, plager hoss mor osv.. De får tidlig UL. fordi de har en grunn! En grunn til bekymring som gjør at de kan ha vanskelige svangerskap. Det er de som såkalt har risikosvangerskap der det er en større sjangse for at noe kan gå galt.. Så her handler det ikke bare om å se fosteret for morro. Men for å forsikre seg om at alt er greit så langt, slik at man kan få det bedre med seg selv, et bedre svangerskap der man slipper å heletiden å gå å bekymre seg, noe som ikke er bra for fosteret heller!

Jeg fikk tidlig UL. Pga. at jeg har hatt to SA. før. Den andre en sen SA. I uke 19+2 med tvillinger. Og jenta vi har nå ble født 3 mnd. fortidlig. Jeg har en sykdom som heter PCOS og Endometriose. Dette kan gjøre at fødeslen starter tidligere enn den skal.. Derfor er det en større risiko nå også for SA. Og fortidlig fødsel.. Med tvillingene hadde jeg også en infeksjon som gjorde at livmorhalsen og mormunnen åpnet seg tidligere en den skulle, og satte i gang fødselen. Med jenta oppdaget de pluttselig under en rutinekontroll at livmorhalsen bare var 2 mm. Den skal være 4 cm! Og ble sent rett på sykehus i uke 25, da dette er tegn på at fødselen kunne skje når som helst! Jeg ble liggende helt rolig i en seng. Og tulla kom to uker senere i uke 27.. Hadde jeg ikke vært på denne kontrollen og oppdaget dette, hadde hun sikkert blitt født i uke 25. Derfor fikk jeg nå tidlig UL. for å se om alt var greit! Noe det heldigvis var :) De målte livmorhalsen, og den var også heldigvis 4 cm. Nå =) Så lang nokk fra utgangspunktet. De så også at det hadde vært to der inne denne gangen også. Men fant bare et foster. Gyn. fant en fostersekk til med bloansamling i. Fikk informert om at jeg kunne få en liten bløding med brunt blo, som kom til å være restene av det som skulle vært det 2. fosteret. Men det kunne også skrumpe inn av seg selv da det var så tidlig. Dette var info som var veldig greit for meg å få vite. Da slipper jeg å bekymre meg for mye om jeg får en liten bløding. Og kan slappe mer av, da jeg vet at livmorhalsen er lang nokk nå..

Jeg skal også ha flere undersøkelser, da de skal måle livmorhalsen gjevnlig, for å forsikre seg om at den ikke blir korttere. Og ta med urinprøver for å utelukke infeksjoner. Jeg må også etterhvert rundt uke 17-19 ta stillingtill om jeg må feste på et strikk på livmorhalsen for at det skal holde seg igjen. Om det viser seg at livmorhalsen blir korttere igjen. De lurer også på om den er slapp, og at den ikke etter hvert tåler trykket av babyen som blir tyngre og tyngre. Da blir jeg i verstefall sengeliggende jennom resten av hele svangerskapet :s Så disse kontrollene er nødvenig for meg for å kunne slappe mer av i svangerskapet, og for å få flere svar på tidligere problemer.. Og hva som kan komme i dette svangerskapet! Det er langt ifra noe gøy, eller for morro skyld!..

Men vi skal også bestille 3D UL. for morro skyld :) Gjorde det sist også, men da kom jenta til verden bare noen dager før vi hadde time der.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...