Gå til innhold

Har jeg rett til sykepenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest vilkårene som står på NAV sine sider, men blir ikke helt klok på det likevel. Mistenker at jeg ikke har rett på det. Min situasjon er som følger:

- Jeg har de siste årene vært i 100% inntektsgivende arbeid/permisjon.

- I februar 2011 gikk foreldrepermisjonen min ut. Jeg hadde et vikariat før det, og hadde dermed ingen arbeidsgiver å gå tilbake til. Meg og min mann valgte at jeg skulle være hjemme to mnd. ekstra.

- I april 2011 begynnte jeg i et korttidsvikariat som gikk ut i slutten av juni. I løpet av denne perioden ble jeg deprimert. Jeg var hos lege som tilbydde meg sykemelding, men jeg avslo. Jeg ville så gjerne gjøre jobben min. Syntes det var flaut å bli sykemeldt etter så kort tid, og dessuten ville jeg gi arbeidsgiver et godt inntrykk slik at jeg hadde større sjanse for å få jobb der senere. Jeg presset meg på jobb, men egentlig var jeg ganske så syk...

- Vikariatet gikk så ut, og siden jeg er lærer, var det ingen relevante jobber jeg kunne ta da. Jeg tenkte at dette var ferien min selv om jeg strengt tatt ikke hadde noen jobb å ha ferie fra.

- Nå bør jeg få meg en ny jobb, men jeg er fremdeles ikke frisk. Sommeren har vært et mareritt.

Hadde jeg takket ja til sykemelding da legen forslo det ville fått sykemelding ut fra 100% inntektsgievnde arbeid. Sannsynligvis har jeg ikke rett på det nå siden jeg ikke lenger har et arbeidsforhold. Alternativet er å få innvilget dagpenger hos NAV og få sykepenger beregnet ut fra det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143499820-har-jeg-rett-til-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant denne:

Avbrytes ditt arbeidsforhold for godt eller for minst 14 dager mister du retten til sykepenger. Årsaken til dette er at du ikke lenger han noen pensjonsgivende inntekt å kompensere. I noen tilfeller kan du ha rett til sykepenger om du på sykemeldingstidspunktet var midlertidig ute av arbeid.

http://www.lhl.no/no/leve-med-sykdom-/rettigheter/trygderett/sykepenger/

Problemet er at det ikke står akkurat hva vilkårene er.

Fant denne også:

§ 8-47. Yrkesaktive medlemmer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid

Historikk

Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og som

1. a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller

2. B) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-47#L19970228-19_P8-47

Så da regner jeg med at jeg ikke har rett på sykepenger ut fra min arbeidsinntekt.

Jeg er redd du har rett i det. Det er en dårlig kombinasjon å være deprimert samtidig som man starte et nytt arbeidsforhold som lærer. Spesielt for meg som antageligvis må begynne med å være ringevikar flere steder:-( Jammen skal man få svi fordi man er "flink" og ikke vil ta imot sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...