Gå til innhold

Hva er blodtrykket deres, og hva er grensen for et lavt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Har akkurat hatt time hos jordmor, og hun mente at jeg hadde et veldig lavt blodtrykk. Når jeg ser på helsekortet står det 90/60.

Jeg har null peiling på hva som er et "normalt" blodtrykk, og lurer på om det stemmer at mitt er lavt?

Hva har dere fått målt på kontroll?

Fortsetter under...

Overtrykket ditt er lit lavt (det tallet som står først), mens undertrykket ditt ser for meg ut til å være normalt. Overtrykket på unge kvinner bruker vel å ligge på mellom 100 og 120, mens undertrykket ligger mellom 60 og 80.

Mitt blodtrykk ligger litt over normalen, hadde 130/80 sist kontroll. Men det er undertrykket man følger mest med at ikke blir høyt (over 90). Høyt blodtrykk kan være et symptom på svangerskapsforgiftning.

Annonse

Takk for svar alle sammen!

Foreløpig merker jeg ikke stort til det, annet enn at jeg blir svimmel hvis jeg "herjer" for mye med datteren min.

Men ble jo litt bekymret når jordmor mente at det var så lavt. Uansett, har hørt at det er bedre for babyen at det er lavt enn høyt. Og babyen var veldig aktiv i dag, han/hun lå og slo seg selv i hodet når jordmor tok en kjapp ul;)

Javel? At det er undetrykket som er det viktigste strider imot alt jeg har lært mens jeg jobbet på sykehus, er det nytt?

Undertrykket er skjelden i begeveglse på noen måte, ovetrykket er det som forandrer seg.

Jeg har blodtrykk på 125/80...hadde i begynnelsen av svangerskapet 135/80 og ble da tatt inn til ukentilig kontroll.

Et overtrykk på under 100 blir ansett på som ganske lavt, og en kan oppleve "besvimelses-følelse".

Du har nok lavt, det har jeg ogsa hatt, 70/60,veldig svimmel og ubehag, fikk beskjed om og drikke aquarius, det har mye salt og mineraler og det hjalp

Na er det pa 90-100/60

Annonse

Blodtrykket faller naturlig i svangerskapet og så lenge du ikke har for mye ubehag så bare tenk du er heldig ;) verre med høyt blodtrykk som kan indikere svangerskapsforgiftning ;) jeg hadde 91 over 53 på det laveste, men det variere gjennom dagen. Har blodtrykksapparat hjemme så har målt noen ganger, og kan være oppi 110 over 70 også. så er nok litt etter når hun har målt deg også ;) jeg er bare svimmel om jeg reiser meg fort opp ;)

Så vidt jeg forsto på jordmor var det undertrykk over 90 som de anså som farlig når gravid. Også til vanlig er undertrykk høyere enn dette ikke bra. Overtrykket kan klatre mye høyere før de syns det er noe særlig.

Undertrykket er vanligvis det mest stabile, men ikke alltid. Jeg opplever ustabilt blodtrykk i alle varianter. Høyt -lavt- begge deler etc...

lavt blodtrykk regnes som minst farlig. Men det kan være vanskelig å leve med vis mye symptomer.

Vis det synker fort så kan det gi uheldige konsekvenser ;)

Salt, mye drikke er noe som hjelper. Lakris også (men man skal ikke spise alt for store mengder når gravid).

Unngå mye hvitløk.

=)

for 2 uker siden var det 118/65. Det er lavere undertrykk enn jeg pleier og har besvimt 2 ganger allerede selv om jeg ikke har veldig lavt blodtrykk.

90/60 - da hadde jeg konstant gått i bakken. Hadde 90/50 rett etter fødselen (altså en halvtime kanskje) og klarte ikke stå oppreist..Det varierer jo hva folk "tåler" av lavt trykk, men jeg hadde taklet så lavt som ditt veldig dårlig.

Ble målt til 98/60 ved 12-ukerskontrollen min.

Legen måtte måle to ganger for å være sikker.

Har ikke hvert å målt det noe senere, og har heller ikke hvert plaget med svimmelhet.

Takk igjen for mange svar!

Morsomt å "se" hvor forskjellige vi er. Har heldigvis lite problemer, annet enn at jeg er litt svimmel i ny og ne. Blir spennende å se neste gang jeg skal måle;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...