Gå til innhold

Faen så frekk 3 åring!!

Anbefalte innlegg

Hva skal jeg gjøre med han??? Om jeg sier; nå slutter du. Så får jeg til svar; du skal slutte du!

Han er så frekk og utidig når han svarer:( jeg og lappen holder på å bli gærne:((( hva kan man gjøre for å få slutt på frekke svar og geiping? Prøvd alt, time out, snakke rolig, snakke ikke fullt så rolig.. ALT! hjeeeelp

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143499703-faen-s%C3%A5-frekk-3-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier: Nå slutter du, pleier du å si hva han skal slutte for? Det er svært viktig å si hva han skal slutte med, og hvorfor han evt får et nei. Hvis ikke har barn lett for å missforstå hva du mener! Du kan si til han at du ikke forstår hva han sier når han snakker sånn som han gjør. Evt fjerne en og en leke fra rommet hans for hver gang han ikke lyer. Når han har oppført seg og hører på hva du sier skal han få leken tilbake til leggetid. Gjør han ikke det får han ikke leken sin før han kan bevise at han oppfører seg. Foreldre har så fort for å si at barna ikke er snille eller frekke, men alle barn er snille! De tester kun grenser noe som er viktig for utviklingen.

Fortsett å bruke samme faste konsekvenser hver gang. Det hjelper dårlig med timeout ol hvis det ikke blir brukt konsekvent hver gang med en gang. Prøv for eksempel med å bære ham inn i et annet rom med beskjed om at sån svarer man ikke hver eneste gang han er frekk i tre uker. Da fatter de fleste poenget. Om du gir ham flere sjanser eller bare reagerer innimellom når du faktisk blir irritert fortsetter han bare å se hvor langt han kan tøye strikken. Umiddelbar reaksjon og reaksjon hver gang er i hvertfal det som virker på mine barn.

Små barn lærer aller best av å kopiere det de ser/opplever. Så kanskje du skal vise han noe annet å kopiere?? Her har jeg av erfaring gått over til vennlighet som strategi. Er det noe jeg vil de skal slutte med, fjerner jeg de eller skifter fokus, når de er så små som 3 år. Fungerer helt fint og uten drama og sinne. Har testet ut på 6 barn som mor, samt på både barneskole og ungdomsskolebarn som lærer.

Annonse

Jeg som svarte over her, med de 6 barna og lærererfaringen. Jeg vill nok begynt å le og fortsatt med mitt...-Det går vel ikke an å ta sånt personlig fra en 3-åring???;) Husker sønnen min, som nå er 20, sa til meg som 3-åring at han skulle skjære meg i biter og kaste meg i søpla...;) Var jo bare et uttrykk for hans frustrasjon, og ikke noe å ta personlig...hehe-Det gikk over, og han er i dag verdens nydeligste "mann"...

Du må roe deg ned! Bruk et personlig språk. "Nå slutter du" er altfor abstrakt for en treåring. Si heller: Jeg liker ikke at du... Jeg vil ikke at du skal.. også kommer du med en forklaring på det.

"Jeg liker ikke at du kaster gaffelen på meg, for da får jeg vondt i armen min". Bruk et personlig språk i alle situasjoner, så får nok pipen en annen lyd. Hvis han fortsetter å "tulle" når du snakker til ham, så må du forsøke å forstå følelsene hans. Eks: Ble du lei deg når du ikke fikk lov til xxx?. Det forstår jeg, men... Snakk til barnet som om han var en voksen. Si det du føler. Blir han møtt med ærlighet og kjærlighet fra deg, vil du også få ærlige følelser fra han. Da snakker dere sammen og ikke forbi hverandre. Time out, konsekvenser og u name it, kan du bare glemme.

Eksempler:

Nå vil jeg at du skal komme til meg.

Nå vil jeg lese avisa og trenger litt fred og ro.

Jeg liker ikke at du snakker sånn til meg.

Jeg forstår at du gjerne vil ha is. Jeg har også lyst på is hver dag, men jeg kan ikke spise det, fordi det ikke er lørdag i dag.

Mitt motto: Fortell hva du ser (av følelsene som han viser) og si det du føler. Enkelt og greit!!

14.29 igjen her. Da tar du ham på alvor og spør: Hvorfor sier du det? Var det noe annet du hadde lyst til at vi skulle gjøre sammen, kanskje? Så svarer han kanskje ja. Så sier du: Jeg vil gjerne leke med deg også, men du vet at her hjemme så er det en del ting som må gjøres hver dag og nå vil jeg gjerne vaske noen klær. Du kan gjerne hjelpe meg eller så kan du leke litt alene, så vil jeg gjerne være sammen med deg når jeg er ferdig her.

Da vil han føle seg forstått. Et så lite barn sitter ikke i sofaen og sier stygge ting på pur faen. Han snakker slik han har lært og klarer ikke å uttrykke det han egentlig vil. Gi han den oppmerksomheten han ber om, men vær tydelig om dine behov. Bruk alltid: Jeg vil, jeg liker ikke. Bruk aldri spørsmål som: Skal vi gå inn i senga nå?

Annonse

her i huset har vi en meget bestemt og svært filosofisk 3 åring som er meget flink til å sette ordene i bruk (dog noe uklart i uttale) Han kan si de rareste ting.

Vi 2 voksne i huset har alltid vært påpasselig å gå frem med et godt eksempel på ordlegging og hvordan man spør pent osv. Men i BHG har vår lille fått tak i noen venner som han koser seg masse med, og de driver å lærer hverandre opp til det merkligste. HAn har i det siste også begynt med slik beordring, verste var vel at han sa "Mamma, gå å lag mat til meg NÅ!" (i og for seg greit nok) jeg var opptatt med noe annet og sa at han heller kunne spørre pappa og da fikk jeg i fleisen "Nei, for du er dame, og damer skal lage mat!" Skal si det ble husvarmt gitt ;) Han er nå fullt inneforstått med at det eneste som mammar gjør som pappar ikke kan gjøre er å føde barn og amme!

Ikke snakk ned til disse små, snakk "voksent" med dem. Ikke dill og dall og pakk inn slike ting. Si rett ut at slike beordringer, frekke svar og stygge ord ikke hører hjemme noe sted som helst, og hvis han skal snakke slik, får han gjøre det på rommet sitt alene!

Og før noen påpeker det: Ja, jeg er en streng mamma, men det trengs for noen barn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...