Gå til innhold

Ammeproblemer fra hel... (Klageinnlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fem dager siden drømmefødsel og nå lurer jeg på hva vi kvinner gruer oss til egentlig?! Det er jo tiden etterpå som man skal grue seg til! Kort oppsummert har jeg hatt et daglig smertehelvete (Blandet med bekymring selvfølgelig) Ammingen: såre brystvorter-sår og skorper, sprekker, blod. I tillegg: tette melkeganger og tendenser til startende brystbetennelse med kvalme og svimmelhet. Da kom valget mellom to onder: bli dårlig eller pumpe meg til tross for helvetessmerter i brystknoppene... Jeg har ammet i vuggestilling, tvillingstilling, varmet opp brystene på forhånd, tatt smertestillende, håndmelket. I tillegg har jeg da (nok en gang) en baby som er preget av gulsott-les: slapp! Man skal jaggu ikke tro det er bare bare med gulsott altså! Hun sovner ved puppen istedet for å spise effektivt-så jeg må hekte henne på igjen og streve med å holde henne våken. hun kaver noe forferdelig og har jeg da nevnt at jeg har litt flate brystvorter?-så hun mister fort taket og må av den grunn også hektes på igjen og igjen og igjen. Dette kombinert med såre brystknopper gjør at jeg har fått hodepine pga stive skuldre og nakke. Og ikke glem de forferdelige etterriene! Mannen min er bekymret fordi jeg spiser lite... Fordelen med så mye smerter er at man går fort ned i vekt etter graviditeten. Det blir en stund til jeg kommer meg ut av døren, eller at jeg får tilbake et snev av selvironi. Jeg vil herved at alle ammende kvinner i alle land skal få sin egen triumfbue dedikert sitt slit, arbeid, tårer og heltinneinnsats for den kommende generasjon. Å gå i krig for å dø er ingen helteinnsats, å kjempe for et sunt og friskt barn er edelt og kun noe en sterk kvinne kan holde ut. Tårer grunnet hormoner?! Nei, tårer grunnet strev, søvnmangel, smerter og bekymring. For akkurat nå tenker jeg: Skal det aldri bli bedre!? En fødsel slutter etterhvert i det minste, barseltiden varer i UKEVIS!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Applauderer stående her*

Skrevet

Stakkars, dette hørtes ikke godt ut.

Sønnen min hadde gulsot, og vi slet med ammingen. Var vanvittig sår, så var et helvete å amme. Hugser han gulpet blod...

Jeg smørte med unguentum m. Prøvde å amme minst mulig på den siden jeg var mest sår. Heldigvis grodde det fort.

Har du prøvd ammrskjold? Det kan hjelpe slik at hun får bedre tak når hun suger.

Det blir bedre! Her hjalp det å kle av og "kile" under føttene ved amming. Og et tips er å legge babyen ved vindu slik at den får lys når den sover. Hjelper på gulsoten.

Lykke til!

Skrevet

Fantastisk godt skrevet, og jeg husker det så godt- kjenner meg igjen, i tillegg til at jeg nesten ikke hadde melk. Måtte amme ig amme og pumpe en time for knappe 20ml, bare for å få igang produksjonen. Det var vondt! Brystvortekremen var min beste venn, regner med du har prøvd det?! Ellers ble jeg anbefalt ammeskjold, men har ikke prøvd det selv. Jeg lover deg- det blir faktisk bedre, selv om det ikke føles slik nå. Men er helt enig med deg- barseltiden, spesielt de første 2-6 ukene er lite nevnt i bøkene, men inneholder virkelig mye smerte, frustrasjon, depresjon, sinne, tårer og fortvilelse ! Men for en lykke midt oppe i elendigheta da!!! Det ser man nok helst når ting har stabilisert seg litt og rutiner faller på plass, det første smilet, latteren og den fantastiske kontakten du etterhvert knytter med småtten:) ubetalelig!!!

Lykke til, føler med deg, absolutt :))

Skrevet

Jge kjenner meg ikke igjen....men folk er forskjellige :)

hadde baby med gulsot jeg og.

Skrevet

Off kjenner meg sånn igjen!!! Kunne heller født 5 ganger enn å oppleve tiden etter fødsel!! Hadde d samme som dg utenom gulsott , mn hadde sting som verka så fy, 2 brystbetendelser, sopp pga antibiotika, og var totalt utslitt!! Nå er skatten min 9 uker og nå nyter jeg endelig permisjonstiden! Ble bedre ca etter 4-5 uker for mg iallefall! Mn pass dg for brystbetendelse, håndmelk og kjenn etter klumper hele tiden!! Heldigvis så blir d bedre!! Mn fy så godt jeg skjønner deg!!! Masse god bedring iallefall!!:)

Skrevet

Uff, da skal ikke jeg klage skjönner jeg.

Jeg har ogsaa flate brystvorter(tydligvis... har aldri tenkt over det för) og maa bruke skjold.

Min lille er 1 uke gammel i dag, og vi sliter med ammingen ogsaa. Lösningen for oss er aa gi litt erstatning og pupp omhverandre. Min sovner ogsaa, og maa vekkes 100 ganger. Kan gjerne sitte aa amme i en time, og saa gaar det 30-45minutter og han er sulten igjen, og da er det ikkeno melk i puppen. Jeg gir da litt flaske.

Det er drit-slitsomt, men ettersom at jeg bruker skjold har jeg ikke saa vondt som jeg kunne ha hatt. Men det gaar jo bare i mat-bleieskift-sove-mat-osv

Derimot har jeg j.... vondt i stingene(som jeg har 9stk av, takk-skal-du -ha). Virker som om at de blir vondere for hver dag. Ikke en fryd aa gaa paa do akkurat, og det maa man jo..

Trösten er den lille klumpen som kröller seg sammen paa brystet og er saa myk og god :)

Skrevet

Mye en ikke er forberedt på, ja! Sist var jeg veldig sår i perioder, men denne ganga trillet tårene hver eneste amming. Holdt på å gi opp mange ganger, men glad jeg kom gjennom det -er så lett og koselig å amme når det funker. Men helsesøster oppfordret meg faktisk til å vurdere om det var verdt å fortsette å amme når det var som det var. Har full forståelse for at folk velger flaske opp i det hele. For meg var det ren stahet, for gikk så greit med nummer en at det nesten var utenkelig å bruke flaske på nummer to.

Det blir bedre!!! Er det din første? Slet veldig med en som ikke sov på natten i et halvt år med nummer en. Var heeelt ødelagt! Følte at ting aldri bedret seg. Denne gangen har jeg med i ballasten at ting faktisk blir bedre, og synes at tiden går fortere -litt for fort. Det er knalltøft når det står på, men plutselig så er den første tøffe tiden over.

Føler så med deg! Du er en helt :o)

Skrevet

Dette er min nummer to. Heldigvis, for med gulsott og flate brystknopper hadde nok sykehuset "presset" meg til å gi mme også. Jeg er nå veldig stolt av å kalle meg fullammende, det var jeg jammen meg ikke sikker på om kom til å skje denne gangen. Nå er det seks dager siden hun ble født og allerede nå er det en liten forbedring-har ikke så vondt lenger og hun er kvikkere! Så jeg skal vel komme meg ut i samfunnet igjen jeg også. Noe av det jeg har gjort denne gangen for å bli bedre:

Koke og avkjøle to boller med litt salt i-når de er riktig temperatur-sette de på kjøkkenbordet, dyppe brystene nedi 5-10 min. Repeteres helst to ganger daglig. Så har jeg brukt ammeskjold på den flateste puppen det siste døgnet og det var en "snuer". Jeg har gått med klumpete, tilstoppede bryster i et par døgn, men inatt tømte hun plutselig begge brystene! Hallelujah! En bekymring mindre. Jeg har grini mye, og hadde ikke klart det om jeg ikke fikk hjelp og støtte av mannen min! Han er fantastisk!! Jeg håper alle barselkvinner der ute har like støttende og hjelpende menn/partnere-noe annet er bare trist. Så det ble enden på historien min-alt er ikke bra enda, men jeg har hvertfall smilt en gang idag!!

Skrevet

Jeg slet også med ammingen i starten, var skikkelig sår og datteren min gulpet blod.... (i tillegg til som du sier at det var vanskelig for henne å få ordentlig tak, og hun sovnet stadig vekk).

Jeg kjøpte pumpe og ga litt mme så hun skulle få så mye mat som hun ville ha uten at det ble stress og press på meg... Med pumpen kunne jeg stille styrken selv, så det ikke gjorde så vondt... Det tok kjempelang tid og gjorde litt vondt likevel, men etter hvert kom melkeproduksjonen ordentlig igang, og sårene grodde, og da gikk det kjempegreit. Vi hadde 4-5 dagers pause fra ammingen, så sårene fikk grodd ordentlig, og etter det gikk det mye greiere. Vi hadde passet på å gi flaske sakte (det er noen tips hos ammehjelpen hvordan man bør gjøre det), og hun hadde ingen problemer med å komme tilbake til puppen da. Også fikk jo pappaen gitt litt mat også, og det syntes han var koselig.

Jeg anbefaler alle jeg snakker med å pumpe seg i gang litt i starten så melkeproduksjonen kommer opp. For nå har jeg så mye melk at det bare er kos å amme.

Lykke til!

Skrevet

*klapper* for dette kunne jeg skrevet selv!! Heller hadde jeg født fem gfanger en den helv"#¤"# barselstiden!!!!! Og det verste var at jeg var totalt uforberedt på all smerten, tårene, blodet og gørret som kommer i tiden etter! Vel, to brystbetennelser og en soppinfeksjon (som jeg enda har) så kan jeg omsider nesten slappe av med ammingen. Det gjør fortsatt vondt å hekte henne på, men jeg håndmelker meg litt først for å få melken til å flyte, det hjelper (hører også rykter om en nesaespray som skal få melken til å flyte). Og nå har jeg heller ikke noen andre kroppslige ubehag (syns det var helt forjævlig å gå, gå på do osv i starten). Det er snart 7 uker siden fødsel :D

Det blir bedre! bare vent!

Forresten, prøv skjold, det kan funke på flate brystvorter, jeg har en halvflat som jeg fikk til med skjold.

Lykke til, føler så med deg!

Skrevet

kjenner meg godt igjen fra nr 2. kanskje ikke drømmefødsel med vonde rier i over 30 timer.. MEN det går i det minste over ja..

Han var 6 uker prematur og fikk i tillegg gulsott så sugde knapt. Så jeg måtte pumpe.. Tette melkeganger førte til at jeg måtte pumpe mer for å få løst opp..

Så endte i blemmer, åpne sår, betennelse i sårene, senere trøske.. Pumpet til tider blod. Det siste såret hadde grodd og amming var smertefritt og enkelt etter 5 mndr..

Min motivasjon var.. Jeg har da holdt ut 2 uker, klarer vel 2 uker til, jag har holdt ut 7 uker, klarer vel 7 uker til.. OSV..

Applauderer innlegget ditt!

Skrevet

Har du prøvd varm eller kald pakning på brystene?

Jeg brukte den fra Earth mama. Booby tubes heter den.

Utgjorde mye for min del. Fikk ned hevelsen i brystene og sårheten.

Det og earth mama ammesalve.

Skrevet

stakkars deg! Høres akurat ut som min barseltid!!! Helt likt, bare at hos oss gikk det til dundas! Ble lagt inn på nyfødtposten etter 2 uker, babyen var gått i dvale, hadde ikke bæsjet på 4 dager og var underernært. Måtte rett og slett få næring og overvåkning i noen dager. Produksjonen min var jo også gått lit dundas, da han ikke hadde klart å få ut så mye melk, og jeg fikk ikke ut så mye med pumping og håndmelking heller. Prøvde ALT!!! Pumping mens man ammet, dobbelt pumpe, skvise på puppene, amme hver 2 time HELE døgnet, varme omslag, amme te, medisiner for å øke melkeproduksjonen you name itt. Endte opp med flaskemating med både nan og morsmelk her. Deretter kun nan. For oss var dette det beste alternativet. Har en 3 åring også som krever sitt, så jeg kunne rett og slett ikke holde på hver 2 time lengre. Gav opp pumpingen ved 6 uker. Hele familien ble påvirket. Håper det order seg for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...