Gå til innhold

"farlig" lek i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg hønemor eller burde jeg si i fra?

Da jeg skulle hente gutten min på 2.5 år i barnehagen forrige uke, fikk jeg en telefon og ble stående å prate en stund på parkeringsplassen utenfor lekeplassen. Da så jeg gutten min klatre i det største lekeapparatet uten tilsyn av noen. Han og noen andre eldre gutter var der alene. Han både klatret i stiger og oppover nettinger som er laget av tau. På dette lekeapparatet er det også platåer uten noe som helst gelender. Guttene klatret og koset seg, men jeg så også at de dyttet hverandre når de var i høyden, og en gutt prøvde å rive ned gutten min da han stod øverst i en stige.

Jeg synes at en på 2,5 år ikke har noe i et sånt lekeapparat å gjøre uten tilsyn. Man hører nok om ulykker i barnehagen:(

Fortsetter under...

Skrevet

Er du redd så sier du i fra da vel.

Skrevet

Ja, du er hønemor. Du kan bite deg i nesa på at de ikke har farlige lekeapparater i barnehagen. Det går selvfølgelig an å slå seg, men ikke alvorlige skader. Kontrollen med slike apparater er kjempestreng.

Gutten din trener mestring, balanse og styrke. La ham drive på.

Skrevet

Du er hønemor.

Selvfølgelig skal en unge på 2,5 år klatre, det er en kjempeviktig del av den motoriske utviklingen.

Skrevet

Selvfølgelig skal han klatre, men det ville vært naturlig at det var tilsyn, synes jeg.

Man setter ikke barnet sitt i barnehage for at det skal leke uten tilsyn, tvert imot.

Skrevet

Hønemor deluxe. Hvor mange barn er det i en bhg, og hvor mange voksne? Mener dere seriøst at alle barna til enhver tid skal hele tiden være under oppsyn? Hvert ett minutt? Hvordan skal de klare det? *oppgitt*

Annonse

Skrevet

Du er ingen hønemor, men en GOD MAMMA!! jeg hadde sagt ifra, fordi så små barn skal faktisk ikke klatre alene opp på de høyeste og største lekeapparat alene.. (altså uten voksne)

Bekymringsfullt at så mange syns det er helt greit....

Skrevet

De kan jo hende at han hadde tilsyn, men ikke det moren ønsket: at det skulle stå en voksen under klatrestativet hele tiden.

De fleste unger klarer og mestrer mer i barnehagen enn hjemme. Rett og slett fordi barnehagepersonalet tør å la barna få slippe til og prøve ting selv, og fordi de har et bredere erfaringsgrunnlag for hva barn i den aldersgruppa kan klare. Jeg har hatt 2- åringer i barnehagen som kunne finne fram malersaker, fylle malekoppen med vann, hente malefrakk og ark selv, mens foreldrene fortsatt trodde at hun var for liten til å spise alene, og foreldre som fortsatt løftet ungen opp på sklia selv om han hadde klatret opp uten problemer i et år.

Så du er nok litt hønemor. Gled deg heller over denne flotte ungen din som kan klatre, utforske og tør å gyve løs på nye utfordringer!

Skrevet

Du kan selvfølgelig si fra til noen i bhg. Men barna mestrer mer enn vi tror, og nei - de ansatte i bhg kan ikke ha øya på hvert barn hvert eneste sekund. Ta det med ro, det er normalt å bekymre seg :) Stol på barnehagen og at de gjør jobben sin :)

Skrevet

Når de store barna klaterer i høyden og ikke har lært å ta hensyn til hverandre burde det absolutt være en voksen til stedet. Hadde dere likt at deres 2.5 åring ble skubbet og falt 2 meter fra et lekestativ? Det som var det store problemet her var at det var andre barn som gjorde situasjonen farlig. Man er ikke trygg for å ikke bli alvorlig skadet selv om lekeapparatene er relativt trygge i dag.

Skrevet

Det er strenge sikkerhetsforskrifter i barnehager for hvordan lekeapparater kan være utformet, og hvordan underlaget må være i forhold til høyden, slik at et fall nok gjør vondt, men ikke forårsaker særlig skade.

2,5 åringer generelt er store nok til å klatre alene. Hadde barnet vært 1,5 så hadde jeg reagert.

Skrevet

Jeg jobber i bhg. Vi har et lekstativ til de små og et til de stor. Det er nesten håpløst for de små å komme opp i det stor stativet, noe som egntlig er meningen. Vi ahr att mang barn som er veldig gode motorisk, men som regel er det først når de er 3 år at de komme seg opp i dette aparatet.

MEN nå har vi fått en ny gutt i bhg. Han har gått hos oss i noen uker, ca 2 år. Og rett opp i det stativet på et blunk, uten vanskeligheter. Vi holdt på å sette tunga i halsen, da vi oppdaget han.

Nå vet vi at dette barna må følges nøye opp. Men det hadde virkelig ikke falt oss inn at dette vile sje.

Vider tenker jeg at han bør få lov å holde på, og ettehver vil han mestre det på egen hånd.

Men si i fra at barne ditt er veldig sterk motorisk og at du ønsker at personalet følger litt med på han.

MEN de kan nok ikke ha øynene på han hele tiden. Foreldre som ønsker et slikt tilbud må hele skaffe seg en nanny.

Skrevet

09:33 igjen

Vi har opplevd skader i vårt lekestativ. Ei jente på 6 år som datt rett ut sklia og brakk nesa.

Annonse

Skrevet

Har også en 2,5 åring, og hun klatrer i stativ som bare juling. ¨

Hva kan egentlig skje dersom barnet faller ned? Slår seg litt, gjør vondt? Det er ikke farlig. Er det risiko for alvorligere skader, så er det selvfølgelig noe annet. Men sikkerheten er kjempe streng i bhg. De gangene det faktisk skjer noe, så er det veldig ofte hetter og snorer ungene henger seg fast i. Så det er jo vi som foreldre må passe på hvilken klær barna har.

Du er kanskje hønemor, men jeg forstår deg også. Ditt første barn? Jeg var også litt sånn med min eldste. Er litt annerledes med mitt 4. barn ;)

Nå VET jeg at unger klarer utrolig mye mer enn det en tror, og jeg er ikke så redd for at noe skal skje.

Er du bekymret så snakker du med bhg, fortell hvordan DU føler det. Kanskje de da gjør noe med saken dersom det er nødvendig, eller de kan berolige deg :)

Skrevet

hehe, ja ikke sant. Det er ofte de eldre barna som slår seg mest. Og de kan man jo ikke passe på døgnet rundt.

Ett av mine barn falt av en stol som 8 åring og slo ut 2 fortenner. hvem skulle tro at det gikk ann?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...