Gå til innhold

Undersøkelse hos jordmor eller lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt besøk av en venninne som er tobarnsmor og vi snakket selvfølgelig om å være gravid, barn og alt som hører med:)

Venninnen min ble litt forbauset over at verken jordmor eller lege har sjekket modning/åpning ol. hos meg EVER (har termin om tre dager)..

Derfor lurer jeg på hvordan det er med dere jenter... Har dette vært en del av kontrollene deres? Jeg vet jo ingenting om dette siden jeg er førstegangs, men det hadde vært moro å visst om noe skjer nedi der...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare vært til kontroller hos lege, siste kontroll var to dager før termin, men legen min har heller aldri sjekket dette. Aldri vært noe spm om det en gang. Tydeligvis store forskjeller her. Skal på overtidskontroll nå til uken, da regner jeg med det sjekkes...!

Skrevet

Synes jo det er rart at praksis skal være så forskjellig.. Men det er kanskje ikke like viktig å vite dette som man trodde for en stund siden?? Uansett tror jeg de sjekker dette på overtid kontrollen for å vurdere tiltak..

Skrevet

Det hører ikke med til det som må gjøres på vanlige kontroller frem til termin. Det er liksom ikke noe poeng da det uansett ikke får noen konsekvens. Det spiller jo ingen rolle om man går rundt med null eller 3 cm åpning, fødselen kan starte neste dag uansett den. Eller om 3 uker.

Klart man er nysgjerrig og mange spør om å bli sjekket. Da kommer det helt an på hvilken lege eller jordmor man har om de gjør det. Det samme gjelder stripping, det er det heller ikke alle leger eller jordmødre som gjør.

På overtidskontrollen derimot hører det absolutt med å sjekke hvor moden man er slik at man kan planlegge hvordan man best skal lokke ut lille skatten.

Skrevet

Tusen takk for svar:) det var greit å vite..

Skrevet

Hei:)

Verken jordmord eller lege har "skjekket" meg, jeg er 39 uker i dag. Tror ikke det er vanlig før eventuelt den overtidskontrollen :)

Skrevet

Har ikke blitt sjekket i noen av de to foregående svangerskapene mine. Fikk tilbud om det da jeg gikk overtid med nr 2, men takket nei. Ville ikke bli skuffet om det ikke var noe fremgang å spore. Denne gangen har jeg heller ikke blitt sjekket og ønsker det heller ikke. Babyen kommer når den kommer, blir bare frustrert om jeg vet at jeg har åpning og er moden, men ingen baby melder sin ankomst:)

Skrevet

På vanlige kontroller hos fastlege eller jordmor er det ikke vanlig å sjekke åpning. Det øker faren for infeksjon, og har egentlig lite for seg (unntatt for å stille nysgjerrigheten hos oss gravide). Men blir man fulgt opp på gynokolgisk eller sykehuset der man skal føde er det nærmest en rutine når man er nærme termin, og spesielt på oevrtidskontrollene.

Skrevet

Ser ut til at dette er veldig forskjellig. Forrige gang ble jeg både sjekket og strippet på kontroll hos jm når det nærmet seg termin. Og det var hun som spurte om jeg ville. Nå hadde jeg siste ordinære kontroll hos jm forrige uke og fikk ikke noe tilbud da. Skal til legen i slutten av uka om ingenting skjer før det og regner ikke med å få noe tilbud da heller.

Skrevet

Første sv. skap ble ikke åpningen sjekket før fødsel var i gang på sykehuset.

Andre sv.skap ba jeg jm om å sjekke eventuell åpning fordi jeg skulle fly i uke 37. Hadde da 1 cm og var 'flydyktig'. Har ellers ikke blitt tilbudt om 'åpnings kontroll'.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...