Gå til innhold

Veier jenta mi for mye?

Anbefalte innlegg

Hun er 9 år, 140 cm og 35 kilo.

I det siste har hun fokusert veldig på at hun ikke er så tynn / sped som klassevenninnene sine. Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Hun vil alltid ha mer mat, hver eneste dag må jeg si at nå er det nok, nå er vi ferdige med å spise. Det er så sårt og vanskelig, men jeg kan ikke sitte å se på at hun legger på seg! Hun får ikke godteri her hjemme annet enn på lørdager, men det er jo bursdager o.l. hele tiden. Tror kanskje mest det er maten i det daglige som gjør det, hun liker så godt - alt. Vil gjerne ha en potet til, en bødskive til ...

Er så redd alt skal bli negativt, i kveld gråt hun igjen da hun skulle legge seg ... Hvor mange brødskiver har deres 4. klassinger i matpakka? Hun får 3, spiser 2 i storefri og 1 klokka 2. Er det ok?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143499127-veier-jenta-mi-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun burde få spise seg mett og ingen barn tjener godt av å være sulten. Hva med å heller øke aktivitetsnivået?

Det er mange barn som er litt runde og når de strekker seg så jevner ting seg ut. Ikke ha så mye fokus på dette med vekt (skjønner at du må svare når hun spørr, men ikke ta det opp) og mat. Hold heller fokus på at folk er ulike og at det er kjekt, for hele familien, å bevege på seg og å være i aktivitet sammen.

Kjøp grovere brød, eventuelt bak grovt brød selv.

Kok færre poteter til middag slik at det ikke er fler enn de hun blir servert, men lag mer grønnsaker som hun kan trygt kan spise mye av.

Hun er ikke overvektig, og du må la henne vite at hun er akkuratt som man skal være selvom hun ikke har lik kroppsfasong som venninne.Jeg var selv veldig frustrert over å veie 3(!) kg mer enn venninnene mine da jeg var på den aldere. I dag forstår jeg at disse tre kiloene langt fra gjorde meg tykk.

La henne spise seg mett, men pass på at det ikke er tilgang på så mye av den maten som gir raske karbohydrater.

Hun veier ikke for mye, jentungen min er rundt 140 høy og tror hun veier 33 kg og hun er veldig tynn!! Noen kropper er bare tyngre. Jenta mi får spise akkurat når hun vil og det skal 9 åringer få, bare sørg for at det er næringsrik, sunn mat de får. Høres ut som en helt grei matpakke med 3 brødskiver. Prøv med grovere brød og ha på salatblad, paprika, agurk etc. da det metter ekstra og så ser skiva veldig fristende ut også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...