gulda Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Babyen på tre måneder i morgen finner ikke roen på dagen! Han er kjempeflink på natten, så vi er superheldige! Men på dagen kan han gråte i en time av overtrøtthet uten å sove! I begynnelsen la jeg ham bare ned, og han sovnet, men har bare blitt mer og mer urolig. Plutselig kan han sove 2-3 timer i en lur, men stort sett så kan vi holde på i en evighet før han sovner -og da sover han ofte bare en halv time før det er på'n igjen. Merker jo at han er overtrøtt! Har forsøkt å legge ham ved først tegn på at han er trøtt, og han sovner ofte nesten, før han våkner til og blir overtrøtt. Har også forsøkt å la ham skrike, men har da vært hos ham, gitt ham sutt og holdt han i hånden. Men vil ikke la ham ligge alene og skrike. Han er utholdende... Trenger råd! dagene går med på å få babyen til å sove, og det er så slitsomt! Forresten, knapt hatt tid til å være har. Var gøy å se kjente nick! )
Bad habits har tre små Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Vi har hatt, og har babyer som våkner etter en halv time. Søvnen går i bølgedaler, og etter en halv time sover små babyer lett - og mange våkner. Dette betyr ikke at de er uthvilt, men de trenger hjelp til å komme over i neste søvnfase. Det jeg gjør med minsten (som fungerer i ny og ne), er å legge ham i vogn. Litt før det har gått en halv time, går jeg ut og rugger forsiktig på vognen. Er jeg heldig klarer jeg å bysse ham gjennom den lette sovefasen uten at han våkner. Det er kun hvis jeg bruker vogn at jeg klarer dette. Klarer jeg det ikke, så lar jeg ham ligge i vognen og bysser videre. Etter en halv time sovner han igjen. Med babyene mine har dagene alltid dreid seg om å tilrettelegge for søvn. Jeg håper nå at jeg ved å hjelpe ham gjennom den lette søvnfasen, kan venne ham til å sove lenger for egen maskin.
gulda Skrevet 22. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2011 Takk for svar! Hadde det også slik sist, han våknet etter akkurat en halv time! Kan prøve å ut å rugge litt i vogna. Men om jeg går tur, så våkner han etter en halv time selv om jeg går. Synes alltid det kommer en moped, fly e.l når det kritiske punktet kommer, he he. Da våkner han helt til. Men skal være enda mer bevisst på den halvtimen! For har det akkurat som deg -han er ikke uthvilt! Så det er så kjipt at han han ikke finner roen. Hvor lenge varte det slik for dine babyer før de sov lenger? Min første var slik til han var fem måneder. Helsestasjonen sa at jeg måtte la ham prøve å finne roen selv. Var grusomt å høre ham gråte, og han gav seg ikke. Funket ikke. Men plutselig, ut av det blå, så kunne jeg bare legge ham, og så sov han. Dette var etter vi hadde gitt opp at han fant roen selv. Så håper lillebror også kommer til det punktet -helst litt før! ;o)
Bad habits har tre små Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Det er rart med den halvtimen. Han kan se så fredfull ut som bare det, og så plutselig slå øynene opp etter tretti min. Husker ikke helt når de to eldste begynte å sove lenger, men de nærmet seg året ihvertfall. Jeg er forberedt på at det skal ta like lang tid nå også. Det som er sikkert, er at ikke alle barn kan ledes inn i enhver rutine. Vår mellomste var som din største. Han fant ut av ting selv. Det var helt umulig for meg å forsøke å gjøre ting på min måte dersom han ikke var klar for det. Jeg er et rutinemenneske selv, og slet litt med å akseptere akkurat det. Minstemann ser ut til å ha et litt lettere temperament enn sin bror, så jeg har troen på at jeg klarer å lede ham inn på rett spor hva søvn anår. Akkurat nå er det soving på natten som står i fokus. Han våkner hver tredje time for mat og det er litt for ofte synes jeg. Soving på dagen går bedre og bedre, men det er jo et sabla styr;-)
gulda Skrevet 23. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2011 Det er et styr, ja! Synes alle har babyer som sover så masse på dagen, så føler meg skikkelig kjip som faktisk ikke orker dra babyen med meg på kafè o.l -for det er jo bare kav! I går gikk mannen en tur på over en time, og han sov fem minutter! Hjelpes! he he. Måtte noen ærender i går (noe som også er noe pes med minien), så ikke fått testet det å rugge vogna når halvtimen nærmer seg. Men håper det hjelper! ) Håper du får full uttelling på din snart! )
A_K Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 Hei Gulda, Sliter med akkurat det samme, jenta mi er 3 1/2 mnd. Hun sover mye i bb vippestol på dagtid, siden trilling i vogn er noe hun haaater...og sover kun små blunder i vogn. Hvis jeg vugger på henne i vippestolen i tiden rundt oppvåkninger etter halvtimesduppen, klarer jeg noen ganger få henne til å sove videre, og da merker jeg faktisk at hun etter hvert faller i dypere søvn og slutter å reagere på lyder og begynner å snorke. Da kan hun sove et par timer faktisk. Satser på at hun etterhvert vil lære seg å finne søvnen lettere selv, uten hjelp, også i vogn:)
Bad habits har tre små Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Ja alt sånt blir bare styr. Det hadde vært deilig å hatt en baby som sov seg gjennom cappucino og scones!! Men det kommer. Etterhvert som det blir færre sovinger, og enklere å planlegge. Hvis han sliter voldsomt med søvn fremover nå, så ville jeg sjekket om han var stiv i nakke og rygg. Det er greit å kunne utelukke eller bekrefte slike ting. Da vet du hva du har å jobbe med:-) Lykke til i dag da!
gulda Skrevet 23. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2011 Takk for svar! Gikk faktisk innom helsestasjonen fordi jeg har tenkt på at han virker litt skjev og stiv, og helsesøster var enig. Så skal til fysio om et par dager. Hvis det er grunnen til at han sover dårlig, så håper jeg det løser seg!
Bad habits har tre små Skrevet 24. august 2011 #9 Skrevet 24. august 2011 Oj, kanskje det vil hjelpe med et par behandlinger. Krysser fingrene for dere:-)
gulda Skrevet 25. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2011 Da bærer det til kiropraktor neste uke, gitt! Og så gav fysio øvelser. Skummelt og spennende..
ToneC Skrevet 25. august 2011 #11 Skrevet 25. august 2011 Jeg har det samme problemet. Gutten er snart 12 uker. Sover kun 30-45 min før han våkner. Rundt tre- halv fire vil han gjerne sove lenger dupper, men det synes jeg kaanskje er litt sent... Men vi har ligget lenge om morgenen nå, så kanskje han ikke har hatt behov for så mye søvn på dagtid? Er det noen som vet hvor mye en på ca 3 mnd trenger av søvn på natta? Gjennomsnittlig?
PetitAnge Skrevet 25. august 2011 #12 Skrevet 25. august 2011 Babyen min (12 uker) har også begynt å sove korte økter på dagen, max 45 min, men stort sett 1/2 time i 2-3 økter! Om jeg triller lang tur sover hun noen ganger hele veien. Når vi er på stranda og hun ligger på dyne under parasollen kan hun imidlertid sove 2-3 timer, merkelig nok! Hehe, ikke så ofte det ligger tilrette for slik soving da;) Men selv om hun sover ganske lite på dagen virker hun fornøyd og uthvilt, så tenker at hun regulerer det litt selv. Må nevnes at vi sover leenge på morran da - til 11-11.30.. *nesten litt flaut*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå