Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger man henvisning til gynekolog fra (fast)lege?

Er det evt. forskjell i pris hvis ikke?

Tar gynekologen også de nødvendige blodprøvene?

Aner ikke hvordan legen min stiller seg til dette...

Jeg skulle gjerne hatt navn på "donorvennlige" gynekologer (vest) i Vest-Agder, er det noen her som kan anbefale (evt. fraråde) noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du går til gynekolog privat trenger du ikke henvisning, men det blir jo fort kostbart. Over tusenlappen for en time. Ellers så må du ha henvisning fra fastlege for gynekolog som er med på offentlige ordninger. Jeg betaler ca. kr. 350 for en time hos off.gyn. Og når frikortet er oppfylt så blir det enda billigere :-) bor i Oslo, så kan desverre ikke anbefale deg noen, men noen klinikker har liste over samarbeidspartnere. Ellers så vet jeg at det har finnes lister over donorvennlig leger på disse sidene tidligere, så kanskje du finner den om du søker litt.

Skrevet

Hvis du ber legen om henvisning så må man sannsynligvis regne med laaaaang ventetid på første time. Slik er det hvertfall her jeg bor. Men jeg har vært hos noen i Kristiansand som velvillig tok i mot meg på kort varsel. Men det er jo øst i vest-Agder så det er vel kanskje ikke så interresant for deg. Av erfaring så kan jeg hvertfall si at de fleste gynekologer forstår kvinners ønske om å bli mor og de aller fleste (ikke alle dog) er velvillig innstilt og meget hjelpsomme. Det beste du kan gjøre er vel i grunnen å ta en ringerunde til de som er i ditt nærområde.

Skrevet

Hei!

Dette har jeg slitt litt med, jeg bor på østlandet, og måtte ut med 900,- for ul-scanning hos gynekolog selv om jeg hadde henvisning og frikort, og gynekologen hadde avtale om trygderefusjon. Hun var ikke bare positiv, og understreket at det var en lege på sørlandet som hadde fått problemer fordi denne hadde latt enslige kvinner få ul etc med offentlig støtte i forbindelse med forsøk i dk.

Tror dette er lettere i de større byene, virker slik i hvert fall.

De siste gangene har jeg vært så "heldig" at jeg har skullet til danmark i etterkant av aborter (MA), slik at jeg har klart å tigge meg til ul på gyn.pol. på sykehuset rundt dag 10.

Du får forhøre deg rundt hos gynekologene i nærheten, og håpe at du har litt flaks. :-)

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg kom frem til at det er like greit å ta turen til Kr.Sand. (Fin unnskyldning for å shoppe!) Tok en telefon til Bønnelykke, og snakket med en hyggelig dame der, de hadde tydeligvis vært borti dette før :-)

Har du vært der?

Jeg måtte ha henvisning for å få time der, så nå tror jeg at jeg skal bestille time hos en annen lege enn min fastlege for å få henvisning - er snart på tide med celleprøve, en god unnskyldning for å be om time hos en kvinnelig lege. (Har frikort, er jo kjekt å slippe å betale)

Ikke for det, det kan godt være fastlegen min synes dette er helt topp, men jeg har ikke lyst til å ta sjansen på evt. negativitet mens jeg prøver.

Har det noe å si hvor i syklusen man er når man tar en GU?

Jeg har ingen kjente problemer, og trenger vel strengt tatt ikke denne undersøkelsen i forkant, men synes det er greit å ta en sjekk før jeg setter i gang. At jeg ble fort gravid forrige gang (via "naturmetoden"), kan like gjerne ha vært et lykketreff som et tegn på at jeg lett blir gravid.

Skrevet

Det har ikke noe å si hvor du er i syklusen. Du må ta en celleprøve(det måtte ihvertfall jeg da jeg skulle starte opp hos Stork). Se på siden til Stork hva slags prøver du må ta, slik at du kan ta dem samtidig. Jeg går hos gyn gjennom det offentlige(vi har ikke andre gyn her). Jeg har frikort og betaler 25 kr pr gang i materialutgifter. Jeg var så heldig at legen min syntes dette var helt supert, var veldig skeptisk og veldig nervøs da jeg skulle fortelle han hva jeg skulle gjøre. Var 10 kg lettere og gikk glisende ut etter konsultasjonen! Gynekologen min synes også det er helt supert, hun heier på meg og har støttet meg enormt hele veien. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne på laget, men nå har jeg holdt på veldig lenge. Lykke til!

Skrevet

Shopping kan være fint vet du. :)

Har ikke vært hos Bønnelykke, men snakket med de en gang alle andre var på ferie. De ville hjelpe meg, men da hadde jeg allerede fått time et annet sted. Så velvillig innstilt er de hvertfall.

Jeg var noen ganger hos damene på Elvebredden. Veldig hyggelige damer, utrolig imøtekommende og støttende. Betalte vanlig pris (350 kroner?). De tok i mot meg uten henvisning, vet ikke om det er normalt men du kan jo ringe og høre med resepsjonisten som også er en vennlig og hyggelig dame.

Du må ha med deg en oversikt over hvilke prøver klinikkene i Danmark krever. Spesielt kan det være lurt å sjekke at de tar riktig hepatitt B test, hos meg testet min gyn (ikke elvebredden damene) for feil type og prøven måtte tas på ny.

I tillegg kan det jo være lurt å ta blodprøver for å sjekke om det kan måles riktig hormonstigning og at man kan forvente at en eggløsning har funnet sted. Denne må i tilfelle tas en viss tid i syklusen, husker ikke helt når. Den blodprøven viste at jeg måtte ta hormoner for å få eggløsning.

Jeg fikk også henvisning videre fra min gynekolog til røntgensjekk av egglederene. Det fikk jeg fordi jeg har hatt et par runder med eggstokk betennelse som kan føre til tette eggledere. Dette er ikke en ting som Stork eller andre klinikker krever, men kan være verdt å være obs på dersom man prøver flere ganger og ingenting skjer. Det er en undersøkelse som jeg ikke syntes var spesielt grei, følte meg gjennomtygd, spyttet ut og heller lite fresh etterpå, så jeg anbefaler ikke den uten at man føler man må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...