Gå til innhold

Hvordan skal et arr bli seende ut? Og kan man få erstatning hvis man har fått "sjørøverarr" etter et enkelt inngrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer fordi jeg har et sånt stygt arr på magen. Fikk fjerna en føflekk og sydd 5 sting etterpå, men nå ser det ut som et skikkelig "sjørøverarr" eller hva jeg skal si. En rød strek 2-3 cm lang med fem røde prikker på hver side. Er ca to mnd siden inngrepet. Blir det "penere"? Jeg har aldri sydd før, så vet ikke hvordan det skal se ut hvis det er gjort riktig og ser pent ut. Men det skal vel ikkje se sånn ut? Tenker de som har hatt ks kan ikke ha en stor rød strek på magen. Og hvis det viser seg at jeg får et stygt arr som jeg må leve med resten av livet, kan jeg få erstatning? Har jo betalt vel 400 kr for dette... Det ble gjort av fastlegen min (btw en skrulle med dårlig rykte, men jeg er ny her så tenkte ikke så mye over det).

Fortsetter under...

Skrevet

Ja det kan bli penere, og nei du får ikke erstatning for et arr som evnt ikke blir pent.

Skrevet

Vent et år, så ser du hvordan det blir. Hvordan arr blir kommer mye an på huden din, og er ikke noe man nødvendigvis vet på forhånd. Om du har vært flink til å dekke det til i sommer og ikke har fått sol på det, så bør det bli mye blekere og antageligvis bare en tynn hvit strek til slutt.

Skrevet

Jeg mener bare at hvis det var gjort en dårlig jobb og man attpåtil har betalt egenandel for det... Dumt hvis man må ha et sjenerende arr som vises godt..

HI

Skrevet

Et arr er ikke en sak for pasientskadenemda, så her må du bare vente på at det evnt blir bedre med tid og stunder. Det er også mye du kan gjøre for å bedre helingen, som å ikke sole arret, bruke arrplaster ol.

Annonse

Skrevet

Det var litt av et arr. Vet du hva slags inngrep denne kvinnen har vært igjennom?

Skrevet

Var ikke ute etter spydigheter. Har da vel ikke noe å si på størrelsen hvis det er gjort en dårlig jobb??

hi

Skrevet

Det bil bli mye bedre. vent minst 2 år før gjør deg opp en mening.

At du henger deg opp i de 400 kronene syns jeg er rart.

Skrevet

Det kan like gjerne være huden din som gjør at arret ikke er pent.

Skrevet

Hei!

Jeg får stygge arr, og det kan hende at du får det også? Tok blindtarmen da jeg var liten, og i flere år så det ut som at det lå en "mark" på magen min.

Det er litt tidlig å se hvordan arret ditt vil bli etter bare 2 mnd. Du kan prøve arrplaster hvis du synes det er sjenerende. Jeg husker ikke hva det heter - spør på apoteket.

Skrevet

Det behøver slett ikke være en dårlig jobb. Arret ditt er helt ferskt, og vil bruke lang tid på å bli bra. Dessuten kan hudtypen din være slik at arr blir stygge uansett hvor flinke de som syr er.

Den kommentaren din om keisersnittarr: Poenget med keisersnitt er å få babyen ut av magen, ikke for å få et usynlig arr. Mange som har tatt keisersnitt har store røde arr, andre har nesten helt usynlige arr.

Annonse

Skrevet

Jeg har to arr på ca 30 cm på hvert lår etter hofteopperasjon jeg hadde når jeg var 5-6 år gammel. Jeg klarer fint å leve med de, det er en del meg. Dessverre kommer de nok aldri til å bli pene:(

Skrevet

Syns dere kan svare ordentlig på innlegget her, eller la være. HI lurer tydeligvis på hvor lang tid det kan ta før huden og arret normaliserer seg til slik det kommer til å være. I tillegg lurer HI på om det finnes noen man kan "klage" til dersom arret fortsetter å være sjenerende for vedkommende.

Jeg har et stort arr på hele magen etter en operasjon når jeg var nyfødt. Går fra under skambenet og 10-15 cm over navlen. Jeg mener det kan ta veldig mange år før et arr normaliserer seg, så det er vanskelig å gi deg et klart svar på dette. I tillegg til dette vil nok arret forrandre seg i takt med forrandringer på kroppen din, være seg hudfarge (sommerbrun/vintergusten) og vekt (hvor strekt huden din er)

Selv var jeg spent på hvordan arret ville bli under graviditeten min, er nå i uke 39 - og arret har aldri vært penere faktisk! Nå er jo det store spørsmålet hvordan det vil se ut etter graviditeten..

Jeg tror du må smøre deg med litt tålmodighet ang. arret ditt, og dersom det plager deg mye - ta det opp med legen din (evt. en annen dersom du ikke ønsker å ta det opp med vedkommende som utførte inngrepet på deg)

Håper det ordner seg for deg, etter hvert blir du nok litt vant med å ha et arr der også - og tenker mindre på det :)

Skrevet

Det blir nesten ikke synlig etterhvert. Pass på å bruke sunblock de par første årene. Smør jevnlig med aloe vera gel nå i starten.

Jeg har et sy-arr i ansiktet fra januar. Ingen legger faktisk merke til det.

Skrevet

Det tar 1-2 år før du ser det endelige resultatet, men det kan selvfølgelig hende det blir et stygt arr. Det trenger ikke engang være legens feil, noen har en hud som gror pent, mens andre har en hud som lager stygge arr...

Uansett får du ingen erstatning.

Skrevet

Arr på magen? 2-3 cm?

Æh... Hvor mange er det som ser at du har et knøttlite arr på magen? Hadde det vært f.eks. på kinnet, så kunne jeg til en viss grad skjønt bekymringen din, men på magen?

Vi må ikke la forfengeligheten ta fullstendig overhånd, folkens!

Skrevet

Ok takk for svar (selv om mange var rimelig frekke). Jeg har som sagt aldri vært lappet sammen i form av nål og tråd før så derfor lurer jeg. I tillegg vet jeg at hun legen ikke er den beste til noe som helst og lurer derfor litt på om hun har gjort en dårlig jobb. Jeg er ikke forfengelig og bryr meg ikke så mye om arret på magen, jeg kommer aldri til å vise meg i bikini uansett pga strekkmerker etter to svangerskap, men jeg LURTE jo bare litt..... Har sett arr som bare er en strek og arr som er en strek med mange streker på tvers og det er en viss forskjell på det, og mye har med hvor godt jobben er utført. Jeg bryr meg ikke om pengene eller noe, bare lurte på om jeg kunne klage på noe som helst vis... Det er en grunn til det også, men d har ikke så mye med saken å gjøre. Bla, blla, bla, end of discussion :)

Skrevet

Hva er verst, arr eller en føflekk med kreft? Get your priorities right.

Skrevet

Jeg må nok si meg enig med en del av kommentarene over her - i den forstand at et så lite arr ikke burde være et problem.

MEN.... som flere har skrevet, noen danner nesten usynlige arr, andre har noe som heter keloid som gjør at man danner større arr, bredere arr og av og til mer "klumpete" arr. Et arr kan nok bli seende verre ut hvis den som utfører jobben gjør en dårlig jobb, men det trenger ikke å ha noe å si så lenge det er sydd godt sammen kant til kant.

Hvis du føler at arret er et problem, eller hvis det klør eller er vondt på noen måte så ville jeg bestilt time til en akupunktør og bedt om å få såkalt arrbehandling på det. Dette bruker å ha en veldig god effekt på arret!!

Jeg har selv keloid og har flere arr, inkludert i ansiktet. For to år siden fjernet jeg en føflekk og regnet med å igjen få et arr på en cm i bredde (ikke lengden). Etter to arrbehandlinger kunne jeg nesten ikke se arret. Dvs - det er der fremdeles og er like bredt som de andre, men det er helt jevnt og man må vite at det er der for å se det, fordi det går mye mer i ett med resten av huden. Vanligvis bruker man å behandle arr tre ganger - ved store og gamle, eller veldig harde arr kan det være nødvendig med flere behandlinger.

Du kommer uansett ikke noen vei med å kreve erstatning. Men trøsten er at arret skal se rødt ut til å begynne med. Etter hvert vil det blekne og gå mer i ett. Det gjelder også strekkmerkene dine som også er arr. Ta noen akupunkturbehandlinger hvis arret klør eller er vondt eller du føler det er stivt. Akupunkturbehanldingen vil uansett gjøre at arret raskere blir finere.

Hilsen akupunktør som har flere arr og keloid selv :)

Ps... for de som sliter med gamle arr vil akupunkturbehandlingen også hjelpe! :)

Skrevet

det er også stor forskjell på hvilke arr en får i forhold til hva en får utført..

du kan ikke sammenligne ditt arr med et keisersnittarr det er to helt forskjellige inngrep og er utført av to helt forskjellige typer leger.

i ditt tilfelle har en allmennlege, som ikke er vandt til å sy "kosmetisk" og utføre små opperasjoner hver dag, fjernet en del av huden din og trukket sammen huden rundt for å dekke såret, så du vil få et stramt sydd sår og det krever hardere strammet og knytte sting. det er ganske logisk, og helt normalt for slike inngrep.

et keisersnittarr som du nevner derimot har andre forutsetninger for å gro fint, siden det er et rent snitt uten at de fjerner hud. de stifter som oftest huden sammen, noe som vanligvis ikke gir disse røde prikkene i ettertid. det er også ekstra ledig skinn, eller hud som får gro i fred uten å bli strukket. dette er fordi skinnet på magen rett etter fødsel ofte er løst og ledig..

jeg har selv et arr etter jeg fjernet en ganglion cyste, det er et skikkelig sjørøver-arr, og det er synlig HELE tiden! det er på håndleddet og kan ikke sjules, ganske mange tror det er et misslykket forsøk på selvmord.. det plager ikke meg nå selv om det ser forjævlig ut og viser konstant! det viser på alle bilder, også på bryllupsbildene.. men ærlig talt, man lever jo og kan ikke forvente at kroppen skal ha barnehud uten å være preget av alle årene en har bak seg!

dette arret er nå en del av deg og det går nok ingen vei hverken nå eller senere.. noe milionerstattning vil du ivertfall ikke få, da de som faktisk blir preget for livet og til og med blir ufør av sykehustabber har alvorlige problemer med å få erstattning!

tenk heller at du betalte bare 400kr for å slippe føflekk-kreft for denne omgangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...