Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære og jeg har endelig bestemt oss for å prøve å få barn.

Nå som jeg har begynt å kikke litt rundt på nettet må jeg innrømme at jeg blir temmelig overveldet av all infomasjonen og de ulike klinikkene.

Hva er det jeg i første omgang bør tenke på i forhold til å søke om inseminasjon? Jeg har ikke snakket med fastlegen enda, men ønsker å få mest mulig kunnskap om prosessen. Jeg er ikke sikker på om legen min er oppdatert når det gjelder dette. Derfor hadde det vært flott om noen kunne gi meg noen råd om hva jeg burde tenke på.

Prosedyrer, klinikker, priser, ventetid. All informasjon mottas med takk!

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere trenger igrunn ikke kontakte fastlege om dere skal benytte dere av en privat klinikk. Det mener jeg kun er om dere skal bruke offentlig sykehus. Det er bare å kontakte ønsket klinikk så vil de gi dere informasjon om hvilke prøver osv dere trenger. Jeg vet at dere må bla ta HIV og hepatitt prøver begge to. Ellers er jeg usikker på hvilke prøver som blir tatt ved inseminering, men det vil vel bli sjekket at forholdene ligger til rette for graviditet, amh-prøver osv, sjekke at du har nok egg o.l.

Priser er veldig forskjellig fra klinikk til klinikk. Ventetid tror jeg også er relativt kort, avhenger vel mest av syklusen din :)

Lykke til :)

Skrevet

Hei!

Det er mye info der ute ja! Vi har hatt lyst på barn lenge, og har nettopp gått i gang med prosessen. Vi har valgt å ta kontakt med både Stork i Danmark og Medicus i Trondheim, og det blir nok Medicus på oss.

Dette har vi gjort: snakket med fastlege ang henvisning og prøver/undersøkelser som må fikses.

- Det stemmer at vi ikke trenger henvisning fra fastlege, men utredningen blir billigere dersom vi har det. Vi har en fastlege som gjerne vil hjelpe til og følge prosessen.

- Samboer, som skal i ilden først, har vært til GU med ultralyd for å sjekke om egglederne er åpne (dette er en del av utredningen, men igjen, billigere dersom det går med henvisning fra fastlegen)

Vi har også fått litt info om utredningen fra medicus, og den består i hovedsak av GU m/ultralyd, HIV/hepatitt-prøver av begge, rubellaprøve av samboer, samt diverse blodprøver av samboer på 3., 10., 20., og 24. syklusdag. Samboer har full oversikt over syklusen sin og vi opplever det som praktisk ift planlegging, jobb o.l.

Blodprøvene kan også rekvireres av fastlege, og det blir billigere.

Vi har også blitt tipset om å sjekke potensielle donorer på cryos.dk slik at vi vet hva vi vil ha. Så sier vi fra til Medicus og de ordner med det praktiske rundt bestilling osv.

Husk at fertilitetsbehandlig på dette nivået utføres av spesialisthelsetjenesten, så det er egentlig ikke å forvente at fastlegene rundt om skal ha full oversikt. Vi innhenter alt av info via Medicus, og ber fastlegen om hjelp der vi trenger det :)

På Medicus er det ingen ventetid. Vi får henvisning i slutten av denne uka, og regner med å starte med forsøk i november hvis alle prøvene er fine.

Link til prisliste: http://www.medicus.no/prisliste-proverorsbehandling-proveror-kostnader/

Jeg er ikke så ofte her inne, men send privmld hvis du lurer på mer. Om noen uker er vi sikkert enda klokere :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...