Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig dette med boliglån?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har fått tilsagn på lån på 1.2 mill. Dette fordi vi søkte om så lite lån.

Når vi har sett på leiligheter så har det jo så klart vært litt fellesgjeld. Er noen venner som påstår at man må ha så mye i lån som fellesgjelda og prisantydninga er tilsammen.

Dette høres jo HELT på trynet ut!

Vi så på en leil. igår og skal by i morgen. Den har fellesutgifter på 3000 i mnd, men har fellesgjeld på noen millioner. Så det vennene våre påstår er da at vi må ha hvertfall 5 millioner i lån. Dette kan jo ikke stemme. Herregud

Fortsetter under...

Dere må ikke ha 5 millioner i lån, men dere må regne med de millionene i samlet lånesum. Altså om det er fellesgjeld på 3,8 mill og dere låner 1, 2mill, så er samlet lånesum 5 mill. Vet ikke helt sammenhengen om hvorfor det er slik, men sånn er det. Så dere må ikke låne 5 mill, men i praksis har dere 5 mill pga fellesgjelda.

Dere låner jo ikke fellesgjelda på nytt fra banken..

Men om en leilighet har fellesgjeld på flere millioner så må jo fellesutgiftene være på mer enn 3000 kr? vanligvis er nedbetaling av fellesgjelden inkludert i felleskostnadene.

Så dere må jo sørge for å ha nok i mnd inntekt til å dekke avdragene til banken og avdragene på fellesutgiftene.

Riktig det at de regner med fellesgjelden i lånesummen. Du må ikke betale fellesgjelden til banken, men de skal bruke den summen for å regne hvor mye dere kan by, altså hvor mye dere tåler å betale i boutgifter per mnd.

Dere må ikke ha 5 millioner i lån men dere må kunne betjene 5 millioner i lån.. Fellesutgifter på 3000 i mnd dekker aldri i livet lånet på 3,8 mill så her er det skjulte utgifter et sted.. Sett dere godt inn i hva dere gjør FØR dere byr for bud er bindende og om dere senere finner ut at banken nekter dere lånet pga høy fellesgjeld og at det er umulig for dere å betjene gjelda er dere uansett bundet av budet dere har gitt.....

Annonse

Har en annen her som vi heller skal by på. Den andre virka litt rar.

Her er prisantydning: 1.2 mill

Andel fellesgjeld: 324.558

Totalt: 1.524.558

Fellesgjeld i mnd. er på 3185.

Banken har sagt vi kan få lån på opptil 1.380 mill. og det var kun basert på inntekt

Dere må få godkjent i banken at dere låner 1,2 mill når det er en så stor fellesgjeld.

En kamerat av meg søkte om å få låne 500.000,- og fikk avslag pga fellesgjelda til borettslaget. Han tjener 900.000,- i året! Jeg fikk helt hakeslipp, men siden han er enslig og betaler bidrag til to barn trodde ikke banken han ville klare håndtere fellesgjelden..

Så ikke legg inn bud før banken har godkjent dette, dere kan havne i skikkelig uføre hvis dere legger inn bud også nekter banken dere lånet pga fellesgjelden.

Det er ikke på trynet at dette regnes med. Fellesgjelden er jo også et lån som skal betjenes og må jo dermed også tas med i regnestykket. Det som er merkelig er at dere bare skal betale 3000 i mnd på en fellesgjeld som er så høy. Her ville jeg sjekket om borettslaget har avdragsfrihet på lånet/deler av lånet i noen år. Hvis det er tilfellet må dere være forberedt på at fellesutgiftene vil stige kraftig når man skal begynne å betale avdrag. I tillegg vil renten etterhvert stige og dermed vil mnd utgiftene gå ytterligere opp. Jeg ville aldri kjøpt en leilighet med så høy fellesgjeld.

Fellesgjelden på den leiligheten er en gjeld som dere i verste fall kan bli nødt til å innfri, derfor må det regnes inn i hva dere kan betjene som lån.

Det at de bare er 3000 i månedlige fellesutgifter på leiligheten er skummelt. Da ville jeg h lest salgspapirene VELDIG nøye, for der ligger det helt sikker noe om økning så fort de avdragsfrie årene på borettslagets lån er over, og da kan det fort bli helt andre summer å betale. Det er mange som har brent seg på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...