Gå til innhold

Andels eller selveierleilighet?

Anbefalte innlegg

Neste sommer skal jeg flytte til en større by for å studere. Jeg har ikke så mye økonomisk å gå på, men har bestemt meg for at jeg ikke skal leie. Er veldig greit å ha sitt eget når man har barn. Minstemor er 2 mnd nå, men er fyllt året når vi skal flytte.

Hva er fordeler og ulemper med andel og selveierleilighet? Hva er mest lønnsomt?

Har sett på en andelsleilighet som koster 250.000 kr. Jeg har nok til å kjøpe den uten å ta opp lån, så sparer mye penger på det. MEN det er en felleskostnad på 6.086 hver måned. Vil det si at leiligheten kommer til å stige i verdi når jeg skal selge den etter endt studie, eller blir den bare til å ligge på 250.000 når jeg en gang skal flytte?

Har også sett på en selveierleilighet som koster 2.150.000 kr. Det har jeg ikke råd til og må derfor ta opp lån (få pappa til å kjøpe den for meg så jeg kan betale rett på lånet til han).

Jeg er bare 19 år når jeg skal flytte, så har ikke så mye å gå på senere, men blir å ha nok penger til å betale både felleskostnad eller ned på lånet.

Hva er lurest av meg å gjøre, og hva er mest lønnsomt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143497278-andels-eller-selveierleilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville, uten tvil, kjøpt selveier. Da eier man selve leiligheten og slipper å betale skyhøye kostnader på fellesgjeld. En selveier øker stort sett i verdi.

Andelsleiligheter øker sjelden i verdi og er vanskelig å selge pga. fellesgjelda.

Det lureste er å kjøpe selveier.

Uten tvil helt enig......selveier er absolutt lurest. bare glem andelsleilighet.

Om du skulle valgt andelsleilighet, og la oss si det var 10 leiligheter i bygget. Om så en eller flere ikke hadde betalt felletesgjelden, så hadde det vert dere andre som haddet måte betalt den.

Det varierer. Det er ikke slik at andelsleiligheter nødvendigvis er noe dårligere enn selveiere, men det er en del ting man må ha undersøkt på forhånd. Som mulighetene til individuell nedbetaling av fellesgjeld, hvorvidt sameiet er medlem i sikringsfond slik at man ikke risikerer å stå ansvarlig for andre eieres innbetalinger osv.

Dessuten har det en del å si om det er du eller din far som står som låntaker, sånn i forhold til skattefordeler, avkastning etc.

I det hele tatt ville det nok være en god ide å diskutere de to prospektene med noen som kan feltet, f.eks boligjurist eller en uavhengig megler.

Skal ringe til megler på mandag. Jeg har allerede tenkt litt frem, for kan omså leie ut ett år til vi selv skal flytte dit.

Om vi kjøper selveier bli det pappa som eier den, siden jeg neppe bli til å få ta opp lån. Vet ikke hvor gammel jeg må være. Så er jo han som blir til å få avtrekk i skatt osv pga det.

Jeg vet ingenting om noe av dette, så må bare spørre litt :)

Annonse

Gjest ronja røverdatter

Hør på Pila, hun har som vanlig et riktig og reflektert svar, i motsetning til mange som bare slenger ut noe som de har hørt eller tror, uten å ha greie på det.

Når det gjelder andelsleilighet så må du undersøke retningslinjer for fellesgjeld, slik som Pila sier. Du må forsikre deg om at hver enkelt andelseier IKKE er ansvarlig for andre andelseiere som ikke betaler sin del av fellesgjelde.

I tillegg bør du sjekke følgende:

Regnskap og drift av andelslaget, drives det godt?

Hva er iberegnet i felleskostnadene?

Er det planer om økning av felleskostnader i nærmeste framtid? Det er et veldig viktig punkt, for her kan noen få seg en overraskelse som ikke passer med budsjettet.

Er det planlagt felleskostnader i nærmeste framtid som kan øke budsjettet vesentlig? F.eks større utbedringer av bygninger eller uteareal. Sånne utbedringer er i seg selv ikke negative, for det vil jo normalt sett øke verdien på leiligheten din, men du må jo ha råd til å betale det.

Dersom alle slike ting er i orden og du har råd til å betale lån og felleskostnader de nærmeste årene, synes jeg at en god andelsleilighet kan være lurt for deg. Det blir DIN leilighet, ikke din fars, dvs. at det er du som får verdigstigningen om du selger, ikke ham.

Du er 19 år og dersom du ikke er superhandy og kanskje ikke "ekspert" på å eie bolig heller, så er det mange fordeler med å bo i et godt andelslag hvor blant annet mye utvendig- og større vedlikehold blir tatt vare på.

Vi har tenkt lenge på at vi skal kjøpe :)

Faren min er en velstående mann kan jeg vel si, så alle barna har fått en viss sum penger hver for å kjøpe en plass å bo. Dette er fordi det er lønnsomt i forhold til å leie, hvor vi aldri ser pengene igjen. Er også greit at jeg vet vi har en ok plass å bo helt til jeg er ferdig med studiene, og etter det. Trenger jo ikke verdens største plass, men det må være 2 soverom.

Faren min legger ut for det jeg ikke har råd til å betale nå, men må såklart betale han tilbake.

Men siden andelsleilighet er mye billigere og heller har en bestemt sum hver måned, så slipper jeg å leve på pappa lenge. Jeg får så dårlig samvittighet.

Alle de andre søskenene mine har andelsleilighet, men de har betalt seg ut ganske fort. Det blir nok ikke jeg å ha råd til, så lurte bare på om leiligheten da stiger etterhvert som jeg får betalt ned felleskostnaded som sikkert ligger på 2.000.000.

Har IKKE mye peiling på slike ting, men vet at pappa kommer til å hjelpe meg økonomisk for å komme billigs mulig unna.

Jeg har andelsleilighet(borettslag), og betalte inn en tredjedel av det jeg kan selge den for i dag, den gangen for 10 år siden. Og det er min gevinst :) Og jeg betaler ytre vedlikehold gjennom felleskosnader. Også forsikring på boligmasse og kommunale avgifter og alt slikt.

Om den stiger i verdi eller ikke, kommer an på markedet generelt.

Selveier blir som å eie hus selv, og en står for alt det ytre vedlikeholdet selv, og får regninger på kommunale avgifter. Der blir også begrensninger i hva du får lov å gjøre uten at Velet har noe de skulle sagt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...