Gå til innhold

Sår rumpestump - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyenå 6 uker har så sår rumpe. Er ikke plaget med bleieutslett, huden ellers "inni" bleia er helt fin, det er akkurat rundt rumpehullet det er sårt. Han har nesten røde blemmer, og det ser ikke godt ut. Han ser ikke ut til å være plaget ennå, men er redd for at det kommer.

Vasker alltid med vann, noen ganger litt olje. Passer på at det er helt tørt før bleie settes på. Har smurt med zinksalve, men ser ikke ut til å hjelpe. Det virker som han alltid får ut bittelitt avføring når han promper, er dette normalt?

Stakkar, vil jo ikke at han skal få vondt. Noen forslag på hva jeg kan gjøre/gjøre annerledes for å bedre dette?

Ønsker alle en fin søndag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Nå er det 3 år siden sist jeg hadde en liten en (kommer en til om noen uker) - men jeg husker vi slet mye med det samme. Prøvde det meste av de "anbefalte" kremene og tipsene. Har hørt at potetmel også kan være effektivt - men det kan jeg ikke si noe om, har ikke prøvd det selv.

Heller ikke bleieutslett her, men samme som du beskriver. Vi byttet bleiemerke - det hjalp en liten smule, men ikke nok. Redningen ble å bytte på mellom ren 100% jojoba-olje og Green baby nappy balm etter hvert skift. Det holdt det hvertfall i sjakk og det ble mye bedre :)

Det er jo helt sikkert individuelt hva som hjelper altså. Men til slutt måtte jeg bare be mamma og svigermor om å lukke munnen, når de sa at alt man trenger er jo zinksalve og talkum. Jeg kunne jo for all del ikke slutte med det! mente de =)

Ellers gjør du jo det "man skal" - vaske med vann og passe på at det er helt tørt, det er supert :) Om du ikke bryr deg så mye om "uhell", så la han ligge en del uten bleie når det er mulig.

Min første fikk også ut litt avføring når han prompet, så jeg sjekket bleiene hans veldig ofte. Avføring irriterer jo også, når det blir liggende litt. Lykke til med stumpen :)

Skrevet

Vi har ikke hatt så mye problemer med sår rumpe til min nå 6,5 mnd gamle sønn - men når han er sår/rød smører jeg med inotyol salve. Det er den beste jeg vet, har brukt den i mange år når jeg har jobbet som barnepleier på barneavdelinger - og opplever at den er veldig bra for de fleste. Den skal smøres på i et godt lag der det er sårt, og skal ikke vaskes av ved hvert bleieskift med mindre den er tilgriset. (som jeg ser kan bli litt vanskelig iom at det kommer litt avføring ved hver promp...) Er det bare tiss, så la den ligge på. Hvis lillen er sår, så gjør jeg dette på morgenen feks, lar den være på inntill det kommer en bæsjebleie eller til kveden har kommet - og vasker den vekk og tar et nytt lag. Som regel er sårheten/rødheten borte til neste dag. :o) Når salven skal vaskes av, må den vaskes av med olje - den går ikke av med bare såpe og vann. Det er en ganske dyr salve (100/130 kr) på apotek, men den hjelper veldig synes nå jeg. Jeg synes salver og slikt er litt grisete å smøre ut med fingrene, så jeg bruker en q-tip - helt genialt, spør du meg! Lykke tl med rumpe-stumpen :o)

Skrevet

Jeg kan virkelig anbefale inotyol-salve som fåes kjøpt på apoteket. Fikk den anbefalt av helsesøster, ungene hennes kalte den bare for tryllesalve, og jeg skjønner hvorfor! Seig og tjukk men veldig god!

Skrevet

potetmel og rumpelufting fungerte godt for oss og når han hadde tendenser til litt rødhet, så smurte vi med bephanten. har også brukt inotyol som også er bra, men utrolig seig og klissete :)

Skrevet

Vår gutt sliter med det samme! Han småbæsjer hele tiden, så det er nesten håpløst å skifte bleie ofte nok. Skifter opptil 15 bleier om dagen,

Men det eneste som funker her, er Inotyol som smøres på ved hvert bleieskift. Jeg vasker med mesoft og vann, tørker godt og smører et godt lag med inotyol. Har prøvd med sinksalve ved hvert skift når han ikke er sår, men da blir han sår igjen med en gang.

Skrevet

Slenger meg på at potetmel er best og lufting:) Ellers opplevde jeg at hun ble verre av Landlord bleiene (vet ikke om du bruker disse). Gikk fort tilbake til Libero og da holder hun seg stort sett fin. Det kan jo også være våtserviettene som irriterer ( om du bruker det). Jenta mi tåler best neutral og de fra aoptek1. Styr unna pampers!

Skrevet

potetmel!!! og så bruker vi locobase salve når hun er sår....

Skrevet

Min baby er 13 uker og har aldri vært sår. Fikk et råd av min søster som har funket bra: Bruk mesoft kompresser sammen med olje for å fjerne avføring. Vask over med klut etterpå. Tørk godt og ha på talkum evt potetmel. Er han litt rød så smører jeg på bephantem salve. Har en gutt som bæsjer mye så ikke alltid like lett å holde unna hele tiden. Har sett at han blir mere rød av våtservietter så det bruker vi kun om vi er ute:)

Skrevet

Og rumpelufting så ofte det lar seg gjøre:)

Skrevet

da babyen vår var så liten, hadde han flere ganger antydning til sårhet.v etter tips fra en venninne, fønet vi han tørr etter hvert skift, og brukte av og til zinksalve hvis det var veldig rødt OG passt på at han fikk luftet stumpen mye. har gått fin-fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...