Gå til innhold

Hva er det med lillegutten min? spysyka eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Det er helt sikkert normalt, men er helt ny i dette gamet, så da lurer man vel ofte litt mer...;)

Småen er nettopp begynt i barnehagen, har gått i tre uker nå. Helga begynte begynte vel bare med at han var trøtt og sliten og sovnet tidlig..

Siden har vi hatt det gående.. Han sov noen timer før han våknet, og klagde, og spydde ut over hele gulvet da vi tok han opp.. sovna igjen, men våkna en del om natta.. Bare grein og ville ikke roe seg før han fikk melk. (Prøvde andre ting som vann og saft føsrt, men ikke kul om han sku ha det. Om morgen når vi sto opp, spydde han igjen. Men så var det ikke noe mer ut over dagen.. Fikk ikke i han noe mat i hele går.. men han drakk litt... Problemet er jo at han nekter å drikke noe annet enn melk.. og vil johelst ikke gi det til han hvis han er urolig i magen.. Fikk i han litt solbersaft, men ikke så mye.. men ingen mer spying.. så trodde det var over.. Er en del klaging på han, og han er slapp.. hadde litt feber natt til lørdag, men ikke etter.. i små perioder har han lekt litt på gulvet, før han ikke vil noe mer..

I natt spydde han igjen... en gang.. etterpå var han omtrent hysterisk.. bare grein og grein.. gikk en evighet før vi klarte å roe han ned..

og har vert en del klagete i dg og, men ikke spydd...Fremdeles dårlig med matlyst, men har vert litt på gulvet og lekt, ellers sittet i vippestolen og sett på tv eller på fanget vårt....

Hvis det er omgangsyke, skal de ikke spy mer da eller er det variert?

Skjønner ikke helt hva det er.. og er redd det skal være noe mer alvorlig, siden han ikke klarer å fortelle oss ka som plager han... Burde eg ringt legen å hørt etter råd, eller bare se det an litt?

Eg vil vel helst alltid ringe når eg ikkje vet ka som feiler han, mens samboer helst vil vente og se det litt mer an..;)

Så da begynner eg og hører litt her om det er noen som har lignende erfaringer.. ?

Lurte litt på om det var tenner også.. men skal nå ikke bli så dårlig da vel.. og er heller ikke kommet noe ut.. nå skal det sies at han er snart 15 mnd da, og har kun fått to små tenner nede.. så for alt eg vet, så kan han jo slite mye med vondt pga de som IKKE vil komme ut enda...

huff.. skal ikke vere lett...:)

Fortsetter under...

At ungene blir mye syk etter at de starter i barnehage er helt normalt.

Min jente var mer syk enn frisk, det første årett etter at hun startet i bhg, og det var alt fra omgangssyke, influensa til div barnesykdommer.

Når datteren min fikk spysyken, så var det omtrent slik som du beskriver.

Hun startet gjerne helgen , etter at hun kom fra bhg på fredagen med å være trøtt og slapp, så kom natten,noen timer etter leggetid, så kastet hun opp i sengen sin.

Så kunne hun sove til neste morgen, kaste litt mer opp , og ligge en hel dag og være sånn noenlunde bra.

Så kom natten og det var påan igjen.

Noen ganger varte dette fra noen dager og opptil en hel uke

Har hatt en del legebesøk i starten, da jeg også var usikker på om det kunne være andre ting, men hver gang ble jeg sendt hjem med beskjed om å få i datteren min nok væske.

Jeg trodde at spysyken varte sammenhengende i 2-3 dager så var det over, men har erfart at det er veldig individuelt.

Det skader jo ikke å ringe f.eks legevakten bare for å høre, eller dra for å sjekke barnet hvis du er usikker. Tenker at det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite..

Takk for svar..Kanskje det er det han har da? Men da er det vel ganske uheldig at han bare vil drikke melk? Har vel gitt etter og gitt han det, fordi eg er redd han ikke skal få i seg noe hvis ikke.. Men kanskje det forlenger plagene hans? eller? Når vi ikke gir han melk, drikker han ikke noe annet.. og bare klager... Huff..vanskelig..hehe...

Ja har belaget meg på mye sykdom dette året, men er nok ikke forberedt likevel.. Men barns reaksjon på enkelte sykdommer kan vel både variere og være forskjellig fra sånn eg kanskje trodde det skulle være...

HI

Melk er vel ikke ideelt, men tror nok det er bedre at han får melk enn ingen drikke. Er viktig at han ikke blir dehydrert.

Hvis omgangssyken blir langvarig så kan man kjøpe noe reseptfritt på apoteket , som heter GEM , det er ett pulver , bestående av glukose. Man blander det ut med halvt om halvt med eplejuice og farris uten kullsyre (kullsyre kan ristes ut)

Gjorde dette selv, og fikk med sånne plastikksprøyter som jeg drog blandingen opp i og gav det til snuppa.

Hun synest faktisk det var godt, så etterhvert blandet jeg det ut i glass, så hun fikk drikke det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...