Gå til innhold

Kantareller i Oslomarka?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har plukket mye sopp innover mot Elvåga/Mariholtet fra Ellingsrud (ved stallen).

På høyre side etter bommen og før du går inn til Elvågaseter var det masse sopp en gang i tiden:).

he he, nå vet du hvor du skal plukke:)

Gjest amandine

Signerer deg, Monajenten! Og vet du, hvis du ikke er en mer rutinert sopplukker enn at du må spørre på DiB for å finne, ja da synes jeg du skal holde deg unna!! Soppen er der, du må bare vite å se den;-) Og om du går ut og plukker, ha med deg begere eller poser så du kan legge forskjellige typer separat. Har du en eneste giftig med de gode må du gjerne kaste alt. Og bruk soppkontrollen!!!

Annonse

Gjest amandine

Ingen angst her i gården, altså, bare ser at mange ikke tar alvorlig nok på sopplukking, og at mange "tror" de kan sopp.

Man kan rett og slett nesten ikke være forsiktig nok, og hvert eneste år ligger opptil flere personer(som Monajentens bekjente) og kjemper for liv og helse fordi de "trodde" de plukket kantarell.

Det er for meg komplett uforståelig at man er villig til å risikere liv og helse for en sopp.

Beklager hvis jeg konkluderte feil, men jeg fikk inntrykk av at du ikke helt visste hva du skulle se etter/hvor du skulle se. Hvis du hadde vært en erfaren sopplukker hadde du visst hva slags terreng/skog du skulle lete i, og da hadde det ikke vært noe å lure på? Kantarell vokser i symbiose med enkelte løvtrær, feks eik og bjørk, så der du finner disse har du større stil å finne kantarell:-)

Ellers er sopplukking omtrent som skattejakt, synes jeg, og loppemarked- "jeg har gjort et kupp"- følelsen gjør det jo ekstra morsomt!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...