Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ødem 3, mye vann og vondt i leggene, akkurat som om noen har sparket meg oppover leggene. Noen blåmerker også. Etter kontroll på KK får jeg streng beskjed av lege om å bruke støttestrømper.

Vel, jeg går til bandagist for å kjøpe, og får han til å ta de på. Dette viser seg å bli en utfordring for mannen. Han bruker 20 minutter og er tilslutt helt svett! Det var j..... vondt! Han sier at dette vil jeg ikke klare selv, jeg må få min mann til og gjøre dette HVER morgen.

Utover dagen blir dette vondere og jeg MÅ ta de av.... det var sååå deilig. Fikk mer vondt etterpå. Dette var typen som gikk til lårene og kostet 899,-...kan vel ikke være bra å gå med sånt?

Er det noen andre som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har ødem 2 og har brukt støttestrømper fra uke 7. Jeg bruker bare de strømpene som går opp et kneet. Kjøper de på apotektet og koster vel rundt kr 200. Får jo sånne "søkk" inn under knærne, og kjenner at det svir litt i huden utover kvelden, men biter meg i det.

Så lenge jeg tar de på før jeg går ut av senga så går det veldig bra. Hovner veldig fort opp hvis jeg ikke bruker de. Jeg tror også de har lange på apoteket og ikke så dyre.

Vet ikke om det hjalp så mye, men sånn har jeg det i hvert fall:-)

Skrevet

Hei,

nå har jeg heldigvis ikke vært plaget så mye med ødem dette svangerskapet, men jeg har brukt støttestrømper fast og synes det hjelper veldig mye.

Nå har jeg bare brukt de som man kjøper på apoteket, da, som går til knærne. Jeg har da kjøpt de som er litt ekstra store, og de har fungert kjempebra for meg. Kanskje du kan forsøke disse også, og se om de er bedre for deg? De er kanskje ikke like bra som de som går til lårene, men de har hjulpet meg masse, i hvert fall. De gangene jeg får mye vann merker jeg at de strammer veldig øverst, og at det gjør litt vondt, og da er det helt herlig når natten kommer og jeg kan ta dem av.

Går hevelsene dine ned i løpet av natten? I så fall tror jeg det er veldig viktig at du tar på deg støttestrømpene med en gang du står opp, for da er det enklere å få dem på, og du hindrer opphovningen i løpet av dagen.

Dette har du sikkert skjønt selv allerede, men jeg sier det sånn i tilfelle likevel:. :) Pass også på at du er helt tørr på bena når du tar støttestrømpene på. Når det er skikkelig varmt, blir jeg helt svett mens jeg tar på den første strømpen, og da må jeg tørke ben nummer 2 før jeg kan ta på neste strømpe... :P

Jeg hadde mye mer ødem i bena i forrige svangerskap, og da brukte jeg ikke støttestrømper. Jeg liker å tro at det er fordi jeg bruker støttestrømper at jeg har færre problemer nå, men man vet jo aldri... :) Dog må det nevnes at jeg fødte i juni forrige gang, mens jeg nå har gått høygravid en sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...