Prinsen_til_mamma:) Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Hvordan er deres 4åringer i forhold til, rydding, leking, hjelpe til hjemme, hukomelse og slikt?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 MIn 4 åring har en sinnsyk hukommelsen, og har alltid hatt det. Da hun var 3 år kom hun og spurte hvor den sorte bilen vår var. Faren klarte ikke å ta igjen hvilken bil hun mente for vi har ingen sort bil. Jo sier hun, den som mannen lånte og som ikke leverte tilbake. Så husket han det at da hun var 2 år hadde vi en sort bil som vi solgte... Rydding: Ikke så bra, men jobber med det hele tiden. Hjelpe til hjemme: Ber jeg henne gjøre noe får jeg til svar "Hvorfor?2 eller " hvorfor må jeg alltid gjøre alt?" Språk; Bedre enn mange 6 åringer. Påkledning; klarer det meste selv; trenger av og til hjelp med strømpene og av og til hjelp til alt da hun trenger kos.. Kos: Meget kosete og kysser og klemmer meg hele tiden; stakkars gutt som en gang blir kjæreste med henne. Pyntete: Til de grader... VIl helst bruke mascara og leppestift daglig (men får kun lov på karneval) Eller så kan hun regne enkle pluss-stykker -de fleste som har svar under 10. Hun har knekt lesekoden, men kan ikke alle bokstavene, og kan skrive enstavelsesord ved bruk av de boktavene hun kan. Grugleder meg til å se hennes reaksjon når hun hører at hun skal bli storesøster. Er ikke så sikker på at hun er villig til å dele mammaen sin med et lillesøsken. Har jo alltid vært sånn at hun har delt meg med storebroren så det reagerer hun ikke på -men at en liten skal komme og "ta meg i fra henne" kan bli en interessant opplevelse. Vi får bare finne på en måte å løse ting på som gjør at overgangen blir mykest mulig for henne....
Sistah*G07*J09* Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Gutt som blir 4år i sept. Hukommelse: veldig god, husker godt hva som skjedde for 1år siden, og kan plutselig spørre om ting eller nevne ting vi gjorde for ett halvår siden. Rydding: bærer ut fat og glass på kjøkkenet når han er ferdig spist, og legger ting på plass når jeg ber han om det. Relativt flink til å rydde også, men da må jeg hjelpe til. Leking: Leker både med lillesøster (1,5år) ute i stua, og alene på rommet sitt med playmo, lego o.l. Han er ikke så veldig fysisk sterk i forhold til balanse o.l. så uteleken er relativt rolig, og rundt sandkassen o.l. Hjelpe til hjemme: liker godt å støvsuge rommet selv, og hjelper meg gjerne å tørke støv. Men siden lillesøster helst skal gjøre alt han gjør, så blir det mest bare krangling og slitsomt at de skal hjelpe meg, så da går de stortsett ut sammen med pappaen. Men han legger klærne i skittentøyskurven, når han kler av seg på kveldene. og bærer som sagt ut koppene etter alle måltidene, ut på kjøkkenet. Kos: veldig glad i å kose, men liker også å sitte for seg selv inni mellom. Han er også avhengig av solbriller når det er sol, og veldig opptatt av at alt skal være slikt det skal være (sko på rett fot, ting ligger ordentlig, ting henger/ligger på rett plass osv.) Så tror kanskje han har arvet min veldig milde OCD
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 3. september 2011 #4 Skrevet 3. september 2011 Gutt,4 år i mai: Hukommelse: særdeles bra! Husker ting vi gjorde for 2 år siden og ikke minst utrolig flink til å få meg seg ting på tv og jeg kan spørre litt etter at bildet er borte hvilken farge,hvor mange osv,og han har alltid riktig svar. Virker som 4 åringer har god hukommelse:) Rydding: rydder av og til opp etter seg,men er endog flink til å rote og snike seg unna ryddingen ogaå. Så det må jobbes litt med:) Leking: Relativt flink til å leke på egenhånd,men elsker rollespill, 8( da må vi være med:) Leker ellers mye med biler,spiller noe nintendo ds,tegner/maler endel også Er en aktiv gutt som liker godt å være ute og da er det klatring som gjelder! He he Hjelpe til hjemme: flink til å dekke på bordet,tørke støv(begynte da han var 1 1/2 år! He he Og koster,støvsuger og hjelper endog gjerne med å lage mat:) Kos: skikkelig kosegutt! Og savner meg hele tiden selv om jeg har vært sammen med han hele dagen. He he
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 3. september 2011 #5 Skrevet 3. september 2011 Glemte språk: veldig bra. Gjør seg godt forstått,sier R og sier noen ord på engelsk. Sett endel på Dora the Explorer og har lært noen engelske ord som han faktisk klarer å si i rett sammenheng:) F eks delicious når det er noe som smaker godt... Teller også til 5 på engelsk.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Vår jente på 4 har en god hukommelse, hun også. Flere ganger har hun nevnt hendelser som mannen eller jeg har glemt! Hun husker sangtekster og rim og regler som bare det. Rydding: Det er verken vi som foreldre eller hun så flink til. Når hun er i barnehagen er hun flink, for der er de bedre til å følge opp. Hjelpe til hjemme: Noen ganger syns hun det er kjempegøy å hjelpe til med å dekke på, tørke støv, lage mat osv., andre ganger blir det en kamp. Språk: Svært bra. Nå har raritetene som søgerur (sugerør) og govl (gulv)forsvunnet, også. Stort ordforråd. Er litt usikker, men jeg tror hun fortsatt kan bøye noen verb feil (springte). Hun kjenner igjen mange bokstaver, skriver navnet sitt og kan kjenne igjen noen småord. Kan tallene og legger sammen små, enkle regnestykker. Påkledning: Hun klarer det meste selv, men vil av og til ha hjelp med vanskelige knapper, strømper eller sko. Hun vil fortsatt ha hjelp til å tørke når hun har gjort store ting på do. Kos: Hun er en mammadalt og koser masse med mamma, men er mer restriktiv overfor andre. Pyntete: Ikke noe rosa eller pyntete her i gården, hun vil ha bukse og en tøff genser. Helst ikke strikk eller klyper i håret. En sjelden gang vil hun ha på kjole og smykke i halsen, men da er det spesielle anledninger!
lille sprelle Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Skal ikke svare fullstendig på denne tråden, men morsomt å lese for en som har ei på 3,5 år.
Mammaen til Nemi Charisma Skrevet 18. september 2011 #8 Skrevet 18. september 2011 rydding: I bhg er hun med å rydder. Her hjemme er hun også med, men blir lett distrahert. Leker fint på egenhånd, men foretrekker noen å leke med. Kan være dominant, men også den som tar i mot instruksjoner og settinger. Hjelper til når jeg spør. Men det kommer ann på dagsformen. er hun sliten etter bhg så krever jeg mindre av henne rett og slett. Men hun dusjer og såper seg inn selv, tørker seg og kler på seg selv. God hukommelse, god i å se sammenhenger. Kan stille de mest vanskelige spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå