Gå til innhold

Har blitt veganer =)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har godt over til vegankost da animalske produkter gjør slik at jeg får mere vondt i mine ledd (leddgikt) Nå som jeg ikke spiser noen animalske produkter trenger jeg ikke å ta mine medikamenter. Det har altså ingenting med en overbevisning ovenfor bruk av dyr til overlevelse, men at inntak av animalske produkter gjør min kropp fysisk vondt. Så ja, jeg bruker ull..

Annonse

Det går faktisk an å ikke spise animalske produkter av dyrevelferdshensyn, men allikevel kjøpe seg en ullgenser. Hvis alle gjør litt, eller det de kan, (i dette tilfellet avstå fra å spise animalske produkter) for en bedre verden så vil jorden bli et bedre sted å leve.

Selvfølgelig går det ann, men de deffenisjonene jeg har sett av "veganer" innebærer å holde seg unna alle produkter som er laget av dyr, ikke bare til mat.

Jeg er imidlertid ikke enig i at jorden ville bli et bedre sted å leve om ingen spiste animalske produkter.

http://www.dyrsrettigheter.no/vegetar/mat-for-fremtiden/

Argumentene for å ikke spise kjøtt (eller i det minste, for å spise mindre kjøtt) er så mange og så overbevisende at det ikke går an å overse de om man ikke bor under en stein eller har null empati for andre levende skapninger.

Hva er veganisme? (definisjon)

Veganisme er et kosthold helt fritt for alle animalske produkter - kjøtt, fisk, egg, melk og så videre. For de aller fleste veganere innebærer veganisme også å unngå animalske produkter også utenom dette. Veganisme kan altså også defineres som en livsstil fri for produkter som forårsaker dyr lidelse på noen som helst måte.

Dette er norsk vegatar forening sin defenisjon på veganisme. Son mere ser er det normalt for de fleste veganere å avstå fra ullprodukter ol. Å være veganer er for de fleste mer enn å være vegetarianer og ikke spise meieriprodukter eller egg.

Annonse

Jeg er absolutt "på dyrenes side", men katter i fangenskap? Greit det ikke er bra med katter innelåst i en liten leilighet, men katter som husdyr her i Norge ihvertfall har det vel ganske bra stort sett? Jeg elsker katten min over alt og behandler henne som en dronning.

Det er ikke vanskelig å unngå mangelsykdommer som veggis, så lenge man gidder å lese seg littegrann opp på kost og ernæring. Jeg vil påstå det er lettere å leve sunt som veggis enn som kjøtteter. Har du tenkt på alle de veksthormonene og all den antibiotikaen du får i deg når du spiser industri-produsert kjøtt/fisk?

Jeg tror poenget for de som fremmer dyrevelferdssiden av veggis argumentene er at dyr skal få lov å leve for sin egen del, ikke for å bli utnyttet av mennesker til mat/klær etc. Dvs at dyrene skal få leve naturlig på den måten de var skapt for, i fri utfoldelse, og uten å bli påført smerte og lidelse for menneskets del.

Tror ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for katten din, men det finnes nok mange små kaniner, hamstere, undulater og gullfisk som lider en ganske trist skjebne som kjæledyr alene i små triste bur i de mange hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...