Gutt 08 Jente11 Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Denne gangen har jeg dristet meg til å lage middagsmat til babyen selv, men synes noen ganger det blir litt smakløst. Er det noen krydder som babyer godt kan få? Holder meg unna salt, pepper og kanel, men lurer på karri, hvitløkskrydder, dill osv. Eller andre måter å gi litt smak til maten?
sisten Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Da alle smaker er sterkere for barnet enn for oss skulle de egentlig ikke trenge krydder :-) det er også salt i de aller fleste krydder som ikke er bra for barnets nyrer. Det smaker kansje smakløst for deg, men barnet har mer ømfintlige smaksanser så det faller i smak uten krydder som regel. Hvor mange måneder er ungen?
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 jeg fant dette jeg...kanskje du kan ha nytte av det? ikke prøvd det selv siden jeg ikke lager babymat...men her er ihvertfall det jeg fant,er fra en baby-matbok slik jeg forsto det... Barnvennlige urter - dill (til laks, øreet, sauser, grønnsaker og salater) - koriander (sammen med hvitløk, vårløk, tomater og chilipepper - passer godt til kylling, fisk, grønnsaker) - laurbærblad (god i fiskekraft, kjøttkraft, supper og gryteretter) - basilikum (smaker best når den er fersk sammen med tomater og milde oster som mozzarella og fetaost) - persille (til nesten alt) - timian (pizza, gryteretter, fiskesuppe og tomatretter) Barnevennlige krydder - kanel (i bakervarer, desserter og gløgg, men smaker godt til kjøtt og fisk også - passer godt sammen med eple) - kardemomme (til kylling og lam - letter fordøyelsen) - muskat (i melkeretter og passer godt sammen med løk, blomkål, spinat og potet) - ingefær (brukes mye sammen med hvitløk og chilipepper, ekstra godt i supper)
bitthen Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Mini elsker hvitløk. Har fått det i maten siden 6-7 mnd gammel. Hvitløkspulver gjerne. Setter god smak.
Busy_bee Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 Jeg tror heller jeg ville brukt litt ferske urter enn tørket krydder til å begynne med. Da blir smakene mye mildere enn fra krydderboksene. Som hun over nevner, så inneholder mange av boksene salt, som babyene ikke skal ha. Men, så vidt jeg vet er de fleste urter greie til rimelig små babyer. Hadde nok uansett ventet til en del smaker var innført før jeg hadde begynt å gi krydret mat. Maten smaker helt annerledes for en baby enn for oss voksne. Prøv heller ut ulike typer matvarer før du begynner med krydder/urter vil jeg si. :-)
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 samtidig må jeg si meg enig i hun som skrev over meg...vi bare tilsetter enn klatt smør i middagene hans vi...usaltet vel og merke.... det setter han pris på...de har bare spist grøt og melk de så er ikke mye som skal til før de kjenner en vesentlig forskjell...
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 20. august 2011 #7 Skrevet 20. august 2011 sisten jeg mente jeg måtte si meg enig her hehe...var mange som svarte omternt samtidig;) men håpoer du finner ut av det ihvertfall;) personlig holder vi oss til litt smør som sagt;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 Hvitløkspulver og Provencekrydder er slagere her, i små mengder vel og merke:)
kinaputten Skrevet 20. august 2011 #9 Skrevet 20. august 2011 jeg bruker mye forskjellige urter i matlagingen til mini, som feks i denne lakseretten med dill og hvitløk. Mini er veldig glad i mat med smak i har jeg funnet ut http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/06/laks-med-stpotet-og-dill-6mnd.html
Gutt 08 Jente11 Skrevet 22. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2011 Tusen takk for mange gode svar! Og har selvfølgelig lite krydder i ja:) Jeg er ikke så glad i mye krydder selv heller, og resten av familien bruker heller ikke salt i maten (med noen få unntak), så jenta vår på 7mnd får omtrent det samme som oss. Var faktisk nettopp laksemiddagen som ble litt smakløs, så takk for tips:) Hadde laks, ris, løk og gulrot sammen, men ble VELDIG tam smak. Jenta så ut til å mene det samme, og litt hvitløk gjorde susen:) Tror jeg skal få meg litt friske urter, for det blir jo godt for hele familien:) Takk takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå