Gå til innhold

Hvor mye får barna deres i lørdagsgodteri skåla?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 år 5-6 gummigodt, et par -tre sjokoladerbiter (f.eks. tvist eller fra en tor plate) og kinderegg. Av og til kjærlighet.

Men dette varierer selvsagt ifht hva vi har og om hun har ytret noe ønske. Når kvelden er ferdig, får hun ikke mer dagen ettepå. Det er ikke noe som heter å spare. Det er lite bra for tennene.

4 år og han får velge seg 3-4 ting på butikken og det er som regel en kjærlighet,gomp eske og en sjokolade.

Her er det fri tilgang på frukt i uka, så det er ikke godteri her i huset.

I sommer fikk han også 1 is nesten hver dag :)

Annonse

Her er meg som ikke er nazi eller slakk.

barna mine er stort sett totalt uinteressert i godteri når de er borte. Det er jo det fine. Men at folk kaller frukt godteri det syns jeg er trist.

Hvorfor er det noen som ikke tror på det som blir skrevet her? At vi er prektige? Er det virkelig SÅ vanskelig å tro at en gutt på 3,5 er fornøyd med et kinderegg som lørdagsgodt? Og at vi kjøper inn kanelboller, lefser og is til helgene - er DET så rart?

Av og til tror jeg at enkelte her inne lever i sin egen, sære boble.

Her får jentene på 3,5 og 7 plukke seg litt lösgodis.

Har blitt litt vel mye den senere tiden fant vi ut, så i dag fikk de for 10 kr hver. Hans jente på 7 får egnetlig 15 kr i ukepenger, men det kan minske om hun oppförer seg dårlig (hun får godt om sjanser), så denne uka hadde hun ikke mer enn 10 kr. Men hun får velge om hun vil bruke alt på godis, elle om hun vil spare noen kroner.

Jeg er ganske enig med hun lengre opp her som ikke var nazi...hehe

Man skal kunne unne seg litt også utenom lördagen, så lenge det ikke blir for mye.

Det jeg kaller godis (sjokolade, lösgodis, chips osv) har vi bare på lördager. Hender vel en gang inn i mellom at de får en kjärlighet på pinne i löpet av uka, men vanligvis ikke. Derimot elsker jeg å bake, så det blir nok ofte endel sötsaker. Men barna får jo ikke så mye. Värre med oss voksne... ;) Men har jeg bakt boller eller en kake, får de selvfölgelig smake ett stykke.

Kostholdet ellers erganske bra og vi har aldri sjokoladepålegg, og bare en sjelden gang peanöttsmör og syltetöy. Så det går nok bra med dem.

Vi forsökte med å bytte ut lördagsgodiset med frukt her for en stund siden. Det var de med på. Men da kjöpte vi litt mer eksotisk frukt enn vi bruker (pasjonsfrukt, sharonfrukt, melon, physallis ol). Det har ikke gjentatt seg, men kommer foreslå det igjen snart! :)

Mene to har ikke noe fast de får hver lørdag, det varierer fra gang til gang. I dag kjøpte vi en pose potetgull som de fikk en skål av hver, en is hver, yngste kjøpte en pose med smågodt og en sukkerpinne og eldste kjøpte en sukkerpinne, hubba bubba(hun har spist en) og en liten eventyrsjokolade. + de har spist noen kjeks med sjokoladebiter.

Eldstemann på 2½ får en liten skål med potetskruer, popcorn e.l. og en liten skål med enten et kinderegg (eller tilsvarende med Mikke, Ole Brum, Biler eller Thomas-toget). Dette er fast i tillegg får han litt godt som gjerne varierer fra uke til uke, f.eks i dag fikk han en liten melkesjokolade og en eske Gomp, mens i forrige uke fikk han noen litt smågodt.

Jeg synes det er litt rart å gi rosiner og frukt til smågodt. Dette er hverdagsmat for oss og gutten vår spiser mye frukt i løpet av en dag. Jeg synes faktisk det skal være lov å kose seg litt ekstra på lørdagene. Hva man får til lørdagsgodt vil aldri være avgjørende for hverken vekt eller helse, det er det man spiser resten av uken som teller.

Det varierer veldig. Kan være en lørdag det ikke er noe godteri, og en annen er det mer. Av og til kan vi kose oss med noe midt i uka også, det varierer. Men sjokoladepålegget hører lørdagene til ;)

Jeg har ikke helt sansen for at små unger skal få i seg alt det sukkeret som de får av å spise masse sjokolade, smågodt osv, så jeg synes det er bedre å kjøpe inn potetgull, ostepop eller popcorn. Men vi har jo godteri innimellom for det da.. Mine er 10, 6 og 2 år. Vet de får (for) mye godteri de helgene de er hos pappan sin, så greit det blir litt mindre av det annenhver helg tenker jeg ;)

En på 7 år får 15 kr i ukepenger men om hun ikke oppfører seg så får hun mindre?

Og i tillegg får hun velge om hun vil bruke "alt" på godis eller spare noen kroner?

Unnskyld meg men....Staaaaakkars liten!!

Annonse

Jenten vår på 6 år får plukke seg tre ting fra butikk hyllene, eller velge seg litt forskjellig små godt. Men noen lørdager velger hun en ny film . Da får hun ikke lørdagsgodt. Og det vet hun.

Ser det er en som spørr hvordan chipsen kan holdes god lenge, legg den i kjøleskapet og den holder seg sprø og god.

Vi har ikke lørdags godterier, men spiser is og goodis når det passer oss. Vi har heller ikke fredagskos, men koser oss når vi føler for.

Vi bor ikke i Norge og jeg føler vel egentlig at det er litt voldsomt til rutiner man skal ha på alt mulig.

Hvorfor er det synd på henne?

Lösgodis for 15 kr er nok for en 7 åring her i Sverige. Billig godis. Av og til kjöper vi potetgull eller jeg har bakt kake, så det får hun jo i tillegg.

Vi vil läre henne verdien av penger og at ting ikke er gratis.

Hva skal en 7 åring med masse penger i lommeboka/sparegrisen? Hun får spare litt og litt. Större saker får hun önske seg til bursdag og jul.

Er også en ganske effektiv måte å få henne til å oppföre seg bra på, da hun såklart vil ha ukepenger.

Finnes ikke synd på henne! Hun synes det er kult med lommepenger.

Vi har enda ikke innført noen "lørdagsgodt-tradisjon" her i huset, og tror ikke vi blir til å gjøre det heller med det første. Vi pleier heller å kutte opp all slags frukt og grønnsaker å legge i en skål. Det hender vi lager fruktsalat og har is eller krem til. Barna er 7,4 og 1 år.

Mye sunnere, og barna her er veldig glad i frukt. Pleier å variere litt innimellom så de ikke går lei.

Hvorfor er det så mange som gir rosiner? Det er jo ikke sunt i det hele tatt.

Chips holder seg like godt lenge i tupperware bolle. Jeg har en salatbolle som bare brukes til chips, helt super

Små barn bør kun spise rosiner i mindre mengder. Et høyt konstant forbruk kan bidra til inntak av muggsoppgiften okratoksin A (OTA). OTA gir ikke noen umiddelbar forgiftning, men har uheldige langtidsvirkninger. Folkehelseinstituttet vurderte inntak av rosiner høsten 2010. Grenseverdien for ukentlig inntak for OTA kunne overstiges for 1-2 åringer ved å spise ca seks esker rosiner à 45 gram ukentlig. OTA kan svekke immunforsvaret, være skadelig for nyrene og virke kreftfremkallende ved vedvarende høyt inntak.

03:33 her

Så klager mange på at deres barn er hyperaktiv og får diagnosen ADHD!

Visst, gi dem massevis med godteri, ketchup og 2 liter Cola til å spylle ned Ritalin med.

Og dere skal være foreldre!

Svært som alle skal klage på rosiner, da. ;-) Jeg er en av de som gir rosiner til gutten vår (han er kun 2 år og har ikke "lært om" godteri ennå, og jeg ser ingen grunn til å innføre det før han skjønner at det er en greie). Selvsagt vil han snart ha sjokolade eller annet i stedet for rosiner, og da kommer han til å få det.

Rosiner er helt greit (ikke usunt på noe vis, og mye sunnere enn godteri) så lenge man holder seg innen mengden man skal gi, som du også refererer til over. Som ansvarlige foreldre kjenner vi selvsagt til dette, og holder oss langt innenfor denne grensen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...