Gå til innhold

Blir litt irritert over enkelte uttalelser i forbindelse med denne Odd Nerdrum saken

Anbefalte innlegg

Han er nå dømt for skatteunndragelse i forbindelse med salg av noen bilder.

Greit nok, tjener man penger, så skal men betale skatt. Slik er det for ALLE.

Så kommer reaksjonene.

Utallige kunstner kollegaer kommer med uttalelser som "Man må ta hensyn til at han er kunstner. Når man er kunstner så er man ikke så flink med tall" og lignende.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert.

Det er mange yrkesgrupper hvor folk driver egne firmaer, og ikke er "så flinke med tall".

DE SKAFFER SEG REVISORER OG REGNSKAPSFØRERE.

Det å ikke være så flink med tall er INGEN unnskyldning.

Fortsetter under...

Gjesp.... bare et påskudd fra kunsterkollegaene. Kunstnere har en tendens til å se på seg selv som verdens navle og kan ikke nedlate seg til å betale skatt som jørgen hattemaker & co.

Sperr ham inne! Kanskje disse kjekke kunstnerkollegaene kan lære noe av hans eksempel?

Helt enig med deg.

Har sett at det er blitt snakket om at han kanskje ikke skal få male i fengselet, og det synes jeg han skal få lov til.

Når folk får lov til å ta utdannelse i fengselet -bør han få lov til å male.

Maleriene kan gis bort, auksjones bort til veldedige formål, pynte opp offentlige kontorere /sykehus el. Men han bør IKKE få lov til å selge bildene han maler i fengselet og tjene penger på dem.

Jeg kjenner også at jeg får litt vondt i oppgittheten min av noen av kronikkene og forsvarstalene i denne saken. Om det er så at kunsten er så høyt hevet over slike trivielle ting som penger og skatt, så er det jo rart at man har millioner både her og der...tjent på kunst.

Jeg mener absolutt at kunst er viktig og at man skal betale for kunstverk, men da må kunstneren innse at penger tjent = inntekt = skattes av.

Det er bare surr hele greia når man mener at han skal slippe å betale skatt av 10 mill, bare fordi man strever hardt for å leve opp til kunstnermyten om at man er et livsfjernt, eterisk og "større enn livet selv" menneske. Nerdrum er ikke en spesielt stor kunstner på verdensbasis heller...

Annonse

Lurer på om de tenker over hva disse uttalelsene fører til?

Jeg har ikke møtt et eneste menneske siste dagene som ikke himler med øynene over disse kunstnerene som liksom er hevet over vanlige regler fordi de er nettopp kunstner.

Mannen min er også selvstendig næringsdrivende, men siden han er en vanlig arbeider innser han sine begrensninger og betaler en regnskapsfører for å passe på at alt går rett for seg når det gjelder moms, skatt osv. Dette skal altså kunstnere fritas fra?

Det er så latterlig, og absolutt alle synes det er like latterlig. De synker i mine øyne, og i de fleste andres øyne også mener jeg. Greit at de beste kunstnere er litt rare og sære, men følge reglene må de uansett altså.

Men han er jo et geni, og genier trenger da ikke å betale skatt...? :P

Enig med hi, jeg må innrømme at jeg håper han kommer i fengsel selv om han anker; skal det liksom være andre lover for ham bare fordi han er kunstner? Han er jo ikke tilbakestående, og vet nok godt hvordan skattesystemet i Norge fungerer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...