Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2 uker gammel baby sliter med luft i magen. Han trøkker og stønner i flere timer. Han skriker til noen ganger også. Helt tydelig at han ikke er fornøyd. Jeg har prøvd å massere magen med klokka og sykle med beina hans. Jeg var på apoteket nå og kjøpte minifom og ammete (ammete NAF). Men de på apoteket visste verken om jeg kunne gi han minifom eller gi han litt ammete.Hva har dere gitt deres baby som har slitt med luft? Noen erfaringer med at mor drikker ammete?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe problem å gi mini litt avkjølt ammete. Annen te på fennikel og/eller anis kan også funke fint. Sikkert en del billigere enn ammete også. :-) prøv velassorterte helskostbutikker.

Her funket sukkervann best. (1ss sukker i 1dl vann).

Av andre småtips, så funket det godt her å la mini ligge litt på magen, f.eks. på stellebordet. Da kom ofte en ekstra rap. Det kan også hjelpe å klappe nedenfra og opp når du skal få opp en rap. Og en siste ting jeg kom på I farten, kan være å bære ham liggende over armen (flyvende stilling om du skjønner). Da får de strukket ut magen, samtidig som at det blir et lett trykk på som kan hjelpe luften ut. :-)

Skrevet

Vi har brukt minifom med godt hell. Prøvde Fenikkelte også, men det funket ikke så bra. Har prøvd å ha gutten på magen også, men det hater han når han har mageknip. (minifom virker først etter noen dager).

Skrevet

Vi har prøvd ut fenikkel te. Det hjalp ikke her i gården. Sukkervann er også prøvd ut. Det hjelper der og da, men blir raskt skriking igjen. Vi har nå prøvd minifom i 1 1/2 dag og det ser ut som at det hjelper for vår lille skatt. Jippi!! Som Busy_bee sier så hjelper det å legge han på magen, og bære ham liggende over armen. TIl oss så hjelper det med å la han ligge i bæresele, gjerne med at vi tar knebøy samtidig :) hvis du ikke har bæresele, hold mini tett inntil deg og ta noen knebøy. Rart men det funker hver gang :) Vi har også prøvd vippestol med vibrering. Han fikk ut en del luft der, men klarte aldri å roe seg helt. Nå er det blitt bestillt time til manuell terapi som skal prøves ut hvis minifom ikke fungerer.

Lykke til :)

Skrevet

Og et lite tips til, hvis du skal prøve ut ammete/fenikkelte så ha det i engangssprøyter som du har liggende i kjøleskap, så slipper du å lage te for hvert måltid :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar - skal prøve ut rådene dere kommer med! :)

Hvor mye te skal jeg gi han? Og evt hvor mye sukkervann?

Skrevet

Jeg pleide å gi ham ca 2 ml (en liten engangssprøyte). Nå får han en sjelden gang og da er det som regel en 5 ml sprøyte han får. Men nå er min over 6 mnd.

Så vidt jeg har skjønt er vi veldig "restriktive" på denne fennikel/ammeteen til små her i dette landet, mens de i andre land gjerne gir på flaske med 50-100 ml. Så jeg tror ikke du trenger å være så bekymret det.

HS sa ihvertfall til meg at så lenge ungen la godt på seg og fulgte kurven sin, så gjorde det ingenting om han fikk litt sukkervann innimellom. Det viktige var at det ikke ble en erstatning for melk. Her kunne han noen dager få utallige sprøyter, andre dager kanskje bare 1-2. Og nå kanskje et par i uken. Så alt etter behov. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...