Gå til innhold

Kan noen fortelle meg at dette er helt normalt? (ang menstrasjon)

Anbefalte innlegg

Har hatt bittelitt uregelmessig menstrasjon siden sønnen min ble født for to år siden. Litt kortere sykluser (3 uker) og litt kortere mensen (4-5 dager mot 7-8 dager).

Men nå har jeg søren meg hatt mensen siden 22 juli, over 4 uker. Det begynte med gammelt (unnskyld) blod i ca en uke, bare bitte litt hver dag, så gikk det over til en ca normal mens og nå har jeg blødd rustrødt i ca 14 dager. Har ikke veldig vondt men litt mensmurring nå og da. Det kjennes litt ut som de første ukene av et svangerskap - oppblåstheten.

Er 36 år, 0 sjanse for at jeg er gravid (har ikke sex), går ikke på prevansjon og har ikke gjort det på sikkert 15 år.

Fortsetter under...

Jeg tror det er under ett år siden sist jeg tok celleprøve, hørte ikke noe så da var jo de normale. Men jeg skal selvsagt til lege.

Men...det er vel "normalt" også å ha slike blødninger en gang i blandt?

Ville ringt gynekologen jeg, fastlegene kan ta seg av forkjølelser o.l. mens underlivet mitt går jeg til gynekologen med...

Det er ikke normalt, men jeg tror de fleste kvinner opplever blødningsforstyrrelser en eller annen gang i løpet av livet. Det er jo hormonene dine det er noe galt med da, og ikke nødvendigvis underlivet.

Du trenger bare henvisning til gynekologen første gangen du skal dit, når du først har vært der en gang har de deg i papirene sine og kan ta deg imot når som helst.

Når du ringer og bestiller time hos gynekologen spør de om du har vært der før, om du svarer ja får du første ledige time, for da er du allerede pasient hos dem. Så fungerer det her ihvertfall...

Annonse

Om du hadde en frisk celleprøve for et år siden er sjansen for så langt fremskreden kreft at du har symptomer på den nå forsvinnende liten. Ville ikke bekymret meg for det.

Grunnen til at vi skal ta celleprøve hvert tredje år er jo at denne krefttypen utvikler seg så langsomt og gir veldig få symptomer før det har gått lang tid. Er mye større sjanse for at det er hormonene som er i ubalanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...