Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på skole på mandagen og da må jo barnefaren passe babyen vårres på 4 måned. Har prøvd å pumpe tildligere men har aldri fått til mer en noen få milliliter etter mye pes..Melka renner ikje akkurat ut men kommer i noen saaaaaakte dråper. Det samme når jeg har prøvd å håndmelke. Babyen har imidlertid ingen problemer med å få ut melka så tror ikje det er nåkka "galt" med puppan :) Vil jo så gjerne at han skal få morsmelk også når jeg ikje er tilgjegelig. Men som sånn det ser ut no må vi faktisk ty til erstatning. Egentlig ikje noe problem, er jo mange unga som veks og trives med det. Men vi prøvde det litt denne uke og han nektet det tvert..om det va smaken, temperaturen eller flaske vet vi jo ikje. Er veldig takknemlig hvis noen der ute har tips og råd hvordan få til pumping!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg strevde også er par ganger med pumpinga før jeg knekte koden. Jeg tenkte "hvordan er det lillemor dier?" jo... hun stimulerer/suger brystet leeeenge før selve melka kommer. Kanskje borti et halv minutt enkelte ganger. Så da prøvde jeg å gjøre det samme med min manuelle brystpumpe.

Jeg pumpa små, hurtige pump i et lite halvminutt, for så å gå over til langsommere handbevegelser... og etter en stund kjenner jeg at melka kommer, da prikker det i det andre brystet.

Håper det var til hjelp :)

Skrevet

Rådet fra jente_80 om å pumpe litt fort en stund først, før du begynner "på ordentlig" er bra. Ellers anbefales det å pumpe minst 2 timer pr dag tilsammen på begge bryst (dvs 1 time med dobbelpumpe) om du fullpumper, skal du bare pumpe en gang om dagen ville jeg minimum pumpet 10 minutter på hvert bryst, men helst 20 minutter. Elektrisk dobbelpumpe vil med andre ord spare både tid og håndkrefter....

Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping

Hvilken pumpe er det du har nå? Mange opplever at de ikke får ut noe med et merke, men får masse med et annet. Derfor kan det være lurt å prøve et annet merke eller en annen type (manuell/elektrisk) om du ikke får ut noe særlig med den du har. Kanskje du har en venninne du kan låne pumpe av for å teste, så slipper du bomkjøp?

Om det ikke går å gi flaske, så prøv med kopp. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating

Dersom dere bruker flaske, så anbefaler jeg "langsom mating". http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Som elev/student ha du krav på tilrettelegging slik at du får nødvendige pauser til amming/pumping. Dette vil si fri fra obligatorisk oppmøte/lab/øvinger/praksis/eksamen i den tiden du trenger for å amme/pumpe, samt et tilfredsstillende sted å gjøre det.

Jeg er ammehjelper, det er bare å ta kontakt via pm eller (helst) epost. Adressen står på profilen min.

Skrevet

Tusen takk for alle tipsan :) har prøvd litt til, går ikje så veldi bra..men kansje en liten smule bedre. Har en Avent pumpe (manuell) men må kansje prøve en annen merke siden det virkelig går tregt og gjør av og til vondt også. Det gikk imidlertid bra å gi fra kopp det lille jeg klarte å skvise ut :) Et spørsmål til til deg lillenims: er det sånn at alle klarer å pumpe bare man finner riktig pumpe og får litt teknikk? Kjenner at jeg blir så frustrert når det ikje funker og begynner å tenke at jeg bare klarer ikje dette..

Skrevet

Hei, er du sikker på at du bruker pumpa riktig? Kan være litt "tricky" å få den manuelle pumpa til Avent til å virke, synes jeg. Får du for eksempel bra nok vakum når du prøver? Hvis ikke er det et godt tips å skru sammen/bruke pumpa rett etter at du har fuktet alle pumpedelene - det hjelp i hvertfall meg mye. Jeg har prøvd forskjellige pumper, og leide også en elektrisk en periode. For meg var ikke disse bedre enn den manuelle. Lykkke til!

Skrevet

Proev (det er litt vanskelig, og kanskje du trenger ei haand av sambo eller noe) aa pumpe det frie brystet samtidig med at du ammer. Ingenting stimulerer melkeproduksjonen mer enn selve amminga mens den paagaar.

Uansett, det er noe som ofte kan ta tid aa komme skikkelig i gang. Men bare fortsett aa proeve saa gaar det seg til en dag.

Skrevet

Øh, det er farlig å si ja og farlig å si nei ;)

Jeg vet det er mange som gir opp, men vet ikke om det er fordi de ikke prøver mange nok pumper eller fordi de ikke kan pumpe... Samtidig vet jeg også at det er mange som prøver en annen type pumpe (merke/virkemåte) og får ut masse da - jeg fikk ut null og niks med Avent, men Medela sine funker fint. For andre er det annerledes.

Særlig med manuell pumpe er teknikk viktig, og da må du bare prøve deg frem. Med elektrisk er det litt teknikk, men mest i form av å finne riktig styrke samt litt for å finne ut om du bør presse pumpa mot brystet, vri på den for å endre vinkel undervegs osv.

Siden du skal pumpe hver dag i, si, et halvt år, ville jeg absolutt skaffet en elektrisk pumpe, helst dobbel. Det vil spare hendene dine for utrolig mye jobb, og du kan sitte og lese eller surfe mens du pumper. Sjekk om sykehuset/barsel, apotek eller ammehjelpen (se http://www.ammehjelpen.no) i ditt område leier ut, det er kjekt å få prøvd om pumpetypen funker før du investerer i din egen.

Et alternativ er å lære deg håndmelking, mange får ut mye mer da enn med pumpe. Det er mye teknikk, men om det først sitter så er det både billig og effektivt, og kan brukes overalt. Det finnes video på http://www.ammehjelpen.no/video

Skrevet

Takker så mye for hjelp, det går faktisk mye bedre no :) Ikje sånn at jeg klarer å fylle en hel flaske ennå, men en halv en i hvert fall :) Går i samlingsbasert studie så det er heldigvis ikje hver uke jeg har skole. Tror dette skal gå finfint etter hvert! Var veldig godt å få litt støtte og hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...