ToneC Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Hei, har noen lest denne artikkelen. Hva tror dere? Litt nysgjerrig på erfaringer,jeg. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article508652.ece
Gjest Madolyn Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 En veldig provoserende artikkel, skrevet av folk som enten ikke har barn, eller som har hatt veldig enkle barn med gode sovehjerter. Perfekt artikkel for å få 50 % av alle småbarnsmødre her i landet til å føle seg utilstrekkelige. Dersom de trur at alt som skal til for å få et urolig barn til å legge seg uten et knyst om kvelden og sove natta gjennom, er 2-3 kvelder med skrikekur, så er de ikke eksperter på barn, men eksperter på å være uvitende.
ToneC Skrevet 19. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2011 Er heller ikke enig i at "skrikekur" er noen god løsning. Men som det står i denne artikkelen, og noe helsesøsteren min også har sagt så kan barn klare seg uten nattmåltid. (i flg dem). Vet at dette varierer fra baby til baby, men lurte på om det faktisk er noen her på forum som ikke mater x flere på natta.
A_K Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Er enig med Madolyn at dette er en provoserende artikkel! Det er gjennomførbart med 1/3 av alle babyer. Datteren min sover 19-03, noen netter helt til 06. La inn rutiner fra fødselen av, eller prøvde i hvert fall. Hun klarer seg uten mat noen netter, men det kommer nok an på hvor mett hun var når hun la seg. Skrikekurer har jeg ingen tro på eller ønske om å gjennomføre på mine barn.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Her brukte vår sønn 3 uker på å lære å sove natta gjennom, og vi hadde ikke skrikekur på han.. Hvordan han lærte det: er snill og rolig unge, og kan gjerne sove i evigheter om han får lov hehe.. Man lar jo ikke en unge skrike seg i søvn :-/
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Med andre ord: synes den artikelen er utrolig idiotisk... Skal vi nekte ungen mat om den er sulten på natt da lissom?!
Cybele Skrevet 20. august 2011 #7 Skrevet 20. august 2011 Sier som Madolyn: man lar ikke et lite barn skrike seg i søvn. Og sovne etter flere timers gråting fordi det kapitulerer av utmattelse og lærer at "ingen kommer når jeg roper på mamma". Grøss. Nei, jeg syns det er utrolig rart at helsestasjoner "henger igjen" i denne gamle myten. Min helsesøster sa det samme på firemånederskontrollen: "ja, nå trenger de snart ikke mat på natta lengre". Og dette er jo babyer som kun får melk! Nei. Jeg anbefaler å lese Gro Nylander, landets største og beste ammeekspert. Hun sier blandt annet at først etter at tre måltider fast føde er etablert på dagtid, kan barna kanskje sies å ikke behøve nattmat. Og likevel finnes det babyer som har behov for mammamelk på natta langt utover første leveår. Jeg ammer Gustav kl 1830 når han legger seg, kl 22 når jeg selv legger meg (løfter ham sovende til brystet og kan tømmer ett bryst i søvne, legger ham tilbake), kl ca 02, kl 04 og 06. Kanskje mye, og sikkert hårreisende for mange helsesøstre, han er 5,5 måned og over 8 kg ( og har da i følge helse-Norge null behov for mat på natta). han spiser glupsk, og er tydelig sulten. Vi løser dette med samsoving, da slipper jeg å våkne så veldig.
C.L.H85 Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 Ja jeg tror ikke på å tvinge på babyen rutiner for tidlig. Men ha forskjellig soveplass dag og natt, er jo ikke farlig. At små babyer ikke trenger mat på natta?? Vel tror det blir slitsomt å venne en baby på f.eks. 3 uker til det... De kan jo plutselig ha utviklingssprang som tilsier at de trenger mer næring.... Tulla mi på 4,5 mnd legger seg som regel rundt 19-20.30 etter hyl og skrik.... Og har da ett nattmåltid mellom 2 og 4 på natta. Gidder ikke stresse med å avvenne dette enda;) De første ukene stresset jeg med rutiner, fordi jeg var redd at hvis jeg ikke gjorde det da... Så var det for sent. Men funnet ut at det er greit å la småttisene styre det litt selv;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. august 2011 #9 Skrevet 20. august 2011 Jeg synes den artikkelen er ufattelig dårlig, og blir like oppgitt hver gang jeg leser den, eller ser at det blir referert til den. Synes at denne uttalelsen sier det meste; – Når det er natt skal man sove. Ferdig med det. Spedbarnet skal sove i sin egen seng, men jeg oppmuntrer til bruk av kosedyr, sier Sørensen. hahahhaha. Så enkelt er det liksom. Jadda. Som om alle spedbarn finner like god trøst og trygghet i en dum og syntetisk BAMSE liksom... jada, lykke til med den kjære søvnforsker...
ToneC Skrevet 20. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2011 Tydelig at denne artikkelen provoserte,ja.. Skjønner det ikke er noen som støtter denne teorien, men har hørt flere rundt meg referere til at man ikke skal ta barnet opp med en gang det gråter. Men det er kanskje litt større barn. Uansett, tror man må finne sin egen måte i forhold til hvordan barnet er/hva det trenger.
littlefairy Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Denne artikkelen blir kanskje misforstått og er litt dårlig skrivd synes jeg. Er enig i mye av det dem sier. Gutten min hadde en uke hvor han bare skulle i senga våres (jeg skrev innlegg om hjelp for litt siden, men fikk ingen(!) svar.) Det vi gjorde tilslutt var å være konsekvent på å ikke ta han opp og ut av rommet sitt når han våknet. og det tok bare et par dager så roet han seg veldig fort, bare vi var der og ga han smokk og bamse når han våknet. Nå litt over en uke etter så sov han inatt 11timer i sengen sin med 1 eneste oppvåkning, og roet seg med kun smokk!! Oppgaven vår som foreldre er å gjøre barna trygge i sengen sin, hvis barnet gråter om natten/kvelden, og vi kommer å "river" dem ut av senga for å trøste, kan barnet oppfatte det som at vi hjelper dem ut fra "det skumle", altså å ligge i sengen sin. Men misforstå meg rett, gutten er straks 8mnd, og vi har alltid vært der hos han, sittet sammen med han, kosa han, stryki/trøstet og aldri forlatt han. Jeg ville aldri latt min lille 3ukers gammel baby ligge å skrike på den måten, men nå visste jeg at gutten gråt fordi han ville i vår seng, i den gode trygge varmen til mamma og pappa, fordi han ble redd på rommet sitt., og vi går aldri fra han når han skriker, vi trøster og koser og gjør alt helt til han skjønner at det er trygt og greit å være i sengen sin. Men skjønner at folk blir provosert når de skriver "la barnet skrike noen netter"..... det betyr jo ikke at man lar de skrike seg i søvn alene!!!
littlefairy Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 og forresten det med søvnassosiasjoner er helt riktig! om baby er vant til å sovne med smokk og en hånd å holde i, og h*n våkner på natta må h*n ha akkurat det samme for å klare å sovne videre, dette skjedde også med vår gutt, og før denne uka hvor han bare skulle i vår seng, måtte jeg stå å holde hånda hans i flere minutter for at han skulle sovne videre, slitsomt, og nå kuttet vi også ut dette, og han sover bedre enn noen gang. Hvis dere har lest litt om det Anna Wahlgren skriver i boken "sove hele natten", så er det jo nettopp dette hun skriver om. Akkurat som at vi voksne trenger f.eks puta vår for å sovne, og hvis den plutselig er borte om natten så blir vi lysvåkne og skjønner at noe er galt... Hvor er puta? Vi må ha den igjen for å sovne. Sånn er det med barna også. Om de blir bysset/puppet i søvn, sover med smokk/bamse etc, så er det jo nettopp det de vil ha for å sove videre ved nattlige oppvåkninger. Derfor er det veldig greit å venne barnet til å sovne selv tidligst mulig. (men jeg lar gutten min ha smokk og bamse og syns det er helt greit foreløpig, heller det enn å sitte hver natt med en hånd nedi sengen hans!) Men for all del, gjør det når dere føler barnet er stort nok og foreldrene er klare for å gjennomføre det!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Joda, men en 8 mnd gammel baby er noe ganske annet enn noen uker gamle spedbarn- som det snakkes om i denne artikkelen.. Og det er dessverre ikke alle babyer som faktisk KLARER å roe seg ned i sin egen seng, hvis de først har begynt å hyle. Det er ikke alle babyer som klarer å roe seg ned selv om man gir dem smokk, koseklut eller bamser- og hva m dem som ikke tar smokk, som jenta mi f.eks..? Det er heller ikke alle babyer som klarer å roe seg ned selv om man stryker dem på kinnet eller hysjer- fordi de skriker seg helt bort, slik at de merker det ikke engang.. Lilletuppa mi f.eks skriker til hun spyr, og hvem orker vel å utsette barnet sitt for det, kveld etter kveld...? Ikke jeg ihvertfall, så da får det heller bare være at leggingen ikke er helt etter den (gammeldagse) "boken"- når det funker så greit som det gjør, ser jeg ingen grunn til å stresse
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. august 2011 #14 Skrevet 21. august 2011 Babyer er dessuten like forskjellige som oss voksne, så alle kan nødvendigvis ikke presses inn i samme rigide "soveskjema", mal eller "fasit".. Babyverdenen er ikke så svart-hvitt som slike artikler liker å fremstille det!
Gjest Madolyn Skrevet 21. august 2011 #15 Skrevet 21. august 2011 Jeg er helt enig med Lykkelig&gla her. Skjønner godt hva du mener med søvnassosiasjoner Littlefairy, skal love deg at jeg har prøvd ut absolutt ALT. 1) Skille klart mellom dag og natt (mørkt, stille soverom på natt, dagsøvn i vogna ute) 2) Skape trygghet/søvnassosiasjoner med ting; dvs smokk, kosedyr, koseklut, mammas genser, seng oppvarmet med varmeflaske, lage et lite og trygt "rede" i senga, osv osv 3) Rigide leggerutiner hver kveld - på samme tidspunkt, de samme handlingene (ren bleie, pysj og vaske hender/ansikt), kveldsgrøt, inn på mørkt soverom for kveldsamming, faste nattasanger osv. 4) Ingen dagdupp senere enn kl 17 5) Har prøvd ut ammete, minifom, fennikelte og passer på å rape gutten godt etter hvert måltid i tilfelle han plages av luft (uten effekt, trur ikke han har vondt men man prøver jo alt) 6) Turer til fysioterapeut, manuellterapeut og kiropraktor Og fremdeles har ikke gutten på 4,5 mnd sjans i havet til å legges i senga, få koseklut/kosedyr og så sovne av seg selv. Han illskriker; høres ut som om han vrenger lungene sine. Han blir rett og slett provosert av at vi står ved siden av og stryker på ham/hysjer når han skriker. Og om han ikke får pupp på natta så illskriker han, og han spiser GODT på natta, for han er jo sulten!! Stakkars gutten blir jo fremdeles så godt som fullammet foruten 1/2 dl grøt på kvelden, og "alle" vet jo hvor lettfordøyelig morsmelk er, og hvor hurtig det brytes ned i kroppen. Vet at de fleste babyer er mye mer fredelige og enkle å ha med å gjøre enn vår gutt, men slike såkalte eksperter burde vite MYE bedre enn å dra samtlige barn over en kam. Alle er forskjellige, og slike uttalelser er kun med på å bygge oppunder slitne mødres følelser av utilstrekkelighet, ovenfor mødre med enkle barn. MEN - nå er jo dette kun en artikkel i et nettmagasin; det er langt fra en forskningsartikkel publisert i et medisinsk tidsskrift. Og nettmagasin lever jo mye av å overdrive/provosere/fange lesere, så man får jo bare ta det for hva det er.
littlefairy Skrevet 21. august 2011 #16 Skrevet 21. august 2011 Jada jeg skjønner at det ikke er "likt for alle", og jeg snakker ikke om å ikke gi barnet mat på natten, jeg fullammet selv til gutten var 6mnd og da også på natten. da begynte jeg mer og mer med flaske (av diverse grunner), og det hendte helt fram til 7mnd alderen at han våknet en natt i ny og ne for pupp/flaske, og tilbyr alltid melk hvis jeg ikke vet hva som er galt om han gråter på natta. Og har som sagt ikke latt barnet mitt gråte på den måten før nå, 8mnd gammel, da jeg skjønte han gråt på "trass" (hvis man kan kalle det det?, det er kanskje heller en utrygghet barnet har når det skjer uvante ting, eller gud veit hva det er for noe. Man må jo selvfølgelig gjøre det som er best for barnet sitt og det er jo bare foreldrene som klarer å lese sitt eget barn. Men min erfaring er hvertfall, at hvis jeg ikke hadde begynt med å la gutten sovne med å holde hånden min i sengen, og ikke latt han komme i vår seng i løpet av natten, ville det kanskje aldri vært et problem heller. Jeg sa også at jeg mener artikkelen er litt feil skrevet og blir misforstått, som de også skriver så er det ikke Ferber-metoden de snakker om, så en ren skrikekur ved og forlate en gråtende baby mener de jo ikke, men jeg er enig i at noen av de tingene som blir uttalt i artikkelen høres litt teit ut. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå