Gå til innhold

Leietakerne har ikke betalt huslei... hvordan skal jeg gå frem for utkastelse ?

Anbefalte innlegg

Hei

Ja, vi prata med dem i går og de hadde frist til i dag å få det ordnet

Men de ungikk meg totalt når de kom hjem nå.

De er en uke for sen med betaling nå.

Forlangte at de skulle komme hit med kvittering når det var gjort.

Leiligheten er fullt møbler og inkludert strøm

Jeg tenker bare å kutte strømmen og be de flytte på dagen.

Men ønsker ikke å komme i problemer selv.

Noen som har gått igjennom prosessen for utkastelse og har noen råd, slik at den blir minst mulig "smertefull" ?

Tusen takk for svar

Fortsetter under...

Det tar vel sånn ca 3 mnd å kaste ut noen på den rette måten. Først må du gi leieboerne en skriftelig utkastelsesvarsel med frist til evt å betale. Deretter kan du gå videre via namsmannen (politiet).

Du skrive en advarsel om at de blir kastet ut om du ikke får husleie betalt innen fks 3 dager, og da går det etter oppsigelse tiden, har dere en mnd så må de flytte etter en mnd.

Dersom de har betalt depositum så kan du ta dette for manglende husleie.

Problemet til HI og andre som leier ut til folk som ikke gidder å gjøre opp for seg et at leieboere har utrolig sterke rettigheter. Det betyr selvfølgelig ikke at de kan bo gratis for alltid, men det er ikke gjort i en håndvending å kaste dem ut.

Dersom leietaker ikke er villig til å flytte ut må utleier belage seg på namsmannen, politiet osv. Det er en lang prosess og utleier taper penger.

Lykke til! Sørg for å få attester på leieforhold fra neste leietager.

Annonse

Regner med du har mins 3 og max 6 mnd depositum. Du bør derfor allerede nå skrive en advarsel om utkastelse om de ikke betaler innen ... Har de ikke betalt da tar du kontakt med namsmannen. Du må gjøre det så for som mulig for det tar en del tid å få de kastet ut og du bør da komme prøve å få de ut innen de de kan dekke av husleie gjennom depositumet løper ut.

Men herregud, du virker jo kjempestreng. Du snakket med dem igår og de skulle ha fått ordnet det til idag? Hva om de har skikkelig trøbbel, da fikser man ikke det på en dag.

Hvis jeg var deg ville jeg att en ny prat og hørt om grunnen til dette, og spørre om de har noe som helst av pengene. Prøv å kom til en løsning.

Og du kan ikke kutte strømmen eller kaste dem på dør, da bryter du mot loven

Du ga de advarsel i går at de måtte betale i dag sier du? Herregud da menneske...! Vist de skulle ha betalt i går, så er det ikke alltid pengene kommer dagen etterpå. Og en annen ting? opplever du dette ofte med DEM? Hvordan er de sånn ellers?

Det kan være mange grunner til penge kriser, De kan ha hatt en gjeld også har namsmannen vært å trukket fra konto? Å derfor bare hatt nok til mat på bordet? Eller kanskje LØNNEN, trygda og osv ikke har kommet inn? Ha tålmodighet så lenge dette ikke skjer ofte, prøv å tenk deg om enn bare på de pengene dine. Jeg regner med at du får de nok uansett. Å du har vell mat på bordet ett par dager til?

Vår husvert har tålmodighet, det ble noe skikkelig klush med lønningene våre. Så vi måtte ned på nav, fikk snakket med husverten og alt var OK. For han VET vi er gode betalere fra før av!

Gi mennesker en sjangs da vell før du gjør noe skikkelig drastig, ikke sikkert skriftlig advarsel er vits en gang. Prøv å vær litt medmenneske :)

Leien skulle vært betalt 10 august. De er for sen med 9 dager, og har hatt plenty tid med å komme å forklare og ordne opp. Så det står ikke på det.

Når jeg var nede i går og spurte om leien sa de at de skulle betale asap. Jeg sa at imorgen var greit, men at de skulle komme på døra til meg i dag med kvittering på at det var gjort. Noe som var helt greit.

De har bare bodd her en mnd, og forrige gang de betalte gjorde de via postbanken og kom på døra med kvitteringen. Det tok en uke før vi hadde penger på konto.

De kom hjem i sted og jeg var ute i hagen. De måtte gå forbi meg for å komme inn i huset. Istedet gikk de andre veien rundt for å unngå å gå forbi meg.

Det er tydelig at de ikke har betalt.

Vi er heller ikke vanskelige, men leier ikke ut fordi at vi har god nok økonomi til at vi hadde levd godt uten de ekstra leieinntektene. Vi leier ut fordi vi må det i en periode nå.

Mange leietagere med dårlig råd som svarer her eller? Jeg er ikke HI, men vi leier ut underetagen, den betjener halve huslånet og vi er avhengig av den inntekten for å få det til å gå rundt.

Nå har vi heldigvis leieboere som betaler når de skal, men jeg hadde ikke orket å ha leieboere som stadig vekk måtte utsette på grunn av pengemangel. Da har de rett og slett ikke råd til å bo hos oss og får finne seg noe annet.

Pengene vi tjener er ikke lommepenger for oss, det er penger vi trenger og har kalkulert med da vi kjøpte huset. Dersom leieboerne skulle spørre om betalingsutsettelse nå etter å ha bodd og betalt hos oss i over ett år, så ville jeg sagt ja til det, selv om det hadde satt meg i en uheldig økonomisk situasjon den måneden.

16:11 her

Vi leier ut selv, så er ikke en leietaker med dårlig råd, men hva er det for noe å si. Høres nesten nedlatende ut.

Våre leietakere har hatt trøbbel med penger, og selvfølgelig ønsker vi å få alle penger i tide men ibland skjer det annerledes.

Vi som utleiere må ha en back up økonomisk, i tilfelde man ikke får inn leien. Noe annet vill vært svært idiotisk.

Hi her

Ja jeg klarer nok en måned uten leieinntekter.

Men som jeg får svar over her, så ser det ut til at det tar et par mnd for å få istand en utkastelse, så da får jeg jo bare sette igang prosessen med en gang da, istedet for å vente en mnd tilfelle de skulle betale også vente 3 måneder før utkastastelen skjer hvis de ikke gjør det.

Vi har ikke hatt problemer før disse to.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...