Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye feber bør barnet ha før man gir febernedsettede?

Lillegutt gikk fra å være i fin form til å ha over 39 i feber på en halv time.. Jeg og lillebroren min hadde en del feberkramper da vi var mindre, så jeg lurer litt på om hvor rask jeg skal være på å gi febernedsettende. Jeg gav han en stikkpille når feberen var på 39 grader, men var jeg litt for kjapp?

Huff, ikke morro når han er syk for første gang :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dagtid ser jeg an allmenntilstanden - er den OK, gir jeg ikke paracet selv om feberen er høy (idag har f.eks lilleloppa mi 39,5 i feber, men hun har ikke fått noe paracet så langt idag, siden formen er OK. Dvs hun er litt mer sutrete enn vanlig, men hun orker å sitte litt å leke osv, er ikke helt slækk og sløv).

Før legging om kvelden pleier jeg å gi en Paracet når hun har så høy feber som nå, så den ikke skal stige ytterligere, og for at hun skal få sove godt, eller ihvertfall så godt som mulig m sykdom i kroppen.. På natta pleier jeg å sjekke henne et par ganger, eller så har jeg henne gjerne vedsiden av meg i senga, så har jeg litt bedre kontroll i forhold til feberkrampe, oppkast osv

God bedring til din lille:)

Skrevet

Takk for svar.

Han er sutrete, sover mye og sjangler mer enn vanlig når han går.. Han har heller ikke lekt noe på gulvet siden han fikk feber. Han har dog sittet litt i fanget å lekt, men det var en halv time etter at han fikk stikkpillen.. Har sittet mye i fanget, ligget en del på sjeselongen.. Han har vært våken, men gidder ikke å sitte oppreist om du skjønner...

hi

Skrevet

Da høres det greit ut med en Paracet synes jeg:) Her ble det også en halv paracet istad, siden hun baaare sutret og ikke orket noenting. Så nå er hun litt kvikkere heldigvis, enn så lenge ihvertfall;)

Skrevet

Hei.

Jeg har en gutt på 20 mnd som får komplekse feberkrampe anfall og må derfor bare skrive til deg...

Siden du OG din bror har hatt feber kramper bør du være ekstra påpasselig med å gi febernedsettende relativt tidlig forhold til andre. Siden sønnen din kan være arvelig belastet.

Høy feber i seg selv er ikke farlig, men de som får feber kramper får det fordi kroppstemperasturen deres stiger så fort.

Han ene som kom i ambulansen ved andre feberkrampen lillegutten vår hadde forkalrte det slik: Kroppen oppdager en infeksjon og vet at den må bekjempe denne ved å heve kroppstemperaturen. Hos noen barn har kroppen det så "travelt" med å få opp temperaturen til, la oss si, 39,5 at termostaten i hjernen ikke klarer mer enn 39,1 før den merker at den ikke klarer mer og kopler hjernen ut og musklene går i krampe for at temperaturen skal stige til 39,5. Derfor er det når temperaturen stiger raskt man skal være ekstra våken for eventuelle feber kramper....

Jeg gir febernedsettende til min sønn når han har 38. Det har også barnehagen fått skriv fra legen om at de skal gjøre dersom de oppdager at tempen er 38 eller over.

Jeg mener ikke å skremme deg men her ble det veldig dramatisk første gang han fikk feberkrampe og det kom som lyn fra klar himmel for min del... Jeg burde nok satt meg litt mer inn i det siden min gutt er arvelig belastet fra farsiden. Det med arv har jeg fra legene, det var de som sa det til oss.

Jeg krysser fingrene for at det ikkje blir noen feberkrampe hos dere men varsel klokkene ringte hos meg når jeg leste inlegget ditt og jeg beklager hvis jeg skremmer deg. Gutten din er i den rette alderen, hadde veldig rask temp. stigning og dere har det i familien...

Jeg må bare gi deg et par tips om noe skulle skje og det blir feberkrampe:

- Ring 113 og følg deres veiledning med en gang.

- Ta tiden på anfallet

- Kjøl ned, legg gutten på badegulvet og skyll med lunkent vann

- følg med åndedrettet

- se etter om det er like mye krampe på høyre og venstre side av kroppen

Dette vil hjelpe deg til å finne ut om det er komplekse kramper eller vanlig feberkrampe.

Min gutt var v13 mnd førstegang han fikk det og han sluttet å puste og hjertet stoppet, så jeg måtte holde ham i livet til hjelp kom... dferfor er jeg så utrolig redd for akkurat dett og håper jeg hjelper deg mer enn jeg skremmer deg...

Lykke til og gd bedring til lillegutt!

P.s. Det skader ikke å gi febernedsettende, heller for tidlig enn for seint!

Skrevet

Tusen takk for svar lykkelig mamma til 1 :) "heldigvis" har jeg og søsteren min vært hjemme alene en gang lillebror fikk feberkrampe. Han hadde hatt feberkramper 2 ganger før dette, så jeg vet heldigvis hva jeg skal gjøre hvis jeg kommer utfor det.

Sønnen min hadde 39,7 den natten, men har vært fin etter det. Han fikk jevnlig febernedsettende hele dagen siden tempen konstant lå på 38,5-39,2 uansett om det var 30 min eller 2 timer etter siste stikkpille..

Han er heldigvis fin nå og i barnehagen :)

Takk for omtanken:)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...