Gå til innhold

Vi vet nøyaktig befruktningsdato, hvordan regne ut termin?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er forskjellige nettsider som tilbyr dette. Men hvor mange dager/uker/mnd skal jeg gå ut i fra for å regne det ut selv?

Vi vet akkurat hvilken dag det skjedde, pga fertilitetsbeh. og jeg synes alle sider og lege/jordmor kommer med forskjellige datoer. Er bare nysgjerrig og vil finne det ut selv ;)

Jeg vet at barnet kommer når h*n vil, så termindato er litt uviktig.

Fortsetter under...

Det finnes ikke noen nøyaktig vitenskap på dette, for antall dager et svangerkskap varer er et gjennomsnitt. Kanskje egget ikke festet seg før dagen etter, og kanskje egget gikk i "dvale" en uke før det begynte utvikle seg videre (det kan nemlig også skje).

Kanskje har du en kropp som bruker 39 uker på å produsere et barn, eller kanskje nettopp din kropp trenger 41 uker.

Derfor er det litt forskjell på de forskjellige terminkalkulatorene, antall dager et svangerskap varer er litt forskjellig fra land til land også, nettopp fordi de bruker et gjennomsnitt. Så da vil du antagelig få en annen dato på en engelsk nettside enn på en dansk...

Den mest nøyaktige terminen du kan få er på ultralyd, det er derfor det bare er den som gjelder her i Norge, den stemmer best.

hysj! Du må ikke si at egget gikk i dvale, det tror nemlig ikke dibberne på!

Jeg vet akkurat når jeg hadde sex med min mann for å få yngstejenta. Pga jobb og slik så hadde vi det bare en gang. Likevel ble termin forskjøvet med 14 dager. Og hverken eggceller eller sædceller lever så lenge.

Så dette kan du nok ikke regne nøyaktig ut. På ul i rundt uke 18 får du det mest nøyaktige svaret.

Annonse

Det er jo fakta at i uke 6 skal hjertet begynne slå, også er det noen som vet eksakt befrukningsdag som skal ha ul i uke 6 og ingen hjerte slår... Da er det jo en "treghet" et sted, egget har av en eller annen grunn utviklet seg saktere enn gjennomsnittet. Om man kaller det egg i dvale eller bare sier at du har en kropp som bruker litt lenger tid enn nabodamen sin på å lage et barn spiller jo ingen rolle.

Fakta er at det er litt forskjell på dette, noen bruker litt lenger tid enn gjennomsnittet, noen litt kortere. Derfor er det ingen eksakt vitenskap å regne ut termin, det er individuelle forskjeller.

jeg hadde aldri hørt om at egg kunne gå i dvale før jeg var på ultralyd og spurte hvordan det var mulig med den termindatoen, ettersom jeg visste omtrent på timen når vi hadde sex. I ettertid har jeg sett på dib at det ikke går ann.

Men det har ikke med å gå i dvale å gjøre. Men at feks sædcellen ikke befruktet egget samme dag, men en av de neste dagene. Eller at egget ikke festet seg den dagen man trodde i forhold til når man hadde sex. Egget har jo ikke gått i dvale av den grunn slik at det ligger å ikke gjør noe aktivt. Det er bare en av prosessene som ikke har skjedd til det tidspunktet man trodde selv.

Det fnnes (som nevnt) kalkulatorer som tar utgangspunkt i befruktningsdagen. Og har dere hatt prøverør så blir vel det befruktede egget "satt" inn og dermed regnes det som festet fra den dagen? Har selv hatt prøverør og vært gravid 2 ganger og terminen var nøyaktig med utgangspunkt i befruktning samme dag som innsett.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...