Gå til innhold

ok, er jeg heelt urimelig?-eller er dette på sin plass? (ang 4åring)

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 4 år og hun tuller ekstremt mye heeele tiden, er helt ok at hun tuller men i situasjoner hvor vi ikke vil ha tull som fks legging osv så er det bare tull. Hun sovner ikke før halv ni-ni tiden ofte pga at hun ligger å roper å bare må si noe, bråker og banker i veggene.. Hun var så flink før men nå har det bare sklidd helt ut, å jeg er så lei. Føler at hun er skikkelig ulydig når hun aldri hører etter å bare skriker og hyler når hun får tilsnakk.. Idag hadde jeg tenkt å ta begge ungene med på lekeland. Sa til henne at dersom hun legger seg å ikke bråker, hellt ok at hun ikke får sove medengang men ikke lov å bråke og rope så drar vi dit å leker imågen (idag).Men hun ga blaffen i hva jeg sa og idag vil hun gjerne dra.. men jeg har sagt nei.(hun er ikke vant med at vi nekter henne noe pga oppførsel) Hun er bedt i bursdag om et par dager, har sagt til henne at dersom hun ikke legger skikkelig ikveld blir det heller ingen bursdagselskap. VIl ikke være urettferdig eller urimlig mot henne men føler nok er nok, er dette ok å gjøre eller bør jeg finne en annen metode? sånne klistremerke greier har vi hartt for andre ting før så hun syns ikke det er så spennende.. tar gjerne mot tips og råd for dette tar jo helt av til tider:-/

Fortsetter under...

Du kan ikke straffe med noe som er så langt fre i tid. For ja for et barn er morgendagen og to dager unna langt fram i tid.

Straffe ved å fjerne en gode er supert, men det må skje i sammenheng med den hun straffes for. Ikke flere timer sener, da faller straff i forholdt til handling helt bort.

F.eks. hvis min eldste tuller ved kveldsstellet fjerner vi lesing. Tuller han etter at han har lagt seg fjerner vi hans leselys over senga.

Tuller hun mellomst lukker vi døra til rommet, eller fjerner boka hun vil lese.

ok, har prøvd ALT og hun er snart 5år.. men er kanskje dumt å straffe med noe som er dagen etterpå.. hun tuller somregel etter at vi har sagt natta osv, vet ikke hva jge kan ta fra henne da..hmm

at du ikke tar henne med til lekeland i dag, pga oppførselen i dag er helt logisk i mitt hode. Når hun tuller slik blir både du, hun og den andre ungen slitne, og da orker vi ikke lekeland. Men bursdag om 2 dager er for langt frem i tid for en fireåring.

Siden hun ikke er vant til at dere tar fra henne goder, kan det hende at hun prøver flere ganger før hun skjønner tegninga.

En stund før du legger henne i kveld ville jeg ha fortalt henne at i kveld er det nye regler. Før hun legger seg skal hun drikke vann om hun er tørst (så hun ikke er tørst etterpå) og gå på do (slik at hun ikke må tisse etterpå). Spør henne om hun vil snakke om dagen før eller etter hun har lagt seg, og legg henne slik at dette passer med tiden. Litt tidligere om hun vil snakke på senga. Så snakker dere, om hun holder på lenge kan du avgrense tiden med et kjøkkenur foreksempel.

Etter dette skal hun ligge rolig i sengen, og ikke bråke.

Om hun roper etterpå kan du bare gå inn og si det er natta, du skal sove. Ikke hør på hva hun har å si, og ikke diskuter. Overhør henne og gå ut igjen.

Du kan jo, om du har mulighet si at klarer du dette i kveld, kan vi ta en tur til lekeland i morgen!

Men ikke lov noe du ikke kan holde, enten det er å gjøre noe gøy, eller "straffe" henne.

Det er så enkelt å gi råd til andre, men det funker jo ikke alltid i praksis. Man må jo finne en metode som passer for en selv. Men lykke til, det er tungvindt å ha det slik :-)

En 4-åring er fremdeles for liten til å forstå sammenhengen mellom bråking ved leggetid i dag og at hun ikke får dra i lekeland i morgen. Det er veldig lang tid mellom disse. Og å nekte henne å dra i bursdagsselskap om flere dager er jo bare helt urimelig. Såpass små barn bør få en konsekvens som har direkte sammenheng med det de gjorde og som også bør skje ikke for lang tid etterpå. Jeg synes f.eks. også det er like nytteløst å true med at hun ikke får se barne-TV eller ikke får lørdagsgodt i kveld for noe hun gjorde på morgenen. Det er for mange timer fram i tid. Du forventer for mye av henne. Det er klart at det er frustrerende med en slik oppførsel, men skal konsekvensen ha noen effekt må den komme mer eller mindre umiddelbart for et så lite barn.

Jeg ville vel i første omgang prøvd å beholde roen. Gå inn når hun bråker og si rolig, men bestemt at hun skal legge seg ned og det er natta. Hvis dette ikke har hatt noen som helst effekt på noen dager ville jeg kanskje prøvd en form for belønningssystem. F.eks. kan dere kjøpe noen klistremerker og for hver natt hun legger seg pent og ikke bråker får hun en stjerne på et ark. Når hun har fått et visst antall stjerner kan hun få en belønning som dere har avtalt på forhånd, alt fra en liten gave, til cafébesøk eller tur på lekeland.

Annonse

Gjest ronja røverdatter

Det er noe jeg ikke skjønner her. Om man ber om råd med bleieslutt, er rådet ofte (her inne og andre plasser) at man skal lokke med en belønning. "Når du har slutta med bleier, da skal vi gå ut å kjøpe deg den lekebilen du har ønsket deg" - så det skjønner barn, og da er de vanligvis godt under fire år?

Men en fireåring skjønner ikke at han ikke kan få gå i lekeland i morgen om han ikke legger seg ordentlig i kveld? Det tror jeg rett og slett ikke noe på.

Vi var i en vanskelig situasjon med vår fireåring og trengte å få brutt et mønster, og det temmelig fort. Vi lovet dermed fireåringen at dersom han sluttet med uvanen, så skulle han få den sykkelen han hadde ønsket seg lenge når han hadde holdt opp i syv dager. To dager etterpå, fortalte en stolt 4-åring bestemora at om fem dager skulle han få sykkel.

Slutt å undervurdere unger, de skjønner mye mer enn vi tror når de er fire år gamle.

HI, jeg syntes du gjorde helt riktig. Men jeg synes ikke at du skal nekte barnet å gå i bursdag, for det går nemlig ikke bare utover ditt barn, men bursdagsbarnet også. Det er bedre å sett opp en belønning som ikke vil bli gjennomført om hun ikke stopper å bråke sånn. Eller om du velger å kjøpe noe hun har ønsket seg, så sørg for at det følger med en regel om at den blir inndratt igjen dersom hun går tilbake til kveldstullet.

Det var jeg som nevnte belønning under leggetid til HI. Imidlertid har jeg aldri skrevet noe om å belønne bleieslutt med en premie når det er oppnådd. Du kan ikke blande sammen svar fra to ulike mennesker. Jeg synes ikke det er rimelig å forvente at en 3-4åring skal forstå at når han har sluttet med bleier, om dager/uker, så skal han få en premie. Skal man bruke belønning ved bleieslutt synes jeg det skal skje ved f.eks. hver gang de sier i fra at de må på do.

Det er mulig at din fireåring forstod at han skulle få sykkelen, men det er ikke det samme som at dette er noe man skal kunne forvente at alle fireåringer kan.

Gjest ronja røverdatter

Jeg blander ikke sammen svar fra noen jeg. Har jeg med et ord skrevet at du har sagt noe om det?

Du må lese svaret mitt som det det er, nemlig et eksempel på at man i det ene øyeblikket mener at barn forstår, for i det neste øyeblikket mener at de ikke forstår.

Jeg har ikke sagt med et ord hva du har skrevet. Det er bare en kommentar om at jeg ikke tror at 4-åringer ikke skjønner.

Problemet oppstår når man prøver å gi generelle råd basert på ett barn. Det kan fort skape frustrasjon for andre foreldre hvis de sitter med en forventning om at deres barn også burde forstå det som du sier din fireåring forstå, og det ikke stemmer. Det nytter lite å innføre en konsekvens når effekten aldri vil komme fordi denne fireåringen rent faktisk ikke har mulighet til å forstå hva som blir bedt av henne. Det vil alltid finnes unntak til regler, men på generell basis er det vanskelig for fireåringer å tenke så langt fram i tid og forstå konsekvensen av sine handlinger når denne ikke kommer før lenge etterpå.

Gjest ronja røverdatter

Hun tok ikke bort noe gode. Hun sa at "Dersom du legger deg uten å bråke, så drar vi på lekeland i morgen" Da har det er direkte sammenheng.

Men å ta bort bursdagen, som kanskje kan defineres som et gode, det er noe annet.

Ellers er jeg forsåvidt enig i det med goder og at de ikke skal fjernes, dersom det ikke er en direkte konsekvens av en handling.

Barn som tuller er veldig vanskelige å roe ned. Nå ser det jo ut som at trusler eller å prøve å love ting ikke fungerer på din 4-åring. Jeg vil foreslå at du ikke prøver å lokke eller true henne til å høre på deg.

Når hun bråker og tuller, kan du overse henne? Hva om du bestemmer en tid du skal komme inn til henne, feks etter 7 min. Ha en stoppeklokke som piper etter syv min. Se bare til at hun ligger i sengen under de syv min, men ikke prat noe med henne før klokka ringer. Også gjenta det. Etter en ukes tid slutter hun kanskje å tulle da når responsen uteblir.

Evnt ikke ha klokke, men pass på å gå inn til henne før hun rekker å rope og bare når hun er stille og ikke tuller. Si at du ville se til henne nå som hun er såflink å prøve å sove. Da må man derimot avveie det så man ikke kommer inn og begynner å prate og skryte hvis det kan få henne gira igjen.

Et siste forslag er klistremerker. Men ikke bare klistremerker. For at de skal ha effekt, må det oftest kunne byttes inn i noe etter en kort tid. Feks lekeland etter syv klistremerker. Da må hun derimot vite eksakt hva som gjelder. Får hun rope hvis hun tørst? Hva hvis hun er tørst fem ganger på rad? Hvor går grensen mellom det dere godtar og tull? Jeg trenger ikke svaret på det altså, men det er slike ting som må avklares dere mellom først.

Vi har hatt mange slitsomme kvelder, men oppdaget ekstremt fort at trusler eller lovnader om store ting som skal skje eller bli tatt absolutt ikke fungerer. Iblant er det tvert imot, de blir så gira av tingen som skal skje eller om tingen som skal tas bort at situasjonen bare blir verre.

Når står hun forresten opp på morgenen?

Annonse

Overse henne. Så lenge hun ligger i sengen, trenger ikke du gå inn. Det virker ikke som hun gråter, men derimot bare lager støy? Kommer hun ut, følger du henne inn uten å si noe annet enn: Nå vil jeg at du skal sove. God natt.

Synes ikke du trenger å "true" med noe som helst. Hun synes antakelig det er fryktelig kjedelig å ligge i sengen alene. Ikke lag så mye styr ut av det ved å si hvisomatte dersomatte. Minst mulig snikksnakk, og oppmerkomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...