Gå til innhold

Ahus vs Kongsvinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har født på Ahus, å jeg må si: alrdi mer!

De informerte aldri om hva som hendte uner fødselen, eller noe i ettertid. De lot ungen bli overstresset når h*n kronet, de gjorde ingenting for å få h*n ut, hjertet h*ns ble bare mer og mer langsomt, og de så det ikke som nødvendig å klippe og få h*n ut før hjertet gikk skremende langsomt, når h*n enderlig kom ut, så var marerittet vårt et faktum, ungen vår var bevistløs og pustet ikke, og de løp avgårde med ungen vår, vi fikk ikke vite hvor de skulle eller hva som hendte, 1 time senere ca, kom en pleier inn på rommet der vi satt med angst, og informerte om at ungen hadde det bra, men lå i kuvøse for sikkerhets skyld.

Det tok dem 1 time å gi noe som helst info! Med andre ord, barnet kunne dødd under behandling, og vi ville ikke fått muligheten til å se h*n i live engang.

Det var en tøff opplevelse, fikk støtte rundt oss av helsesøster, lege og psykolog etter dette. Barn nr to fødte jeg etter at vi flyttet til Gjøvik, og den opplevelsen på Gjøvik sykehus var virkerlig noe helt annet! Da vi kom inn, fikk vi info hele veien om hva som skjedde, og hva som ville skje videre. De viste om hendelsen på Ahus, så de hadde klart til både klipping, tang og vakium, og de hadde behandlingsbord for ungen inne på rommet, sa at om de måtte hjelpe ungen vår å puste, så ville vi være med under hele prosessen.

Det kom et lite tegn på stress etter ca 15 min med press, og jordmor klippet med en gang, og ba meg presse med, mens hun brukte vakium, ungen var ute på sekunder, og bæljet til etter et lite dask og utsuging av hals, jeg fikk ungen direkte inntil meg, og vi fikk god tid sammen med ungen før de tok h*n med for å veie ol. Etter en slik opplevelse merker man at redselen etter Ahus er blitt mye mye mindre, men jeg kommer aldri til å føde på Ahus igjen, om det så er eneste ledige plassen i Norge.

Annonse

Jeg har født to barn på Ahus, og har bare gode erfaringer med sykehuset. Første fødsel ble litt dramatisk, men personalet gjorde en glimrende jobb. Følte meg 100 % trygg til envher tid, det er et stort sykehus med veldig god ekspertise.

Barselhotellet var en drøm, og langt bedre enn det medisinsk er behov for. Fine, rene rom med stort, deilig bad, muligheten til å ha far til stede hele tiden, tilgjengelig personale som var villige til å svare på spørsmål og hjelpe med amming, restaurant med god mat...

Nei, jeg har bare godord å si om Ahus, er ydmyk og takknemlig for å ha fått føde der.

Når det er sagt: du vil alltid finne folk som både har gode og dårlige erfaringer fra ethvert sykehus. Du burde heller sjekke ut ting og se objektivt på det; hvilket sykehus har best ekspertise?

Ta i betraktning at ahus p.t. har er større inntaksområde enn de personellmessig egentlig klarer håndtere. Dette løser dem med vikarer. Vikarene er sikkert flinke nok, men samarbeidet personalet i mellom er viktig når det må tas raske avgjørelser, og informere om videre oppfølging av pasienten. I vår/sommer månedene er det ofte babyboom, og har du termin da, ville jeg ikke valgt ahus. Var innlagt der på obs post for gravide sommeren 2009. Fullstendig kaos. Proffe og flinke folk, men de hadde ikke tid og stressede leger og sykepleiere fremmer ikke trygghet. Fødte på ahus også, og sliter nå med fødselsangst. Men det tror jeg kunne skjedd på ethvert sykehus, og bortsett fra barseloppholdet har jeg ikke grunnlag for å komme med noen klage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...