Gå til innhold

"Rutiner" på nyfødte??

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere andre det? Hører jo at man skal følge barnet den første tiden (månedene?) og la det sove når det vil og spise når det vil. Her sover jenta mi veldig mye og spiser godt, ca hver andre time, noe oftere på natta og i blant hver tredje time på dagen..ettersom hun er mer aktiv på natta sa helsesøster at jeg kan prøve å snu døgnet hennes med å tilby henne mat oftere på dagen og ikke la henne sove lenger enn to timer i strekk på dagen. Men har jo også hørt folk si at man ikke skal vekke så små babyer, hun er bare 10 dager gammel! Har også hørt at det kan hjelpe å bære dem en del på dagtid for at de skal skjønne at det er dag, og å ha det mørkt og rolig på natt for å skille mellom dag og natt osv. Men hun er jo så lita enda..er det bare tull å drive å prøve å få inn litt rutiner på så små babyer eller har det noe for seg? Hva gjorde/gjør dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143491464-rutiner-p%C3%A5-nyf%C3%B8dte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til mye spising på natt, så kan det være greit å forsiktig prøve å snu det, så hun spiser de fleste måltidene på dag. Tilby bryst/flaske oftere på dagtid, bær en del på henne, og la henne sove i rom som er lyse med litt lyd på dagtid, da lærer de fort forskjell på dag og natt, siden det er helt stille og mørkt på natt, men inntil 3 mnd, så ville jeg nok ikke "nektet" mat på natt, er hun sulten, så er hun jo det, men om du tilbyr mat oftere på dagtid, kan hun bli vant til å spise mer da, for hun slipper da å skrike det til seg. Var slik vi gjorde det her, og når han var 3 uker, så spiste han kun 1-2 måltid på natt, resten på dagtid.. Når han var 4 mnd, sov han natta gjennom (9 timer i strekk)

Du trenger ikke gå voldsomt inn for det, men ta det sakte :)

Her gikk det av seg selv. Vi lot lillingen sove på dagen, men da i stua hvor det var lyder, lys og aktivitet, og på natten var det mørkt og stillle.

Slik har det vært siden han var et par uker gammel :]

Noe en ikke burde gjøre er å holde de våkne.

Helsesøster anbefalte oss det med vår første, men det endte med en overtrøtt, illsint baby som sov dårlig i flere dager...

Ja hadde ikke tenkt å nekte henne mat på natta, men lurte på om det er dumt å vekke henne på dagtid etter to timers søvn for å tilby mat. Men da prøver jeg kanskje det og ser om hun spiser mindre på natt hvis hun får mer på dag :) Hun ligger i vugga på natta og i bagen i stua på dagen så skiller mellom natt og dag der. Legger henne rundt kl 22 på soverommet og slår ikke på lys og slikt etter dette før det er morgen. Skal prøve å bære litt mer på henne på dagtid og komme oss ut på trilletur. Skikkelig dovendyrfrøken dette her på dagtid så er ikke så lett å ha henne så mye våken heller. Hørtes ut som en drøm å gi bare 1-2 måltider på natta! Håper det blir slik også etterhvert :)

Nå er lillemor her snart 6 uker og jeg har begynt å se ett mønster. Det eneste jeg har gjort bevisst er å ha forskjell på dag og natt og vekke henne når hun har sovet mer enn tre timer på dagtid.

Ville gjerne at hun hadde de lengste søvnperiodene på natta og det har faktisk funket som jeg ville, hun har i flere uker hatt en periode på natta hvor hun sover i 4-5 timer. I går natt sov hun i 6! :-D

Så jeg kan ihvertfall si at jeg syns det er lurt å prøve litt forsiktig å påvirke søvnen sånn, men jeg syns 2 timer var litt lite.

Annonse

takk for råd og erfaringer, setter pris på det :) kanskje la henne sove opptil tre timer da :) foreløpig skal hun uansett vekkes hver tredje time for mat ettersom hun er litt tidlig født og skal legge mye på seg så har jeg fått beskjed om dette. men når hun når vanlig "nyfødtvekt" så har de ikke noe vondt av å sove opptil 6 timer i strekk på natta altså? :)

Ja, det syns jeg du skal gjøre, det passer bra med 3 timer da:)

Jeg kan ikke skjønne at det er feil å sove i 6 timer på natta, jeg vekker ihvertfall ikke en sovende sunn og frisk baby da nei!

Eneste må være for min del da, med sprengte pupper;)

Lykke til med den vesle frøkna di!

Selv med svært liten baby, valgte vi aldri å vekke henne for mat. Sov hun, så sov hun!

Det er ganske ofte å spise hver annen time. Du kan prøve å drøye det til hver 3. time. Når ungen er noen uker eldre, hadde jeg begynt å sørge for "nattrutiner". Lage det mørkt om natten, bytte til pysj osv.

Vi gjorde dette med stort hell og ved 3,5 mnd sov hun 6 timer sammenhengende.

Helsesøstre mener at så små barn skal legges kl. 8 omtrent. Det er jeg uenig i. Vent heller til dere skal legge dere. Da kan det hende du får noen timer sammenhengende søvn. Det faller seg naturlig når dette skal endres. Når barnet blir mer aktivt vil det etterhvert få færre søvnperioder om dagen og bli trøtt om kvelden. For oss var det ved ca 8 mnd så vidt jeg husker.

ja helsesøstra sa at det var fint om vi la henne i sju-åtte tia, så gjorde det et par kvelder her, men så fant jeg ut at jeg skal drøye det til 22, ellers har hun jo hatt lang "natt" allerede før natta begynner, for det er på kvelden hun sover best, lader opp til natta da, hehe, og så sover hun godt igjen fra 9-10 om morgenen og utover..man må vel bare prøve seg fram litt. Ikke så lett å være førstegangs gitt ;) men veldig greit å høre fra folk med erfaring!

HI

Vi valgte å innføre rutiner med alle tre fra rundt 6 uker. Og med rutiner, så mener jeg at vi begynte med faste rutiner for legging om kvelden. Vi begynte nattstellet med pysj, eventuelt bad og mat og la dem inn i senga. Den første perioden, fram til alle tre var rundt 10/12 uker vekte vi dem for å gi dem mat når vi gikk og la oss; rett og slett fordi det er så tungt å våkne en time etter man har sovnet for å gi mat. Da ble det mating i senga med dempet belysning, så de ikke skulle våkne noe særlig. Etter disse ukene sluttet vi rett og slett å vekke, og alle tre sov natta igjennom.

Nå er det selvfølgelig forskjell på babyer, og vi har verdt heldige i den forstand at våre tre alltid har hatt gode sovehjerter, men jeg tror allikevel en forutsetning for å få barn som tidlig får riktig søvnrytme er å innføre leggerutiner tidlig! :)

Når på kvelden valgte dere å legge dem da de var 6 uker? og hvor lenge sov de neste morgen? :)

Dette spørsmålet er ikke til deg, men mer generelt: er det større sjans for å miste melka hvis barnet sover gjennom natta? jeg fullammer og vil gjerne fortsette med det, burde det da være 1 - 2 - 3 måltider gjennom natta?

Annonse

Bare et lite spørsmål. Er du sikker på at hun faktisk er sulten så ofte på natta? Med forrige så ble det mye amming på natta de første dagene og gjerne en del grining og inntil jeg oppdaget at han faktisk ikke var sulten, bare hadde et enormt sugebehov. Jeg begynte da og alltid tilby smokk når han våknet om natta og ofte var det nok. De gangene det ikke var nok, så fikk han mat. Etterhvert så kom vi da inn i en bedre natterytme.

Om du ikke bruker smokk, så kan du evt prøve å la hun suge på fingeren din (den må selvfølgelig være ren).

Vi la dem rundt kl.19, og vekket dem igjen da vi la oss rundt 23/24-tiden. Den første tiden våknet de stort sett en gang i løpet av natta, men rundt 12 uker sov alle tre over både mating kl.23/24 og over nattmåltid.

Jeg vil tro at det er lettere å kutte ut måltidet i 23/24-tiden før nattmåltidet hvis man fullammer. Jeg må jo legge til at det hendte at de våknet rundt tiden for nattmåltidet, men mot 4 mnd, så fikk de bare vann da, så det sluttet de med fort. Jeg fullammet i 3 mnd, men ga litt morsmelkerstatning i tillegg til morsmelk ved 19-måltidet for litt ekstra "fyll" med de to yngste.

Nattamming stimulerer produksjonen så det bør du ikke stoppe med. Vi har akkurat kommet inn i litt rutiner nå vi og vår tulle er 6 mnd. Hun har sovet natta igjennom (22-06) siden hun var nyfødt. Jeg fikk ikke til å amme denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...