frydfrøken Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Var hos legen og tok andre blodprøve for å måle hcg i dag. Fikk svaret på den første prøven og den var på 30 000. Det er jo høyt så tenker jo at det er positivt, men er det ikke litt høyt egentlig? Noen som vet? Har prøvd å se på tabeller på nettet, men er litt usikker. Positivt med et høyt tall uansett tenker jeg : ) Er vel 6 + 3 i dag
nåerdetmintur! Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Hei! Teksten under har jeg funnet på http://www.babymed.com/tools/hcg-calculator Hvis du klikker på linken skal du (forhåpentligvis) komme til en hcg-kalkulator. Men for å bruke denne må du ha gjort flere enn en hcg-måling. Jeg brukte denne, og synes den var kjekk. Her ser du også hvordan dine verdier ligger i forhold til max og min.nivå. Hcg-nivå kan visst variere veldig fra kvinne til kvinne. Men har også lest at høye verdier kan indikere tvillinger In most normal pregnancies at hCG levels below 1,200 mIU/ml the hCG usually doubles every 48-72 hours and it normally increases by at least 60% every two days. In many early pregnancies, the hCG level will double every 31 to 72 hours. As the pregnancy progresses, hCG levels rise and the doubling time increases. NORMAL HCG DOUBLING TIMES HCG Levsl DOUBLING TIME EXPECTED Under 1,200 mIU/ml Between 30 and 72 Hours 1200-6000 mIU/ml Between 72 and 96 Hours Over 6,000 mIU/ml Over 96 Hours hCG levels rise during the first 6 to 10 weeks of pregnancy then decline slowly during the second and third trimesters. As your pregnancy develops, the increase slows down significantly. Between 1,200 and 6,000 mIU/ml serum, the hCG usually takes about 72-96 hours to double, and above 6,000 mIU/ml, the hCG often takes over four or more days to double. It makes little sense to follow the hCG values above 6,000 mIU/ml as at this point the increase is normally slower and not related to how well the pregnancy is doing. After two to three months the increase will slow even further and eventually hCG levels even decline before reaching a plateau for the duration of the pregnancy. Doctors will often use the quantitative blood test if they are closely monitoring the development of a pregnancy but above a level of about 6,000 mIU/ml that makes no sense because at this point a sonogram provides better information about the pregnancy. One single hCG value does not tell you much about the viability of the pregnancy and there is a wide range of normal hCG levels in pregnancy. A normal hCG rise over several days prior to 6 weeks of the pregnancy usually indicates a viable pregnancy. In general, the best indication of a healthy pregnancy other than a normal rise of hCG is a good fetal heartbeat after 6-7 weeks. Lykke til med den spennende tiden! Håper du ble litt klokere av dette
frydfrøken Skrevet 21. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2011 Takk : ) Fant noen tabeller etterhvert som jeg forsto. Tror det kan være et greit tall. Har også lest at høye verdier kan være tvillinger, men har ikke det i familen hos meg eller hos samboeren så da er det vel ikke stor sjanse for det. Og det er jo bra synes jeg, har to fra før så hadde blitt livat med fire, he he : ) Jeg er veldig spent på å få svaret fra den 2. prøven. Regner med å få det på tirsdag, da skal jeg inn og ta den siste prøven. Prøver å roe meg med at 30 000 er høyt og at det tyder på at ting er bra : ) Har ikke blødd veldig mye og det er en stund siden så er rolig i forhold til SA, men urolig for evt MA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå