Gå til innhold

Noen FRP eller SP velgere her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

SP har i forhold til de andre psrtiene tradisjon for å ha en lengre horisont på politikken. Det er et parti som i de fleste saker tar hensyn mye til langtidskonsekvensene av avgjørelser. De har også større fokus på matvaresikkerhet enn de andre partiene.

Jeg kommer ikke fra Oslo selv, så derfor er jeg ikke så inne i hvilke saker som er mest vesentlige der, men du kan finne programmet her:

http://www.senterpartiet.no/oslo/

Om FrP skal jeg ikke si så mye. De har en grunnholdning som går så mye på tvers av hva jeg selv mener at det blir vanskelig å si noe som helst uten å bli hva noen il oppfatte som "usaklig".

Jeg synes Frp har mye rett i det de sier også når det gjelder å ta i mot flere innvandring. Hørte på en dabatt av de i går (NRK), hvor en Frp medlem sier at vi burde kutte ned innvandring, og heller gjøre noe med de som er her. Det er jeg også enig i. Hvorfor skal vi ta i mot flere innvandrere når vi sliter med de som er her?

Burde vi ikke hjelper oss først før vi tar inn flere?

Men jeg takker for svar, og hører jeg flere syns punkter.

Hilen HI

PS. grunnen til at jeg spør her er at jeg ikke får noe særlig svar når jeg leser aviser. Det er liksom bare krangel og atter krangel. Det ikke noe ordentlig tema.

Når det gjelder invandrere er det viktig å spørre om hvilke invandrere vi ikke skal ta imot.

Skal vi redusere mottaket av kvoteflyktninger (1200 pr år)?

Skal vi stoppe svensker arbeidsinvandrere? Hva med andre EU borgere?

Skal vi nekte nordmen å få ektefelle eller barn inn i Norge?

Hva gjør vi med asylsøkere som har et faktisk beskyttelsesbehov, skal de sendes hjem?

Hvis man mener vi bør ta imot færre invandrere i Norge, en mening jeg forstår, må man også være villig til å svare på de vansklige spørsmålene som følger og se på konsekvensene. Det er enkelt å redusere invandringen radikalt ved ikke å gi arbeidstillatelser til noen utlendinger (må nok reforhandle en del internasjonale avtaler, men det er fult mulig), men det er ikke sikkert vi ville blitt så fornøyde med resultatet. Disse spørsmålene er ikke så enkle som man tror ved første øyekast.

Har fullt endel med Frp i noen år også, men er ikke enig i alt det de sier heller. Det er jo mange bra partier også som har en god sak, men akkurat nå så står Frp og SP meg nærmest og jeg aner ikke hvem jeg skal stemme på.

SP gjør jo mye bra for lokalsamfunnet også, mens Frp som jeg hørte om debatten igår hørtes ganske fornuftig ut....men som sagt Frp har aldri sittet i regjeringen før, så man vet jo ikke om det er bra eller ikke. Kanskje det blir godt med forandring også.

Noen motargumenter?

Hilsen HI

Annonse

Innvandre spørsmål er ikke lett. Såvidt jeg vet når det gjelder ektefeller, så må den ektefellen som er bosatt i Norge ha nok inntekt slik at han/hun kan forsørge den andre ektefellen også, og det samme gjelder familie gjennforening også. Synes det er greit ordning.

Når det gjelder EU borgere så må man selvfølgelig følge EU reglene.

Og jeg må ærlig innrømme at vi kan godt nedjustere kvoteflyktninger, og heller ta oss av asylsøkere som har kommet her.

Mange politekere/partier sier at det er viktig med fellesskap, men hva er fellesskap når det er store sprik i samfunnet???

Hilsen HI

Gjest Pusikatt

Jeg tror det er viktig å huske på at det er kommune-valg. man må sette seg inn i kommunepolitikken, ikke bare den sentrale delen av partiets kampsaker. Det varierer jo litt fra kommune til kommune, noen kommuner har behov for bedret helsetilubd, noen sliter med dårlige veier osv.

Jeg heller nok mest mot høyresiden uansett Storting, eller fylkes/kommunevalg.

Det er også ett poeng i å tenke på at uansett hvilket parti som sitter med "makta" så vil noe være bedre og noe verre, ingen parti passer hundre prosent for alle.

I år synes jeg FRP har den beste ordførerkandidaten i min kommune, så i år får han og hans parti min stemme.

Jeg er nok generelt sett en Frp-velger, da de kjemper for mye av det jeg tror på, selv om ikke ALT er like bra. Men i år vil jeg veldig gjerne ha deres kandidat ved roret i min kommune!

Dere som stemmer FrP. Hva jobber dere som? Det er egentlig en av de viktigeste tingene, iallfall ved stortingsvalg, i og med at samtlige partier på Høyresiden er FOR vesentlig større privatisering av diverse ting i samfunnet.

Og stemmer dere FrP utelukkende pga innvandringsspørsmålet?

Takk for svar Pusikatt

Ja, vet at det er kommune valg, men ingen av de sakene de tar opp opptar meg så mye og min situasjon egentlig. Alt er bare snakk om innvandring og fellesskap. Ikke missforstå meg. Er ikke rasist, er selv innvandrer. Men har bodd her i over 20 år, og lever meg etter norsk kultur.

Jeg bor i Oslo og ser jo at det er store sprik mellom de rike og de "fattige". Føler at det er "ingen" som vil snakker om det, og at det er kun Frp som vil gjøre noe med det. Har jeg rett eller feil?

Hilsen HI

PS. Tar gjerne i mot motargumenter også. Hvorfor stemmer dere akkurat på det partiet.

FrP vil iallfall ikke endre forskjellen mellom fattig og rik til det bedre. Det er helt sikkert, med økt privatisering og skatteletter til de rikeste i samfunnet så må nok desverre også de fattige betale regninga når den kommer.

Til 1246

Grunnen til at jeg kanskje vil stemmer på Frp er at fordi de har lyst til å forandre samfunnet. Som jeg hørte på debatten i går (NRK), så ønsker Frp å gjøre noe med "klasseskillet". F.eks. at vi skal få bo der vi ønsker uten at det skal gå utover økonomi. Som sagt så bor jeg i Oslo, og som de fleste vet så er Oslo et dyrt sted å bo i. Skal man bo her så må man flytter til Stovner ol., så konklusjonen min er at kanskje Frp vil gjøre noe med boligpolitikken? eller er jeg helt på jordet?

Jeg har helt vanlig inntekt, og har en arb.giver.

Sak 2. SP. hvorfor jeg stemmer SP er fordi de vil gjøre noe med skole/barnehage, og ikke minst lokalsamfunnet.

Men så har de saker som ikke opptar meg og min situasjon så mye heller....

Hmm, men kanskje det blir SP???

Hilsen HI

Til 1250

Kan du forklare litt nærmere på det?

Hørt mange som sier det, men skjønner ikke helt. Hvis det blir økt mer privatisering og skatteletter for bedrifter, så kan det jo blir mer arbeidsplasser? og kanskje de som ikke har så lett for å få seg jobb vil da lettere å få seg jobber?

hilsen HI

Annonse

12:46 Jeg jobber innenfor markedsføring, i det private næringslivet. Men er utdannet innen økonomi og personal/HMS, så jeg har bakgrunn i en større statlig bedrift. Jeg er FOR større privatisering. En av grunnene, er at jeg har et barn som er sykt, og trenger mye hjelp og oppfølging og har trengt det gjennom mange år. Jeg har kjempet en årelang kamp med det offentlige byråkrati, det er ikek viljen det står på i det offentlige, det er det tungrodde systemet. Det brukes ekstremt mye ressurser i offentlige etater på mye prat og lite handling. Dette kunne jeg snakket om i evigheter, men jeg er aktiv i en organisasjon som jobber for barn med samme sykdom som mitt, og det samme gjentar seg over hele landet. Mye ressursbruk, lite handling.

Dette er ikke eneste grunnen til at jeg ønsker større privatisering, det er mange grunner, men jeg kan jo ikke liste opp alle.

Innvandringsspørsmålet bryr jeg meg egentlig lite om. Men EN ting opptar meg.

Jeg har i min omgangskrets en mann fra Irak som sitter på fjerde året og venter på avklaring, får han bli, eller ikke.

Så lenge ingenting er avgjort, får han ikke jobbe, gå på kurs, har ikke krav på sosialhjelp (da han er gift med en norsk dame som har inntekt).

Han går dag ut og dag inn og venter. Og han er IKKE alene. Det er SÅNNE ting Frp vil gjøre noe med. De ønsker kjapp avgjørelse, blir det nei må de ut, blir det JA skal de ha beskjed snarest mulig, slik at de kan integreres så snart som mulig.

Fire år for å behandle en søknad om opphold, det er ikke holdbart. Det er ikke riktig bruk av ressurser, det er mishandling av denne mannens psykiske helse, hvem som helst blir jo tokig av å gå arbeidsledig.

Det mener Frp, og det er jeg enig i.

ellers er jeg FOR Frps mentalitet om større valgfrihet, at eldre skal få velge selv når de vil legge seg på aldershjem, ta seg et glass vin om de vil, osv.

Gjest Pusikatt

Økt privatisering vil nok gi større effektivitet i markedet, skjerpe konkurransen og presse prisene ned på enkelte tjenester. I tillegg gir det oss som borgere større valgfrihet. Vil jeg ikke bo på et kommunalt sykehjem, vil jeg gjerne ha muligheten til å velge et privat sykehjem feks.

Når Televerket ble privatisert, da Frp kjempet for det, var det ramaskrik i norge. Noen år etterpå foreslo AP det samme, og DA var det liksom greit, det har litt med holdninger. Man har bare en opfatning av at DET partiet snakker bare tull, og dermed tolker man ALT de sier som tull.

I dag er vel hele norge glad for at Televerket ble privatisert og monopolet opphørte. Som et resultat har vi i dag mange operatører og velge mellom, og priskrig blant telefoni selskapene, samt at de kjemper hele tiden for å tilby nye tjenester for å være bedre enn andre

Desverre hersker det en slags oppfatning blant noen rødgrønne velgere, at det private næringslivet utnytter arbeidskraften, gir dårligere arbeidsvilkår, færre rettigheter ol. Det er tull, og det vitner om en veldig negativ holdning overfor det private næringsliv, og for alt som ikke kan overvåkes.

Til 1246

Takk for et fint svar. For samme tankegang har jeg også. Har selv ikke et sykt barn eller en utenlandsk mann, men vet at mange som sliter med det offentlige. Har selv erfart fra Nav, (men det kan vel ikke sammenlignes?)

Hilsen HI

12:50, du har misforstått. Det er riktig at de vil ha skattelette, men det gjelder ikke bare de rikeste. Det gjelder alle.

Samt at de vil stanse progresjonen i toppskatten. Det betyr for meg:

Idag har jeg dårlig økonomi. Jeg er alene med to barn, og mye gjeld, jeg betaler 7000 i skatt i måneden. Likevel ble jeg skyldig 16000 i skatt i år, dvs ingen ferie på oss i år.

Når min økonomi etterhvert bedrer seg, hvilket den er i ferd med å gjøre, må jeg fort betale toppskatt, jeg vil med andre ord ha vanskeligheter med å bli velholden, for så snart du tjener over ett visst beløp, skyter toppskatten inn.

Merk: Jeg skjønner hva Frp mener, jeg tror det kan bli bra. jeg tror også det vil være bakdeler med en slik ordning. men sånn er det med alle partiers saker. Fordeler og bakdeler finner du i alle partier.

Og økt privatisering mener jeg er MEST positiv, både mht til effektivitet, tjenester, service, kostnadsnivå.

Hei igjen Pusikatt

Ser at du har samme oppfattning som meg. Mye av det Frp har sagt og ville ha gjort, har andre partiet "tatt' ideen og deretter skylder på Frp i etterkant eller at de får alt skiten etter seg.

Uansett arbeideidsplass man jobber i vil man alltid finne noe som ikke er etter regelverket. Det ser man jo på det offentlige også...

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...