Gå til innhold

engstelig for keisersnitt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter siste kontroll på sykehuset fant legen ut at min lille skatt ligger i seteleie, samt at det er svært lite fostervann. Slik jeg forstod det så er det ikke bra at barnet ikke har nok fostervann, og at det kan være vanskelig for skatten å snu seg pga det.

Jeg skal tilbake på ny kontroll neste uke, men fikk beskjed om å forvente et planlagt keisersnitt en til to uker før termin. Dette er for meg en kjempe skummel tanke, jeg hadde virkelig sett for meg en naturlig fødsel med alt det måtte innebære.

Noen som har et par beroligende ord rundt dette med keisersnitt?? Er nå kommet til 35+1, så det er rundt tre til fire uker før et evt keisersnitt blir satt i verk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kan få føde seteleie vaginalt. Men det er gjerne de som har født før. Det er vanlig å ta en såkalt pelvimetri for å se om bekkenet ditt er stort nok for setefødsel. Man blir ofte enige om en plan hvor man setter en grense, føder du av deg selv før en viss dato får du prøve vaginalt men skjer det ikke innen da er baby blitt for stor og man gjør keisersnitt. Det er ikke så vanlig å sette i gang en setefødsel. Og er dette første barnet er det ikke så sannsynlig at du går igang av deg selv så mye før termin.

Ble litt langt dette. Oppsummert kan det nok se ut som det blir et planlagt keisersnitt på deg. Keisersnitt kan være en fin opplevelse det, og særlig når det foregår planlagt.

Håper du får en god opplevelse. Lykke til!

Skrevet

Hei,

jeg skal ha KS selv om halvannen uke, og har brukt litt tid på å venne meg til tanken... :) Jeg hadde vaginal fødsel sist, men denne gangen blir det altså KS.

Jeg har lest endel rundt det å ta KS, og generelt virker det som om et planlagt keisersnitt skal være en ganske grei og behagelig affære. :) Du finner mange skrekkhistorier på nettet, men de fleste av disse er relatert til haste- eller katastrofekeisersnitt, så ikke bruk for mye tid på å lese om disse. Jeg har snakket med venner og kjente som har tatt KS før, og alle har hatt positive erfaringer rundt dette.

En ulempe med KS er at man jo blir operert og får et operasjonssår. I motsetning til de som føder vaginalt (uten problemer), kan man altså ikke "sprette opp" fra dag 3 og være superaktiv. Men de jeg har snakket med har klart seg fint, og med smertestillende de første dagene og noen rolige uker i starten har det gått kjempebra med dem.

Jeg skjønner at du synes at keisersnitt er "skummelt", personlig ville jeg også foretrukket en normal, vaginal fødsel fremfor KS. Men når legene på sykehuset anbefaler deg å ta KS, ville jeg ikke nølt engang! I Norge "pusher" man veldig på vaginal fødsel, så når sykehuset anbefaler KS, er nok det rette veien å gå.

Heldigvis betyr ikke det at du må ta KS nå at du må ha KS ved en evt. neste fødsel også; så lenge det ikke oppstår noen komplikasjoner e.l. kan du føde neste barn vaginalt. Så kanskje du blir som meg og får prøvd "en av hver"? :)

Lykke til, jeg anbefaler deg å lese deg litt opp om keisersnitt (søk på nettet, så finner du masse lenker, bare pass på å holde deg til de mer seriøse, som de fra fhi), se også forumet "keisersnittdebatten" her på bim. Men ikke la deg stresse av skrekkhistorier og statistikk; planlagte keisersnitt er ren rutine for legene på sykehuset, og går som regel veldig bra. :)

Skrevet

Jeg vil bare sende deg en beroligende hilsen:) Jeg har hatt en vaginal fødsel og to planlagte snitt. Etter snittene dusjet jeg meg kjapt samme kveld og dro hjem dag to. Etter den vaginale fødselen hadde jeg trøbbel i "underetasjen" lenge...

Alle har sin opplevelse av fødselen uansett forløsningsmetode, men jeg vil i alle støtte deg i å ta snitt når barnet er i seteleie. Lykke til:)

Skrevet

har aldri tatt KS før, (eller født før for den slags skyld :P)

men min baby lå i seteleie helt til uke 37, så snudde den seg :) selv om det ikke var så mye fostervann, lå på nedre normale, så er vel fortsatt et lite håp? :)

lykke til ivertfall:)

Skrevet

Takk for betryggende ord alle sammen :-)

Jeg satser enda på at lille skatten snur seg i siste liten, slik at jeg kan gå inn i normal fødsel. Likevel så har dere nok rett i at dersom sykehuset mener at et KS er å anbefale, så er nok det til det beste.

Skal lese meg litt opp før neste time hos legen, så får jeg se om jeg klarer roe ned angsten min litt :-)

Takk igjen og lykke til til dere alle :-))

Skrevet

Minni75, jeg hadde et planlagt snitt sist og tror meg, det var ingen grei og behagelig affaire som du sier. Det var veldig veldig vondt! Bare at du er forberedt og du ikke får sjokk når du ligger der altså. Etter min erfaring er det ille uansett på hvilken måte babyen kommer ut. (Har gjort begge deler).

Skrevet

Lillevenn: Jeg skjønner jo at det er vondt i ettertid, da, det er jo tross alt en operasjon. :) Dog får man smertestillende, og for å si det slik er det mange som har sterke smerter etter vaginal fødsel også, så om det er verre eller ikke i ettertid kan jeg ikke uttale meg om ennå... (Hvis du mener vondt under selve operasjonen, tror jeg legene må ha gjort noe feil med deg, for det skal det ikke være, så vidt jeg har skjønt og hørt fra alle jeg kjenner som har tatt KS).

Det jeg prøvde å berolige hi med er at det ikke er noen større fare med et planlagt keisersnitt enn en vaginal fødsel, dersom legene anbefaler det. Jeg har absolutt ingen illusjoner om at KS er en "enkel utvei", det er en grunn til at ikke alle bare får KS i stedet for vaginal fødsel i Norge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...